• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adapter till DuoControl?

F

Frudden

Guest
Jag försökte ansluta en Truma DuoControl i min Sunlight, men dimensionerna stämmer inte på anslutningarna. Muttern till vänster i bild sitter runt röret som sitter inmonterat i bilen, och muttern till höger är den som följer med DuoControlen. (Och slagen som jag har använt till idag har samma dimension i andra änden som muttern till vänster.) Jag behöver alltså någon form av adapter antar jag?

Någon som är slängd på gaskopplingar och deras dimensioner som kan hjälpa till här?

// Fredrik W
DuoControl_anslut.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Slangen som ska sitta mellan duocontrol och gasoltuben ska vara högtrycks slang har för mig att det står i slangen 70p och duocontrol skruvar du fast direkt i röret...våran föra bil va Sunlight T67 -13 till den monterade jag duocontrol och till den passade bäst horisontel model.
Slangen som satt i original regulator är bara till 0,30 mp
 

Bilagor

  • 5854A67B-A181-4DA1-B91E-72BFF43D02B0.png
    5854A67B-A181-4DA1-B91E-72BFF43D02B0.png
    391,5 KB · Visningar: 69
  • 88C32A95-DD3A-42C8-9F7F-0BD04B690D74.jpeg
    88C32A95-DD3A-42C8-9F7F-0BD04B690D74.jpeg
    162,6 KB · Visningar: 64
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns färdiga slangar med slangbrottsventi att köpa & montera mellan flaskor & DuoControl.
Högtrycksslang med slangbrottsventil 450 mm
Mellan DuoControl & system skall det vara en fast installation & det är till detta din lösa överfallsmutter är menad att användas. När jag köpte min Duo så fick jag överallsmutter & klämring med (låg i kartongen). Om hålet har samma diameter på båda muttrarna så är det bara att byta ut mutter & klämring mot det du fick med i kartongen. Är man osäker så kan man ju alltid låta en gasolfirma göra jobbet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag bytte ut till ny duo för några år sedan.
Har slang original mellan duo och bil.
Den slangen var stört omöjlig att finna ny.
En lokal firma tillverkade en ny åt mej från den gamla slangen.
 
F

Frudden

Guest
Återigen så handlar det alltså INTE om kopplingen mellan tuberna och DuoControl, utan mellan DuoControl och BILEN. Och hade det bara varit att skruva fast DuoControl:en så hade jag inte startat den här tråden.

Jag var hos Caravanhallen i Haninge idag men dom hade inte en enda adapter mellan olika dimensioner.

Någon som vet vad dimensionerna heter? Någon som vet var man kan få hjälp?

// Fredrik W
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nej den är inte för slang utan sätts in i 10 mm anslutningen i stället för röret och skärkopplingen dras åt runt den släta delen. Då har du 8mm anslutning mot bilen.
 
Toppen