• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elmoped

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
OK, alltså de facto kör du f.n. troligen oförsäkrat då jag är ytterst tveksam till att försäkringsbolaget skulle ersätta en eventuell skada.
Hmm, skulle verkligen vilja veta om det går att försäkra en klass 1 för dom pengar som nämnts tidigare men eftersom Knarrevik nu bekräftat att en klass 2 kostar 37:- / månad så måste jag anta att det föregående påståendet om väldigt låg premie på en klass 1 inte stämmer med verkligheten. Trist, skulle gärna ha en själv....
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Plåten kommit fram men Transportstyrelsen vill inte ställa på så länge ingen försäkring finns och försäkringsbolaget vill inte försäkra så länge den inte är registrerad. Alltså moment 22. Jag löste det med att försäkra som moped 2 för 37 kr/månad.
Försökt i fem dagar att ställa på men har gett upp!!
Snacka om byråkrati?

Är elmoppen direkimporterad från utlandet? Om den är det så går den inte att registrera innan den är förregistrerad och detta görs bara på några få utvalda besiktningsstationer i landet och man måste då själv tillhandahålla alla papper och godkännanden som finns.
Har den gått in in i landet via en generalagent så är det denne som ska utföra förregistreringen och sedan registreras den ute hos handlarna.
Tyvärr har det förekommit mindre nogräknade importörer som inte har genomfört förregistreringen och jag hoppas verkligen inte att Du har råkat ut för någon sådan.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
20% rabatt, blev 20000 genom kod vattenfall20.
Fick också 20% rabatt på hjälm, hoppas den passar.
Jag läste någonstans att den är godkänd för två men max 135, så frugan får banta.
PS! På ett annat ställe läser jag att maxlasten är 185 kg, så frugan slipper att banta och jag behöver inte tänka på vikten.
Du skriver att du köpte Klas 1 mopeden genom vattenfall mycket märkligt att dom säljer en produkt som inte är förregisterad. Du borde fått en plåt vid leverans av mopeden, jag har nog aldrig köpt något regiserings pliktigt fordon utan skylt trodde inte det var möjligt. Hur kunde du få prisuppgifter utan regiserings skylt 37 kr/månad?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Du skriver att du köpte Klas 1 mopeden genom vattenfall mycket märkligt att dom säljer en produkt som inte är förregisterad. Du borde fått en plåt vid leverans av mopeden, jag har nog aldrig köpt något regiserings pliktigt fordon utan skylt trodde inte det var möjligt. Hur kunde du få prisuppgifter utan regiserings skylt 37 kr/månad?

jo, det är möjligt, jag tog in en ny MC från Japan för ett antal år sedan. Man krävde då vid förregistreringen Japanska papper på den eftersom den kom därifrån.
Dessa papper ordnade jag via den Danska generalagenten för märket som hade bra fabrikskontakter. Idag är det svårare då det i regel krävs ett EU helfordonsgodkännande.
När alla avgifter, frakter och skatter var betalda så var nypriset ändå 40% lägre än om jag hade köpt den här.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
jo, det är möjligt, jag tog in en ny MC från Japan för ett antal år sedan. Man krävde då vid förregistreringen Japanska papper på den eftersom den kom därifrån.
Dessa papper ordnade jag via den Danska generalagenten för märket som hade bra fabrikskontakter. Idag är det svårare då det i regel krävs ett EU helfordonsgodkännande.
När alla avgifter, frakter och skatter var betalda så var nypriset ändå 40% lägre än om jag hade köpt den här.
Går säkert bra det är nog ingen som tror något annat. Men detta gällde ju ett fordon som köpts i Sverige från svenska vattenfall, borde det inte fungera så att det bolag som säljer skall ha alla uppgifter klara med transportstyrelsen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Mopeden är en Vässla som sålts i minst 1200 ex i Sverige.
Den är förregistrerad men går inte ett ställa på av någon anledning som åtminstone inte jag begriper.
Nu ligger bollen hos myndigheterna, vi får se om det löser sig om någon vecka, någon månad eller nästa år.
Vässlan är dock över förväntan, helt ljudlös och med acc som förvånar.
Jag skaffade en förra årets modell till frugan som gör 0-30 lika snabbt men med mer måttlig toppfart som bättre passar ett 70 års fruntimmer.
Båda med Vattenfalls rabattkod om 20%.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Plåten kommit fram men Transportstyrelsen vill inte ställa på så länge ingen försäkring finns och försäkringsbolaget vill inte försäkra så länge den inte är registrerad. Alltså moment 22. Jag löste det med att försäkra som moped 2 för 37 kr/månad.
Försökt i fem dagar att ställa på men har gett upp!!
Snacka om byråkrati?
Det här är spännande, när jag köpte min elmoppe hos en lokal handlare marknadsförde de den som klass 2, tyckte det lät bra, några dagar innan leverans ringer de och säger att importören förregistrerat den som klass 1 och detta var något som inte gick att ändra på, efter en del prutning osv gick jag ändå med på affären men har nu en moppe med regnr. Hur en kund kan välja mellan klass 1 eller 2 för egen del skulle vara intressant att veta.

//Tommy
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det här är spännande, när jag köpte min elmoppe hos en lokal handlare marknadsförde de den som klass 2, tyckte det lät bra, några dagar innan leverans ringer de och säger att importören förregistrerat den som klass 1 och detta var något som inte gick att ändra på, efter en del prutning osv gick jag ändå med på affären men har nu en moppe med regnr. Hur en kund kan välja mellan klass 1 eller 2 för egen del skulle vara intressant att veta.

//Tommy
Det är nog inget som kunden kan välja, när jag gjorde förregistreringen på MC:n så gick de helt efter det som stod i de Japanska papperen (översatta). Numera krävs dock ett helfordonsgodkännande och det är betydligt värre.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag skulle nog inte välja att köra med en moped klass 1 som klass 2 då det kan få följder med polis och kanske till och med körkorts problem. Detta är två olika fordon och varav ett är körkorts pliktigt och skall köras på väg men inte cykelbanor eller motorväg/motortrafikled. Det måste ju på något sätt för polisen vara sökbart i trafikregistret moped klass 2 sökes på ram eller motornummer.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det måste ju på något sätt för polisen vara sökbart i trafikregistret moped klass 2 sökes på ram eller motornummer.
Jag misstänker att polisen inte har samma tålamod som jag att under 6 dagar försöka få moppen påställd. De lägger nog ned redan efter några minuter och ägnar sig åt viktigare saker.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag misstänker att polisen inte har samma tålamod som jag att under 6 dagar försöka få moppen påställd. De lägger nog ned redan efter några minuter och ägnar sig åt viktigare saker.
Troligen kommer ingen försäkring att gälla om du skadar dig eller någon annan, om du nu har en klass 1 moped och försäkrat den som klass 2 moped. Vilket försäkringsbolag kan göra detta medvetet låter otroligt?
Men problemet blir nog när man försöker få bolaget att ersätta skadorna. Polisen prioritering kan man nog bara gissa om lycka till.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har försökt med telefon, via internet och beställt regbevis för att använda appen Mina Fordon men inget hjälper.
Ringer jag Transportstyrelsen hamnar jag hos en telefonsvarare utan mänsklig förståelse. Försäkringsbolaget rycker på axlarna.
5D3BA1AA-0920-428D-B35F-A81A8519A31F.png
Börjar misstänka att den senaste årsmodellen ännu inte blivit typgodkänd hos Transportstyrelsen trots importörens anmälan för ett bra tag sedan så jag får väl vänta tills byråkratin har kommit ikapp. Kanske om en månad eller ett år? Eller hamnade anmälan i papperskorgen?
I väntan på hela processen valde jag att försäkra som moped 2 för att visa min goda vilja. Då behövs ingen registrering.

PS! Importören meddelar att de skickade in ansökan till Transportstyrelsen i november! Det har alltså gått ett halvår och ännu ingen lösning på problemet. Jag tror att hela ärendet hamnat i papperskorgen. Hos Transportstyrelsen!
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Är det ens lagligt att sälja fordon som skall vistas i trafiken utan att dom är godkända?

Själv funderar jag på att börja sälja luftgevär i kalibern 30-06. :rolleyes: Eller försäkra hunden och sen kalla det för husbilsförsäkring, hoppas polisen har överseende med det, dom har ju viktigare saker att göra, som att förhindra flaggor på fotbollsmatcher.:D

.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har försökt med telefon, via internet och beställt regbevis för att använda appen Mina Fordon men inget hjälper.
Ringer jag Transportstyrelsen hamnar jag hos en telefonsvarare utan mänsklig förståelse. Försäkringsbolaget rycker på axlarna.
Visa bilaga 172236
Börjar misstänka att den senaste årsmodellen ännu inte blivit typgodkänd hos Transportstyrelsen trots importörens anmälan för ett bra tag sedan så jag får väl vänta tills byråkratin har kommit ikapp. Kanske om en månad eller ett år? Eller hamnade anmälan i papperskorgen?
I väntan på hela processen valde jag att försäkra som moped 2 för att visa min goda vilja. Då behövs ingen registrering.

PS! Importören meddelar att de skickade in ansökan till Transportstyrelsen i november! Det har alltså gått ett halvår och ännu ingen lösning på problemet. Jag tror att hela ärendet hamnat i papperskorgen. Hos Transportstyrelsen!

Att importören har skickat in handlingarna betyder inte att fordonet är godkänt eller ens att det blir godkänt.
Vi får dock hoppas att det här löser sig till det bästa och att allt snart är klart men jag avråder till användande av den innan dess.
Körkortsbehörigheten har du men har du otur kan det bli olovlig körning då fordonet är oregistrerat och oförsäkrat och det är väl inte hela världen men det som är värst är om det händer något, det kan i värsta fall röra sig om enorma skadeståndsbelopp.

Så under väntetiden är det bättre att plocka fram trampcykeln igen så är både konditionen bättre och batterierna välladdade när det blir elmoppedags.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad tråkigt att höra om den svenska byrokratin, igen :(
Personligen skulle jag göra som du skriver Anders, det är ju en snabb typ2 moppe nu, ut och njut vetja, och så funkar den även på cykelbanor.

Snabba typ2 moppar brukar stå högt i kurs av den gamla bensinmodellen, eftersom man kan använda just cykelbanor, sen får man väl gasa lagom när så krävs.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Jag har försökt med telefon, via internet och beställt regbevis för att använda appen Mina Fordon men inget hjälper.
Ringer jag Transportstyrelsen hamnar jag hos en telefonsvarare utan mänsklig förståelse. Försäkringsbolaget rycker på axlarna.
Visa bilaga 172236
Börjar misstänka att den senaste årsmodellen ännu inte blivit typgodkänd hos Transportstyrelsen trots importörens anmälan för ett bra tag sedan så jag får väl vänta tills byråkratin har kommit ikapp. Kanske om en månad eller ett år? Eller hamnade anmälan i papperskorgen?
I väntan på hela processen valde jag att försäkra som moped 2 för att visa min goda vilja. Då behövs ingen registrering.

PS! Importören meddelar att de skickade in ansökan till Transportstyrelsen i november! Det har alltså gått ett halvår och ännu ingen lösning på problemet. Jag tror att hela ärendet hamnat i papperskorgen. Hos Transportstyrelsen!

Om jag går in på Biluppgifter och tittar så står det att du har en Vässla som är förreggad och tilldelad ett regnummer men inte vilket drivmedel den har tex.
På bild 2 en dump på din och bild 1 en på min, tror du ska ta kontakt med säljaren omg.

//Tommy
08C58D9B-A313-4387-8992-E408938F85CD.png 7E8B1730-8984-484E-93D9-0192F4C6933F.png
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Att ställa undan mopeden kommer inte på fråga!
Det är den roligaste leksak som jag haft på snart 60 år sedan min trimmade moped.
Skillnaden är en piggare moped som går helt ljudlöst, man kan höra sin egen tinnitus.
Och inte minst, man får inte ont i ändan!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om jag går in på Biluppgifter och tittar så står det att du har en Vässla som är förreggad och tilldelad ett regnummer men inte vilket drivmedel den har tex.
På bild 2 en dump på din och bild 1 en på min, tror du ska ta kontakt med säljaren omg.

//Tommy
Den är registrerad på mig men likförbannat går den inte att ställa på!
Men det löser sig nog inom det närmaste året.
Säljaren säger att bollen ligger hos transportstyrelsen, försäkringsbolaget har gjort en interimsförsäkring under fem dagar för att jag skall kunna ställa på moppen men inget tycks hjälpa.
Jag har slutat att bry mig, byråkrati är inget som går att påskynda, det blir bara värre.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
9010BA0A-B5A3-41ED-AA32-77332AA4CC2E.jpeg
Idag passade jag på att ljudlöst glida förbi i min omgivning före det stundande regnet.
Även fåglarna låg kvar i sina reden, först när jag steg av mopeden försökte de med alla trix att få mig bort från grannskapet.
3B0832C5-7E9A-4EFA-A14E-17D9569C09F2.jpeg
 
Senast ändrad:
Toppen