• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsinstallation

EMWGAA

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
3278
Medlemskap
2024
Hej,
Jag håller som bäst på att installera solpaneler på husbilen.
Jag har fått information om att jag ska bryta strömmen på
pluskabeln mellan solcellen och regulatorn innan jag startar
bilen och får laddning där ifrån. Samma skulle gälla när jag
ligger med 230V anslutning och har laddning.
Stämmer detta verkligen?
Tacksam för svar
Gunnar
 

EMWGAA

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
3278
Medlemskap
2024
Hej igen,
Tack Esbjörn för ditt svar och jag får verkligen hoppas
att jag inte missar 230 kabeln vid avfärd.

Finns det någon som har annan uppfattning om detta får
ni gärna komma med era inlägg också.

Ha en fin sommar
//Gunnar
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
När du kopplar in solcellen, tänk på att koppla regulatorn till batteriet först och sedan solcellen till regulatorn. Då lär sig regulatorn vilken spänning det är i systemet. (Gäller kanske inte alla regulatorer, men de jag provat)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det som kan hända och ofta händer om man har flera laddkällor/laddare inkopplade till en batteribank samtidigt är att en laddare blir mest lurad av den andra (och det är oftast den mest intelligenta laddaren) den stänger då av laddningen från den laddaren.
Båda laddarna känner ju av hög spänning och annan info från den andra laddaren och oftast så ger sig en av laddarna för den antar att batterierna är fulla helt enkelt och stoppar då laddningen. Detta märker man kanske inte så ofta om man inte har flera Amp. mätare inkopplade, typ en till varje laddare och kanske även en som känner av totala laddströmmen som går in i batteribanken.
Gamla plåtlådor från förr utan intelligens kunde vara kopplade samtidigt och ladda samtidigt men moderna laddare klarar sällan av att vara parallellkopplade och ladda fullt från båda någon längre tid. De kör ju vissa laddcyklar och lägger ibland av en stund för att kolla batteristatus, spänning m.m. och tappar helt fattningen om en annan laddare håller upp spänningen och matar på samtidigt.
Det finns ju laddare med flera ingångar typ Ctek 250 dual bl.a. som man kan koppla in både generatorladdning och solceller i och som då blandar den strömmen och laddar bobatterierna efter bästa förmåga under färd med bilen. Dock med en begränsning av max 20Amp. om man inte har en Ctek Smartpass bredvid som ökar upp maxladdning betydligt.

Med andra ord så finns det nog inget behov eller anledning alls av att bryta strömmen från solcellerna vid laddning från andra källor samtidigt. Har du tur så kanske du får laddning från två håll samtidigt, i alla fall en stund.
Blir det som det brukar bli så bryter solcellsladdaren när bilgeneratorn laddar bobatterierna, och på kvällen när du står still så blir ju laddningen från solcellerna svag och då laddar ju med säkerhet 230V laddaren bobatterierna om den ev. inte skulle ta över så fort du pluggar in den, eller vid fösta molnbank som passerar och minskar solcellernas laddning en stund.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det finns väl lite olika varianter på detta om laddarna är inkopplade och all laddning går genom bilens elektroblock. Det finns ju vissa solcellsladdare som hör ihop med vissa elektroblock, olika avancerade block o.s.v.
Men bästa sättet att veta vad som verkligen händer är ju även där att ha koll med flera Amp. mätare vid de separata källorna och panelens totala Amp. mätare.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Helt rätt Jankro! Har man 220-laddning och startar bilgeneratorn, så ger den kanske inget till bobatteriet. Jag använder 25A booster från generatorn och den slår från laddning om spänningen redan är hög från bo-sidan.
Jag antar att det är därför som du Gunnar, fått denna informationen. Bara att testa!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kan konstatera att när jag under färd, behöver kyla ner HB och tar hjälp av tak-ac, när jag då startar elverket så får jag högre/stabilare laddning till batt.banken, än från motorns generator.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, om man har flera laddare inkopplade samtidigt så finns det ingen chans att veta eller tro hur mycket nytta man får från flera laddkällor samtidigt utan att ha några Amp. mätare inkopplade som talar om sanningen, och sanningen når sällan upp till vad man tror tyvärr.
En liten lysdiod på någon av boxarna som kanske har övergått till annan färg eller slutat blinka ger sällan tillräckligt tydlig info för att man skall reagera alla gånger.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Enkelt sagt - den lader som i øyeblikket har høyest spenning får levere så mye den kan, kan batteriene ta i mot mere så er det neste som leverer med sin spenning.

For bodelsbatteriene så er det ingen fordel med multistage ladere, spesiellt ikke om en har flere ladere samtidig. Disse kan og melde seg ut om det finnes en høyere spenning enn de ønsker å levere.

Mitt ønske for lader for bodelen er en stabil strømforsyning på 13,7V (justerbart for forskjellig batteritype) og et BMS som fjerner ladningen når batteriet er fullt og slipper til igjen når det er på 80%.
 
Toppen