• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HVO 100

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Dock kan ju Peugeot tydligen ge OK till att köra sina gamla Euro 5-motorer på HVO100:
HVO-DIESEL
och Citroen:
Citroën-teknik – Miljö – HVO100

Har de tillverkarna alltså bekostat omfattande tester helt på eget bevåg för att tillfredsställa några få svenska bilister?
Jag tror det mer handlar om vilja och garantier än avgasrening/certifiering...

Intressant dock om man uppfyller EN590 (Fiats krav) även om man blandar in 40-50% HVO100.
Det borde gå att räkna fram på densiteterna om det endast är där HVO 100 inte stämmer med normen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Enda skillnaden mellan HVO och vanlig diesel är att HVO har en densitet som på någon procent är lägre än den för EN590 vinterdiesel. Titta i tabellen på sidan 7 i Nestes pdf som jag bifogar.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • neste_renewable_diesel_handbook.pdf
    1,3 MB · Visningar: 14

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Fiat ringde upp. De hade nog bara sett bokstäverna HVO i mitt meddelande och inte läst resten, för de gav mig sitt standardsvar om 7% inblandning och att det är EN-590 som gäller. Bad henne då läsa det jag skrivit/hur frågan var ställd. Dvs huruvida det är ok att tanka dieseln som ok/q8 och Tanka säljer med 35% HVO inblandning. Nej sa hon det är inte ok. Men sa jag, den uppfyller ju EN-590? Då blev hon lite mumlig och sa att hon skulle kolla med produktchefen och återkomma. Vill egentligen bara få dem att medge att det är ok - vilket det måste vara då denna 35% blandning uppfyller EN-590. Tänker att man vid fulltankning i sommar kan tanka 25 liter HVO där det finns och resten vanlig rme-diesel, om man inte hamnar på en ok/q8 mack som har blandningen färdig i form av Go Easy Diesel Extra.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Undrar om jag tänker fel nu, ställer frågan iaf.

Om bilens garanti har gått ut spelar det då någon roll vad Fiat säger om HVO100.
Är det inte försäkringsbolaget man borde höra med om dom godkänner HVO vid helförsäkring.

/Pelle
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Nu ringde Fiat upp och sa att 35% HVO är godkänt, då det faller inom EN590 med det bränsle som bla OKQ8, Tanka och CirkleK säljer. (Rent teoretiskt borde man ju då även själv kunna blanda till denna mix när man tankar där det finns HVO100 och vanlig diesel)
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
förstår inte varför man ska tanka sånt o missa massa energi....kör blankdisel det är grejer inte massa gegg i filtren....
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
förstår inte varför man ska tanka sånt o missa massa energi....kör blankdisel det är grejer inte massa gegg i filtren....
Inte påläst eller bara provokativ? Rme kan ha en negativ effekt för tex filter, inte HVO. HVO har samma positiva egenskaper som blankdiesel, tex goda långtidförvaringsegenskaper, och sätter inte igen filter.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
förstår inte varför man ska tanka sånt o missa massa energi....kör blankdisel det är grejer inte massa gegg i filtren....

Det är just sådana problem man slipper när man tankar HVO 100
Vad jag själv tycker är HVO100 bättre än blankdiesel BIO diesel och allt vad det heter och kallas
Detta grundar jag på egen erfarenhet ca 2 år 300 enheter och inget jag läst på nätet
Inga bränsle relaterade problem
Näst intill ofarligt
Tyvärr använder dom restprodukter från palmolja men enligt leverantören jobbar dom på att skippa det
Den som lever får se
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En bør kontrollere om blankdieselen tilfredstiller kravene for Euro6 motorene. Det er et problem mange steder at nye motorer ikke tåler svovelinnholdet i eldre diesel. Beredskapsdieselen som forsvaret i Norge har kan ikke benyttes på biler med AdBlue, dette kom frem ved bestilling av nye biler tidligere i år. VW Amarok kunne leveres med en eldre motor uten Bluetech - biler beregnet på visse U-land. Slike ble bestillt, men de kan aldri komme over på sivile skilter da de tas inn med dispensasjon. Forsvarets beredskapsdiesel er en blankdiesel.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den finns gott om B0 diesel i Sverige, alla marinor har detta.
Om dieseln innehåller HVO istället för RME är dieseln blank/ofärgad.
Tankade 7% RME diesel för ett par veckor sedan, den var äppejuicefärgad.

Det går inte att tanka diesel i Sverige som inte är lämplig för bilar med avgasefterbehandling.
Däremot går det att beställa gasoil till fartyg eller gårdstank. Gasoil är som gammaldags dieselolja.
Den som vill sätta sig in i specarna för de olika dieselbränslekvaliteterna kan titta på Preems hemsida, under företag.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
körde på sjödisel som man sa förr på en fiat husbil 2,8 eller vad den hette...mycke fet olja...kostade för 5 år sen 7 kr litern...vet inte om den finns längre n har väl oxo gått upp i pris....kunde köpa den i Göteborg..
 
Toppen