• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som har provat på Bitcoin?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag läste detta idag och undrar nu om någon här i Hbk har provat på bitcoin.....

Filip Hammars

Jag fylde även i en anmälan och blev uppringd, men jag tyckte att personen gjorde allt för att "suga" in mig i systemet med bitcoin.... och då blev jag lite misstänksam...

Sen tycker jag det är konstigt att någon ringer mig och lägger en massa tid på att jag skall köpa och registrera mig... när de själva kan köpa bitcoins och sen bara ta det lugnt :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Exakt, jag har gjort några betalningar med bitcoin för många är sedan, mest på ryska sidor.

Så att betala med bitcoin innebär inte att bli lurad
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Var många frågor angående gräva bitcoin. När det gäller hårdvaran så plockar vi ihop från uttjänta datorer som ändå skulle kasseras. Sen måste man optimera systemen när det gäller prestanda kontra energi. Sen är det som med aktier, man köper och säljer i rätt tid
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selve gravingen etter bitcoin er veldig tunge beregninger, så regneenheten i datoren får jobbe det den kan - og bruke maksium energi. Et par store anlegg for slik beregning er blitt avviklet i Norge grunnet kostnadene for el, det ene anlegget brukte mye mer el enn alle elbilene i Norge tilsammen ;). Det er i de fleste tilfeller i dag ikke lønsomt å grave etter bitcoin om en ikke har veldig billig strøm - egen solarkraft. Selvfølgelig så kan en vinterstid benytte datorene for oppvarming og samtidig grave ut litt bitcoin.

Bitcoin trading er som valuta trading generelt - risikofyllt selv om en følger godt med. En kan vinne penger både i stigende (lett) og synkende (mer risiko) marked. Bitcoin kan ha mye sterkere svingninger enn andre valuta. Ikke lenge siden 1 bitcoin kostet langt over US$10000 - nå rund US$8000. Går en tilbake til dec 2017 så kostet 1 bitcoin like under $20000 mot jan 2017 $1000.

Om en har endel kapital og liker å gamble så er bitcoin trading saken, kjøp og håp på stigning - shortsell og håp på fall. Ikke noe for meg :D

De som virkelig har tjent store penger på BTC er de som gravde mens algoritmen var enkel og som solgte seg ut av BTC i dec 2017.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det är inte lätt att fatta, och detta fattar inte jag. Jag skrev två inlägg 18:00 och 18:47, 23:55 får jag ett mail från 'BitcoinRevolution' <XlwB9z4g7bXKdRHNaOfGdh@suddenlink.net> om
-- Hur man verkligen blir rik från Bitcoins --

Givetvis har jag inte öppnat det.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Det är inte lätt att fatta, och detta fattar inte jag. Jag skrev två inlägg 18:00 och 18:47, 23:55 får jag ett mail från 'BitcoinRevolution' <XlwB9z4g7bXKdRHNaOfGdh@suddenlink.net> om
-- Hur man verkligen blir rik från Bitcoins --

Givetvis har jag inte öppnat det.
Man ska vara medveten om att Google ( t ex när man använder Google Chrome här) loggar otroligt mycket data som du och jag lämnar ifrån oss när vi använder internet. Google och andra handlar/säljer denna data till hundratals partners som bl a riktar reklam till dig. Du betalar en ”gratis” webbläsare med att du går med på att ge bort din egen information. Den som orkar läsa användarvillkor ( vilket ingen gör) kan se det. Det är precis samma sak med alla butikers kundklubbar. Rabatter och erbjudanden mot att de får logga ditt köpbeteende. Blev lite off topic, men dina mail är ett tydligt exempel.
Edit: Lägger till en intressant länk till ett föredrag av en av våra kompetenta IT-konsulter (obs han har jobbat med digitalisering många, många år och är INTE alls teknikfientlig). Ursäkta att det faller utanför trådens ämne men är superintressant!
 
Senast ändrad:
Toppen