• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att fixa en Fendt och åka till Gibraltar

F

F.d. 22252

Guest
Jag är full av beundran inte nog med att du vet precis hur allt ska göras på bästa sätt utan du är målmedveten och jobbar på.
Det krävs ganska mycket styrka mentalt att klara ett sånt projekt, vi har sett en del tappade lustar genom åren men du bara jobbar på och genomför allt och på relativt kort tid dessutom.:yes:
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Bra jobbat
Ang Kylskåpet å service förmodar att du har ett med ammoniak slinga
Kolla så slingan inte är rostig på utsidan särskilt längst ner intill brännaren.
är den det försök att rengöra så gott det går å måla med lämplig färg. vad som är lämplig färg vet nog inte dometic heller så den frågan passar jag lite till någon som vet bättre jag tog kallgalv på min innan jag bytte till ny slinga.
Sota ur skorstensröret å se till att få bort rost å sotflagor som annars trillar ner i brännaren.
beroende på ålder på skåpet så kan även kontakt pastan mellan slinga å kylflänsar inne i skåpet behöva ses över.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Tack för komplimanger och tips om kylskåpet, tyvärr var jag lite otålig så jag har redan hunnit sätta tillbaka det man kanske blir till att se över det lite mer seriöst i vinter. Nu är jag nästan helt färdig invändigt, nån list, silikonfog eller så här och där men det kan jag ta efter som. Känns fantastiskt! Vi har tagit ut och tvättat alla kuddfodral och gardiner också så bodelen är nu väldigt fräsch och trevlig.

Jag tänkte försöka göra färdigt utvändiga tätningslister, takräcke m.m. i veckan så fort jag får tag i butyl från imex.

20190519_174653.jpg 20190519_174705.jpg
Idag har jag plockat ned några fönster och skruvat loss och diskat allt inklusive de inbyggda persiennerna och myggnäten. Det var nog ett tag sedan det blev gjort senast.. tyvärr såkade ett blåsa sönder! Men det fixade jag med sambons symaskin
20190516_143341.jpg


20190519_191139.jpg 20190519_191158.jpg
En bekant som är elektriker var förbi och installerade några extra eluttag som jag passade på att dra kablar till. När bilen byggdes 91 var det väl inte behov för el för annat än till husgeråd, köket är i alla fall proppat med eluttag. nu finns det ett i alkoven och ett precis vid bordet vilket passar bra till mobiler och datorer.

20190514_113325.jpg 20190519_191300.jpg
Fräser ut fästen för spis och ho innan jag sågar ut hålen. Den nya diskbänken är grafit svart och vägde totalt ca 10kg mer än den gamla, i gengäld kostade den 500 spänn och gick fort både att fixa och installera.

20190516_095925.jpg 20190519_191334.jpg
Har fixat pluggar i ek till de gamla hålen efter manöverpanelens rostiga skruvar som jag var tvungen att borra ut. Stämmer inte helt i nyans men det får vara. Passade på att göra några 20mm plugg till infästningen av badrumsväggen som jag visade i förra inlägget. Manöverpanelen är nu på plats och jag har installerat en strömbrytare till kylskåpsfläkten.

20190519_191034.jpg 20190519_191442.jpg
såhär ser det ut nu! Ovanför det bakre fönstret satt en liten hylla men jag tycker att det är ganska skönt att det inte är skåp och hyllor precis överallt så jag skippade den. insåg nu att jag kunde gjort pluggarna av den i stället så skulle det smälta in perfekt! men det är ju försent.. nåja man kan inte tänka på allt..

Från början satt det ett par glaslock över gasspisen och diskhon. Jag tycker att det är ganska skönt att inte ha dem men funderar på om det kan vara bra som stänk och brandskydd, vad tror ni?

Eftersom att vi nu tror att vi hinner bli nästan helt färdiga nästa vecka så har vi anmält oss till årsmötet (!) eftesom att det dessutom är på hemmaplan så behöver vi inte oroa oss över att motorn går lite knackigt. Om det finns intresse kan jag visa upp bilen. Förhoppningsvis en kul start på husbilslivet!
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Första natten i husbilen! Vi packade in vårt flyttlass igår så då var det ju läge aset sova i husbilen. Det finns utrymme för förbättringar, bland annat står bilen i lutning vilket resulterade i att resten av familjen kom glidande mot mig.. Tillslut gav jag upp och la mig skavfötters i stället.

Jag har satt på hörnlister ochså så nu är hon snart tät!
20190523_113121.jpg
Gjorde en liten tvingannordning för att pressa in det sidan jag inte skruvat. Kanske måste sätta några ändå för det var svårt att få det tajt.

20190523_094434.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Ganska vanligt att husbilar står på näsan och måste ha klossar även om underlaget är vågrätt, eftersom min bil inte lutar normalt och är tvärbäddad så brukar jag alltid lyckas ganska bra med en horisontal liggplats. har ett litet vattenpass med bubbla på instrument panelen, står jag på sand eller grus drar jag åt handbromsen och gräver mej ner lite för att stå plant. Blev aldrig av att köpa nivåklossar. Sen har jag använt domkraften om jag inte fått till det.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Tack för komplimanger och tips om kylskåpet, tyvärr var jag lite otålig så jag har redan hunnit sätta tillbaka det man kanske blir till att se över det lite mer seriöst i vinter. Nu är jag nästan helt färdig invändigt, nån list, silikonfog eller så här och där men det kan jag ta efter som. Känns fantastiskt! Vi har tagit ut och tvättat alla kuddfodral och gardiner också så bodelen är nu väldigt fräsch och trevlig.

Jag tänkte försöka göra färdigt utvändiga tätningslister, takräcke m.m. i veckan så fort jag får tag i butyl från imex.

Visa bilaga 172362 Visa bilaga 172363
Idag har jag plockat ned några fönster och skruvat loss och diskat allt inklusive de inbyggda persiennerna och myggnäten. Det var nog ett tag sedan det blev gjort senast.. tyvärr såkade ett blåsa sönder! Men det fixade jag med sambons symaskin
Visa bilaga 172361


Visa bilaga 172364 Visa bilaga 172365
En bekant som är elektriker var förbi och installerade några extra eluttag som jag passade på att dra kablar till. När bilen byggdes 91 var det väl inte behov för el för annat än till husgeråd, köket är i alla fall proppat med eluttag. nu finns det ett i alkoven och ett precis vid bordet vilket passar bra till mobiler och datorer.

Visa bilaga 172369 Visa bilaga 172366
Fräser ut fästen för spis och ho innan jag sågar ut hålen. Den nya diskbänken är grafit svart och vägde totalt ca 10kg mer än den gamla, i gengäld kostade den 500 spänn och gick fort både att fixa och installera.

Visa bilaga 172370 Visa bilaga 172367
Har fixat pluggar i ek till de gamla hålen efter manöverpanelens rostiga skruvar som jag var tvungen att borra ut. Stämmer inte helt i nyans men det får vara. Passade på att göra några 20mm plugg till infästningen av badrumsväggen som jag visade i förra inlägget. Manöverpanelen är nu på plats och jag har installerat en strömbrytare till kylskåpsfläkten.

Visa bilaga 172374 Visa bilaga 172368
såhär ser det ut nu! Ovanför det bakre fönstret satt en liten hylla men jag tycker att det är ganska skönt att det inte är skåp och hyllor precis överallt så jag skippade den. insåg nu att jag kunde gjort pluggarna av den i stället så skulle det smälta in perfekt! men det är ju försent.. nåja man kan inte tänka på allt..

Från början satt det ett par glaslock över gasspisen och diskhon. Jag tycker att det är ganska skönt att inte ha dem men funderar på om det kan vara bra som stänk och brandskydd, vad tror ni?

Eftersom att vi nu tror att vi hinner bli nästan helt färdiga nästa vecka så har vi anmält oss till årsmötet (!) eftesom att det dessutom är på hemmaplan så behöver vi inte oroa oss över att motorn går lite knackigt. Om det finns intresse kan jag visa upp bilen. Förhoppningsvis en kul start på husbilslivet!

Jag vill se ditt jobb var står ni?
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
hej igen allihopa!, det blev aldrig att vi tog husbilen till årsmötet, vi hade fullt upp med flytt. Den senaste tiden har vi slitit för att komma i ordning på vårt nya boende så inte så mycket tid över till husbilen. Men nu börjar det dra i hop sig till vår tänkta avresa i vår uppskjutna resplan (från början hade vi ju tänkt att åka typ maj - juni...). Vi siktar just nu på att ge oss av straxt efter 20e augusti och vara borta till slutet av oktober.

husbilen har varit inne på verkstad för hackande motorgång, jag satte i halsen när de sa att timpriset var 1295:- timmen för husbilar men som tur var så räckte det med att justera tändningen så nu är motorgången mycket jämnare. De sa också att blandningen i förgasaren var något mager men tyvärr så satt justeringsskruven som berget så de vågade inte göra något åt den. Som det är nu så baktänder den när man motorbromsar och jag tänker att det beror på blandningen i förgasaren. verkstadsbesöket blev ganska billigt så vi passade på att byta vattenpumpsremmen, generatorrem och alla däcken på inrådan av verkstan. allt ihop gick på 8500;-

Vi tog en provtur över en helg för ett par veckor sedan och det gick väl både bra och dåligt. Kylskåpet lyckades hålla riktigt kallt trots gasoldrift i 35 grader så det var en positiv överraskning, isbitarna höll sig i frysfacket hela resan. Allting i bodelen fungerade egentligen toppen!

Det stora problemet kom på hemresan när vi körde genom Göteborg, (åter igen i 35 graders värme). Vi hamnade i kö och efter fem minuter i kön så började motorn koka! :eek: Som tur var så hittade jag direkt en parkeringsficka där vi kunde stå. Jag ställde mig och pumpade på slangarna till kylarvätskan för att få vattnet att cirkulera samtidigt som jag långsamt fyllde på det vatten som försvunnit. I kalabaliken noterade jag inte om fläkten gick i början, men den gick efter ett litet tag när jag stått och pumpat på kylarslangarna.

Vad har ni andra dukatofolk för erfarenheter av bilkö i värme? Det enda jag kan tänka är att det måste vara nått med fläkten eller termostaten som styr fläkten? Jag tror i alla fall att motorblocket och topplockspackningen klarade sig för oljan ser ut som den skall och motorn går precis som innan.

Innan avresa funderar jag på att byta lite enklare grejjer själv så som luftfilter, bränslefilter, olja+filter och kanske spola ur kylarvätskan då den såg lite sumpig ut efter koket..

Något mer som borde kollas?
All input är välkommen!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det kan vara så att kylaren är igensatt av smutsigt kylarvatten,tappa ur kylarvattnet,spola igenom med kranvatten,varmkör bilen,tappa ur vattnet igen,har fått tipset att blanda i maskindiskmedel och varmköra för att få bort skiten,inget som jag provat dock.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Min förra HB från -91 bar sig åt på samma sätt. Jag bytte termostat & fyllde även på en flaska kylarrens. Sedan körde jag ca. 10 mil & lät bilen st över natten. På morgonen bytte jag vatten 3 ggr tills vattnet var klart & startade emellan varje byte. Fyllde upp systemet med glykolblandning & så var det klart. Vid första avtappningen var kylvattnet som välling. Efter den här operationen så kylde bilen som den skulle & allt gick bra.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
På vår 87a Pilot bensinare fick jag rådet av en bekant, att montera en strömbrytare och göra en förbikoppling på termostaten till kylarfläkten.
Detta för att kunna starta fläkten manuellt som i situationer till exempel du själv råkade ut för, när inte fläkten startade i tid.
Detta var ett vanligt problem på dessa bilarna.
Fungerade bättre sen jag gjort det.

Jag vet inte hur det är på årsmodell 91, men på 87orna var det problem när det blev stopp i avrinningen till luftintaget.
Blev det då vatten i luftintaget, så rann vattnet ut i ett hål och ner på, jag tror det var tredje stiftet och orsakade störning.
Jag hade också avgaspuffar när jag släppte gasen eller när det regnade.
Jag hittade felet när jag lyfte tändhatten, halva tändstiftet satt kvar i tändhatten.
Det hade gått av när det var varmt och vattnet rann ner på det.

En sak till som kunde orsaka problem var en box till tändsystemet som satt på insidan av grillen, för att få kylning.
Kontakten med tre stift oxiderade ibland när man stod stilla någon vecka, följden blev startproblem.
Det var bara att skrapa stiften rena med en fickkniv, så startade bilen igen.

Det var denna modellen på Ducato.
Jun21#89.JPG
Vår första husbil.

Hälsn. Krister
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Det kan vara så att kylaren är igensatt av smutsigt kylarvatten,tappa ur kylarvattnet,spola igenom med kranvatten,varmkör bilen,tappa ur vattnet igen,har fått tipset att blanda i maskindiskmedel och varmköra för att få bort skiten,inget som jag provat dock.
Varning för maskindiskmedel.Den är frätande och innehåller salter vilket kan skada aluminiumdelar och packningar i motorn om man inte lyckas spola bort allt.En flaska kylarrensning kostar inte många kronor.
S670sl
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varning för maskindiskmedel.Den är frätande och innehåller salter vilket kan skada aluminiumdelar och packningar i motorn om man inte lyckas spola bort allt.En flaska kylarrensning kostar inte många kronor.
S670sl
Finns en del sånt i diskmaskiner dom klara det utan frätas sönder,men naturligtvis skall det spolas ur.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det å få ut all gamal gegge er viktig, et diskmedel for håndvask er tryggere enn maskindisk medel. Men for all del radiator rens er best. Flere skyllinger med rent vatn før en fyller opp igjen systemet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag köpte ny kylare från tyskland för ett par år sedan 700kr med frakt. Den gamla läckte och såg allmänt dålig ut lätt att byta.
 
Toppen