• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krockprov med husbil

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intressant är ju att det tydligen sedan 2014 omkommit 6st i olyckor med husbil, under samma tid har det omkommit 1375 totalt i vägtrafikolyckor. Man verkar sakna sinne för proportioner, undrar om det är någon som behöver nya forskningspengar?
Kanske behöver man köpa in ett par husbilar för långtidsförsök under ledigheter? :)
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Begränsa hastigheten för husbilar? Då minskar man dessutom koldioxidutsläppen för 100 tusenhusbil husbilar?
Vaddå "för 1000 husbilar"? ar kommer detta ifrån? Att begränsa hadtigheten är med all säkerhet inte rätt eftersom Transportstyrelsens utredning om detta visar att PBII bör ha samma hastighetsregler som PBI. Däremot tror jag att krockproven är ett led i att påverka tillverkarna. Om husbilar skulle få ett krav på sig att klara ett visst krockprov så skulle inte nya husbilar bli tillåtna att föras in & registreras i Sverige. Om Sverige ställer ett sådant skulle fler länder följa efter vilket vore en mardröm för tillverkarna.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Vaddå "för 1000 husbilar"? ar kommer detta ifrån? Att begränsa hadtigheten är med all säkerhet inte rätt eftersom Transportstyrelsens utredning om detta visar att PBII bör ha samma hastighetsregler som PBI. Däremot tror jag att krockproven är ett led i att påverka tillverkarna. Om husbilar skulle få ett krav på sig att klara ett visst krockprov så skulle inte nya husbilar bli tillåtna att föras in & registreras i Sverige. Om Sverige ställer ett sådant skulle fler länder följa efter vilket vore en mardröm för tillverkarna.
Om TS vill öka säkerheten för husbilar inom rimlig tid så är nog någon typ av hastighetsbegränsning enda alternativet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan ju fråga sig vilken maxhastigheten skulle bli.I den här filmsnutten görs testet i 48 km/tim.
Det skiljer nog inte mycket i uppbyggnad av en husbil med tanke på krocksäkerhet idag mot förr.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Då husbilar betraktas som personbilar kan man ju tycka att kraven på krocksäkerhet borde vara högre.
Samtidigt är det nog ogörligt utan att vikten på bilen höjs en hel del. För att skapa utrymme för detta är det
naturligtvis så att viktgränsen för körkortsbehörigheten behöver justeras upp. Med tanke på all prat om nollvision på antal
döda i trafiken måste det vara ett naturligt steg att ta. Om man startar nu så kanske det kan finnas på plats innan antalet dödsoffer skenar iväg.
Men som vanligt när det gäller myndigheter så stoppar man nog huvudet i sanden och hoppas det blåser förbi.
Eller kan det vara så illa att rörligt fritidsliv skall bli nästa offer på miljöhysterins altare. Men misströsta inte vi får ju fortfarande använda våra bensindrivna
gräsklippare och tända våra kolgrillar med tändvätska.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Intressant är ju att det tydligen sedan 2014 omkommit 6st i olyckor med husbil, under samma tid har det omkommit 1375 totalt i vägtrafikolyckor. Man verkar sakna sinne för proportioner, undrar om det är någon som behöver nya forskningspengar?
Kanske behöver man köpa in ett par husbilar för långtidsförsök under ledigheter? :)

Om jag nu inte minnes fel :rolleyes: så säger de ju i filmen att antal döda i husbilar är procentuellt lika mycket som när de jämför omkomma med personbilar.... så det de sa var ju egentligen positivt :) för statistiken för husbilar.... :D
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En sak fattar jag inte riktigt :eek: (okey....jag tog i):twitcy: ... vi säger att tillverkarna lyckas bygga fordonet (bildelen) mycket säkrare så de klara bättre en krock.... men hur tänker de lösa problemet med att inredningen slits sönder och kommer farande som dödliga projektiler. :swoon:

t.ex....Tar ni en möbel och går upp på tredje våning.... släpper möbeln så den faller fritt till marken... vad tror ni då händer :rolleyes:(ni kan ju prova)
Och en sak skall vi veta att även IKEA´s möbler har starkare sammansättning än vad dagen inredning har i en husbil :swoon:...
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Antalet dödade personer (253) i trafiken i bilar per år i förhållande till totala antalet bilar (5.000.000)
ger oss väl ett relativt utfall på 0,005% ungefär.
Samma förhållande vad gäller husbilar (6 personer döda på 90.000 husbilar) leder till 0,006%.
Känns viktigt att vi ser lite relationer och förhållanden.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Antalet dödade personer (253) i trafiken i bilar per år i förhållande till totala antalet bilar (5.000.000)
ger oss väl ett relativt utfall på 0,005% ungefär.
Samma förhållande vad gäller husbilar (6 personer döda på 90.000 husbilar) leder till 0,006%.
Känns viktigt att vi ser lite relationer och förhållanden.

Och riskerna vi utsätts för är när vi är i trafik varför antalet körda km borde tas med i ekvationen... En husbil som står still är sällan farlig...i trafik.

Jag tror tyvärr, utan att ha fakta, att vi husbilsåkare ligger betydligt sämre till i sådan här jämförelse då merparten av husbilarna rullar väsentligt mindre än personbilar i övrigt.

// Niklas
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Och riskerna vi utsätts för är när vi är i trafik varför antalet körda km borde tas med i ekvationen... En husbil som står still är sällan farlig...i trafik.

Jag tror tyvärr, utan att ha fakta, att vi husbilsåkare ligger betydligt sämre till i sådan här jämförelse då merparten av husbilarna rullar väsentligt mindre än personbilar i övrigt.

// Niklas

I någon av skrivningarna efter veckans tester så läste jag att skaderisken i en husbil utslaget på körd kilometer ändå låg i paritet med personbilstrafiken!

//Peter
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Vist behövs krocktest på husbilar jag har varit väldigt kritisk till varför det inte har skett,
för många år sedan som vanliga personbilar som blivit mycket säkrare på senaste åren.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Om jeg skulle bråstoppe med en Fiat Ducato, så tror jeg husbil er bedre en de lastebilene som går i distribusjon. Tar med det de kan, har som regel dårlig tid, ikke registrering av kjøre og hviletid.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Har väl inte gjorts några krocktester tidigare vad jag vet , i och för sig förståeligt för en helintegrerad husbil faller väl ihop som ett korthus och det vill vi inte veta hmmm (har själv helintegrerat)
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Det sker krocktester både hos niesman o hymer, så visst pågår det ett säkerhetsarbete. Det tar bara lite tid. När jag tog körkort omkom över tsen personer i trafiken varje år. Nu har vi ett mycket större antal bilar, många är goda för över 200 k/tim då fick man vara glad om man kom över hundra. Säkerhetstänk, bättre utbildning flera vettiga förare o säkerhetstänk omkring tillverkning gör att vi i dag har mycket färre omkomna i trafiken. Se positivt på utvecklingen o ditt eget trafikvett. Det kunde värt värre.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Detta har vi väl vetat tidigare.
Nu blir det väl nya pålagor i kostnader.
Det blir väl stora skador på alla fordon om man kör in i en betongbarriär med halva bilen eller om det ska likna in fronttalkrock.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att det skulle bli fördyringar är inte så säkert. Om husbilar som säljs inom EU skulle få krav på krockprov skulle tillverkarna tvingas till detta för att överleva. Detta + priser skulle bli en konkurrensfråga. A alla de husbilar som säljs idag så är det ju inte dom dyraste som dominerar. Om priserna blir för höga så kommer det stora flertalet att avstå för att köpa nytt.
 
Toppen