• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Preem Diesel

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
En MB tekniker sa att dom nya motorerna mår mycket bättre av modern diesel fast det är mindre energi i, frågan är hur känsligt bränslet är vid långtidsförvaring om det finns kondens i tanken.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
En MB tekniker sa att dom nya motorerna mår mycket bättre av modern diesel fast det är mindre energi i, frågan är hur känsligt bränslet är vid långtidsförvaring om det finns kondens i tanken.
Jag har tankat Preem diesel i mina dieselbilar sedan 2006. Har inte haft något som helst driftproblem under denna tid.
När vi köpte vår husbil 2014 så tankades även den med Preem diesel. Bilen har gått alldeles utmärkt sedan dess. Har nu passerat 5600 mil.
Husbilen står årligen uppställd (och avställd) från början av oktober till början an april. Har fyllt tanken full för att minimera kondens. När vi startar upp bilen i april fungerar den helt felfritt. Upplever att Preem diesel inte försämras på ett halvår i alla fall.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Vi hade Fiat 2,8 jtd tidigare och vi hade "hostningar" i denna motor. Nu har vi Iveco 3,0 och har inga "hostningar". Under Fiat tiden hörde vi ofta att vi skulle undvika Preem för deras miljösatsning var negativt för motorn.
Kul att höra era åsikter.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Beträffande vinteravställning får jag olika bud. Har bilen tank i plast skall man ha lite i tanken. Har man tank i metall skall man ha full tank.
För oss har inte tillsatserna hjälpt oss med gamla bilen med 2,8 JTD motor.
Nu när vi har 2010 Iveco 3,0 har inte haft bekymmer.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
algtillväxt i bränslesystemet blivit en del av vardagen.
Skräcken i tanken | Jord & Skog

Jag häller i Bio-Protect 2 dieseltillsats
F102267-db855d5d0fdaae420966084789a4931e.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Enligt inlägg ovan, så finns det flera d-under medel att hälla i tanken för att slippa eller åtminstone minska risken för algblomning i tanken.
Dock är det sällan man får alger i tanken på mindre tid än 6-8 månaders stillastående förvaring.
Att tanka fullt har oftast ingen betydelse för alger eller inte.
Anledningen till att man säger att man ska tanka fullt innan långtidsuppställning har, som några varit inne på, med fukt att göra.
Har man mindre bensin/diesel i tanken så är resten luft. Plåt rostar i luft, inte i bensin och diesel.
Detta är inget större problem idag då de flesta biltillverkare, sedan 20år tillbaka, använder plasttankar.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Fakta: Dieselbakterier

  • Dieselbakterier finns i jorddamm, och följer vid tömning med luften in i dieselcisternen. De bor i bottenvattnet och äter av kolet i dieseln.
  • Försvaret använde fjärrstyrda utrustningar för att samla ihop bakterieflock. Mindre än en tredjedel av den är diesel. Flocken ger stopp i filter, skadar mekanik som smörjs av dieseln och ökar rostrisken.
  • Med skadad spridningsbild kan bränslekylningen av kolven bli sämre och på sikt ge motorhaveri.
  • Bakterierna trivs bättre i RME-blandad diesel än i ren. Ju längre dieseln lagras med vattenkontakt, desto större problem.
  • Bottenvattnet är kondensvatten. Nu på hösten syns utsidans kondens tydligt ned till dieselnivån. Ju längre tid och ju mindre bränsle i tanken, desto mer kondensvatten.
  • Med RME-blandad diesel är det extra viktigt att kondensvattnet dräneras bort ur alla tankar i distributionskedjan. Vid påfyllning rörs bakterieflocken annars upp.

    Hur uppstår dieselbakterier?

    Oljeprodukter vill likt andra organiska material brytas ner av mikroorganismer som är naturligt förekommande i mark. De kommer in i bränslet via luften under förvaring och hantering.
    Kolet i bränslet används som föda för tillväxt och de börjar växa vid kontakt med kondensvattnet i botten av tanken, eller de små vattendropparna som svävar fritt i bränslet.

    Mikroorganismer i detta sammanhang omfattar bakterier, svampar och alger, som i förbindelse med diesel och övriga brännoljor populärt kallas dieselbakterier.

    När optimala förhållandet uppstår för bakterierna i form av vatten och lämplig temperatur, så förökar de enskilda mikroorganismerna sig mycket snabbt och kommer så småningom att fylla mer och mer i botten av tanken med ett brun/svart, klibbigt, slemmigt lager.

    Detta kommer så småningom att resultera i ett totalt bränslestopp.

    Ett antal haverier, där slemmet på grund av grov sjö, rörts om i bränsletanken/tankarna och sedan satt igen bränsletillförseln, med påföljande motor stopp, har inträffat.
    Ett vanligt tecken på att dieseln infekterad är färgförändringar på bränslet i glaskoppen på filtren.

    Även ytorna i tankar och resten av bränslesystemet angrips och utsätts för en etsning, vilket kan förorsaka betydande skador på spridare och pumpar.

    Hur kontrollerar man eventuellt angrepp dieselbakterier?

    Förutom tidigare nämnda optiska kontrollen i bränslefiltret som bara antyder att det kan finnas angrepp, bör man göra en kontroll med Dipstick Combi som är en enkel och kvalitetssäker lösning
    för att påvisa en eventuell förekomst av aeroba bakterier och mögel i bränsle och kylvätskor.
    Provtagning och inokulation görs genom att doppa Dipstick Combi i vätskan man vill kontrollera.
    Resultatet fås enkelt efter inkubering, genom att jämföra antalet kolonier på agarplattan med gränsvärdena på den avläsningsmall som medföljer varje förpackning.

    Hur undviker man dieselbakterier?
    Det viktigast är att undgå kondensvatten i bränsletanken, vilket kan vara svårt.
    Det är i de flesta fall är det omöjligt att dränera bort kondensvattnet från bränsletankarna, både i fritidsbåtar och större maskindrivna enheter vilket gör dessa extra utsatta för angrepp.


    Bengt drabbades av "kolasmet" i tanken

 

Bilagor

  • diesel bioprotect_test_vinner.pdf
    606,4 KB · Visningar: 36

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
I båtvärlden händer det att folk tankar vatten i dieseltanken och så länge inte motorn startas så är ingen skada skedd enligt båtmekarna. Man suger upp vattnet från botten tills det bara kommer diesel, så är allt klart. Kan man inte göra något liknande på en HB som man misstänker att det finns kondensvatten i ? Helt enkelt suga ut från botten och då ser man ju om det finns någon bottensats ?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en gammal 4x4 Isuzu. Den används vid trädfällning mm i skogen. Den tankas var 3:e till var 4:e år! Står alltid utomhus med mer eller mindre diesel i tanken.
Den har till dags dato gått ca 68 000mil (nästan t.o.r till månen) och har aldrig haft startproblem.
Har kört den på all slags diesel....
Så får man vatten i dieseln så kommer det troligen med det man tankar.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Finns det alltså olika typer av diesel?! Mycket nytt att lära som nybliven husbilsägare.
Vad anser ni om CirkleK:s variant? Tankar oftast där.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det har ingenprektisk betydelse/skillnad vad du tankar i Sverige.
All diesel på pump är miljöklass 1. (Mk1)

Utanför Sverige är det skillnad VS Svensk Mk1.
Utanför Sverige har man diesel enligt standarden En590 ("EU" eller "Tysk diesel") som har andra egenskaper än den Svenska vilket medför mer sot och lägre förbrukning. (högre energiinnehåll per liter)
 
Toppen