• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Ja så är det nog har sökt med ljus och lykta efter någon att leva ihop med som kan ta över matlagning och viss städning, men svårt nu efter många år att träffa någon man har ju fått sina ovanor.
Trädet får bli ett projekt kapar lite i taget och alla grenar får gå till kvarnen sen är det bara de stora bitarna kvar som får köras lite i sänder med personbilen till tippen. Stubben blir en svår nöt att knäcka har erfarenhet av det när jag tog bort ett annat äppelträd lyckades inte få bort stubben så jag lyckades kapa ner den och täcka med jord.
Man kan ju såga av den i bordshöjd och skruva en bordskiva på så har man ett stadigt bord. Fast i somras var det bra med ett stort äppelträd som gav skugga fast sen blev det enormt mycket äpplen varav en del var kvar på trädet när jag åkte så det ligger och ruttnar nu, konstigt nog brukar det växa massor med blommor så man vill inte klippa gräsmattan.
Har även tänkt på att kapa alla grenarna 2 meter över marken och bygga en solaltan där skulle bli sol mycket längre eftersom radhuset skuggar framåt kvällen och när man kommer upp en halvmeter högre än verandorna bredvid så blir man lite mer inkognito s.a.s. Mycket planer finns det men inte alla blir genomförda.
Jag brukar få vårstress normalt men i år har jag ju redan haft en sommar så det borde bli annorlunda nu har ju redan gjort det mesta i år som man brukar längta efter på vintern. Men husbilen har ju blivit som ett andra hem så den ska jag försöka jobba med lite. har en agenda byta motorfästen, olja och bränslefilter vilket jag glömde så det har gått över tiden, kände ibland hur motorn ville mer och jag tror att filtret är ganska täppt efter flera långresor, kan ju ha kommit upp gammalt skräp från tanken och sen kanske soppan söderut kan vara lite sämre kontrollerad. Man kände hur olika motorn lät och drog på olika tankningar. Speciellt på hemvägen när jag tankade extrastark och dyr diesel så fick jag mer ork men samtidigt ett vassare ljud i bilen ungefär som när jag hade bensin i tanken. Nästa tank fick bli vanlig diesel och motorn lugnade sig och lät bättre.
Tänker beställa en flaska RVS och hälla i motorn gjorde bara en halv behandling sist. Och motorn kändes gradvis bättre, borde kanske göra det med växellådan också gjorde ju en behandling på den sen efter många mil bytte jag olja till en dyr och bra sort som JANKRO rekommenderade och växellådan har gått väldigt bra sedan dess den synkar bra aldrig något skrap och växlarna går i med tydliga klickljud och den går väldigt lätt att växla knappt något motstånd i spaken.
Det jag inte gillar är olika vinande ljud från lådan som ändrar sig vid olika varv och belastning låter för mej som lagerljud men de kanske brukar låta normalt, sen växelspaken slutade att föra oväsen så hör man ju andra ljud mer tidigare var det även svårt att höra motorljudet trots dieselknattret. den drog lite olja på färden gissar en liter på 650 mil men då vet jag inte om den dragit i sej en del genom vevhusventilation när det gick fort. Kollade nästan varje dag när jag körde eftersom den vid förra resan plötsligt hade tagit mer men då gick det över hundra långa sträckor och man fick ett turboryck ibland men då släppte jag av när jag förstod problemet.
Den här resan gick mellan 80-100 men mest runt 90km där det kändes som den trivdes bra. Provade aldrig att maxa farten någon gång var jag uppe i 110 vid omkörning men det var bara kort tid, när det går fort börjar den kännas överstyrd som en gammal vw 1200 och ratten går lätt. Den är ju baktung eftersom överhänget är stort och det märks i pressade lägen i hög fart, motorn klarar mer än vägegenskaperna på plan väg, fast det bara ska vara 73hk, men jag tror att det är mer i verkligheten förmodligen är 73hk "franska skattehästar" och i och med min justering av pumpen till normalvärden av sotutsläpp så har jag säkert över 80hk. Vänster bakhjul är precis sotsvart så nog är det utsläpp fast synlig rök kommer bara vid starten. Sen vet jag ju inte hur det ryker när jag kör men inget som jag kan se i backspegeln. Bilprovningen mäter ju inte sotet längre på äldre bilar utan de gör bara en uppskattning genom att titta, den mesta tiden hänger ju avgasslangen på så det måste ryka ordentligt de 200m de kör runt gårdsplanen om de ska se något så jag kan ställa på mer men jag vill inte äventyra bränsleförbrukningen som normalt legat på 1 l/mil vid hemresan något mindre hade mycket medvind då.
Att köra ett så stort fordon så billigt är riktigt bra inte så mycket över en plåtis och i paritet med många modernare husbilar med snålare och starkare motor. Det går att komma ner någon deciliter om jag håller mej på 70-80km men då känns det som jag är ett hinder för trafiken och det finns ingen marginal för uppförsbackar så det är nedväxling som gäller.
SAM_0752.JPG
En sån här skulle man ha ombyggd militärbil i väldigt fint skick, såg den på en camping utanför Blanes, sen dök den upp i Avignon så den måste ha skuggat mej det var tyskar på väg hem. Och ja den drar nog en aning mer än min bil förmodlingen fyrhjulsdrift.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sitter och funderar på vad som ska göras på husbilen innan sommaren inget har blivit gjort på den tack vare mina balansproblem men det blir en aning bättre över tid.
Det jag funderar över är ventilerna de är ju ställbara som på en gammal b18 volvo. En diesel låter ju alltid så det är svårt att höra det där tickandet som betyder för stora avstånd.
Har ju kört några tusen mil utan att göra något så kanske det är dags men inget jag vill meka med själv numera. Sen tänker jag byta motorkuddar fram och där finns det tydligen två olika sorter beroende på chassinummer men det sitter ju under reservhjulet så det måste bort bäst är ju att titta och se vilken sort det ska vara. Växlingen var ju bättre efter bytet av bakre motorfästet fast det gick inte att se eller känna någon skillnad på gummit när jag jämförde. Vid bättre väder ska jag krypa under bilen och skära av en bit onödig plast som är trasig sen min gamla krockskada i Frankrike får försöka sätta en bräda med tvingar som stöd när jag skär med vinkelslipen.
Köpte en motorsåg på Jula 499kr och kapade ner äppelträdet lite otäckt att stå på en pall utan skyddsutrustning och såga speciellt med balansproblem fick faktiskt hålla mej i motorsågen för att stå stadigt.
Fick hem en gammal båt jag haft liggande på kommunens mark och nu skulle de städa området, en Tabur Yak III som är en katamaran på 50kg och som går undan med en 2hk Suzuki. Tvättade och slipade och målade ut och invändigt gjorde av med flera burkar färg jag haft stående en del visade sig inte vara blandbara men det fick bli som det blev. Ville gärna bli av med allt sånt arbete tills sommaren kommer så nu blir det husbilen som ska beställas delar till. Kanhända jag står över den här vintern igen och kör ner till spanien till hösten. Men det är så många om och men, var till optikern för att se om yrseln kan komma från ögonen och fick veta att jag har gråstarr som kommit det sista året inget roligt besked och det var mitt bästa öga som blivit mest försämrat. Var väl därför jag inte behövde använda solglasögon i spanien. Kanske blir bättre och billigare att operera sig där? En bit av min lagade framtand av plast gick sönder, det var söndag och tänkte det var lång tid till akuttid, tog biltemas superlim och lyckades limma fast den och den verkade sitta bra. På måndagen ringde jag folktandvården och fick en akuttid snabbt, den mycket trevliga och kvinnliga tandläkaren kunde inte få loss biten jag limmat fast så hon tyckte att jag kunde ha det som det var, men efter att ha förhört sej om limmet så slipade hon bort allt som fanns och byggde upp en helt ny tand och det blev väldigt bra mycket bättre än den iranier som slarvade första gången. Så trots allt var det bra att jag gjorde reparationen för nu fick jag alltihopa omgjort direkt. Men cyanoakrylatlim var inte bra för kroppen fick jag reda på väldigt farligt och jag som brukade laga mina fingrar när jag sluntit med skalpellen med tunnflytande superlim antog att det var samma som läkarna använde när de limmade ihop sår men det var det tydligen inte. Tänk vad roligt det är när man träffar på kompetenta och skickliga människor oavsett vad det handlar om idag tror jag det blivit mer av en bristvara men det har vi skolsystemet och Göran Persson att tacka för ni vet han som stal våra pensionspengar en gång tjuv alltid tjuv och gissa vad han gör idag......

SAM_0789.JPG
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Sitter och funderar på vad som ska göras på husbilen innan sommaren inget har blivit gjort på den tack vare mina balansproblem men det blir en aning bättre över tid.
Det jag funderar över är ventilerna de är ju ställbara som på en gammal b18 volvo. En diesel låter ju alltid så det är svårt att höra det där tickandet som betyder för stora avstånd.
Har ju kört några tusen mil utan att göra något så kanske det är dags men inget jag vill meka med själv numera. Sen tänker jag byta motorkuddar fram och där finns det tydligen två olika sorter beroende på chassinummer men det sitter ju under reservhjulet så det måste bort bäst är ju att titta och se vilken sort det ska vara. Växlingen var ju bättre efter bytet av bakre motorfästet fast det gick inte att se eller känna någon skillnad på gummit när jag jämförde. Vid bättre väder ska jag krypa under bilen och skära av en bit onödig plast som är trasig sen min gamla krockskada i Frankrike får försöka sätta en bräda med tvingar som stöd när jag skär med vinkelslipen.
Köpte en motorsåg på Jula 499kr och kapade ner äppelträdet lite otäckt att stå på en pall utan skyddsutrustning och såga speciellt med balansproblem fick faktiskt hålla mej i motorsågen för att stå stadigt.
Fick hem en gammal båt jag haft liggande på kommunens mark och nu skulle de städa området, en Tabur Yak III som är en katamaran på 50kg och som går undan med en 2hk Suzuki. Tvättade och slipade och målade ut och invändigt gjorde av med flera burkar färg jag haft stående en del visade sig inte vara blandbara men det fick bli som det blev. Ville gärna bli av med allt sånt arbete tills sommaren kommer så nu blir det husbilen som ska beställas delar till. Kanhända jag står över den här vintern igen och kör ner till spanien till hösten. Men det är så många om och men, var till optikern för att se om yrseln kan komma från ögonen och fick veta att jag har gråstarr som kommit det sista året inget roligt besked och det var mitt bästa öga som blivit mest försämrat. Var väl därför jag inte behövde använda solglasögon i spanien. Kanske blir bättre och billigare att operera sig där? En bit av min lagade framtand av plast gick sönder, det var söndag och tänkte det var lång tid till akuttid, tog biltemas superlim och lyckades limma fast den och den verkade sitta bra. På måndagen ringde jag folktandvården och fick en akuttid snabbt, den mycket trevliga och kvinnliga tandläkaren kunde inte få loss biten jag limmat fast så hon tyckte att jag kunde ha det som det var, men efter att ha förhört sej om limmet så slipade hon bort allt som fanns och byggde upp en helt ny tand och det blev väldigt bra mycket bättre än den iranier som slarvade första gången. Så trots allt var det bra att jag gjorde reparationen för nu fick jag alltihopa omgjort direkt. Men cyanoakrylatlim var inte bra för kroppen fick jag reda på väldigt farligt och jag som brukade laga mina fingrar när jag sluntit med skalpellen med tunnflytande superlim antog att det var samma som läkarna använde när de limmade ihop sår men det var det tydligen inte. Tänk vad roligt det är när man träffar på kompetenta och skickliga människor oavsett vad det handlar om idag tror jag det blivit mer av en bristvara men det har vi skolsystemet och Göran Persson att tacka för ni vet han som stal våra pensionspengar en gång tjuv alltid tjuv och gissa vad han gör idag......

Visa bilaga 171416
Gråstarr operationen bekostar staten, när den är ”mogen”...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
:(:(
Sitter och funderar på vad som ska göras på husbilen innan sommaren inget har blivit gjort på den tack vare mina balansproblem men det blir en aning bättre över tid.
Det jag funderar över är ventilerna de är ju ställbara som på en gammal b18 volvo. En diesel låter ju alltid så det är svårt att höra det där tickandet som betyder för stora avstånd.
Har ju kört några tusen mil utan att göra något så kanske det är dags men inget jag vill meka med själv numera. Sen tänker jag byta motorkuddar fram och där finns det tydligen två olika sorter beroende på chassinummer men det sitter ju under reservhjulet så det måste bort bäst är ju att titta och se vilken sort det ska vara. Växlingen var ju bättre efter bytet av bakre motorfästet fast det gick inte att se eller känna någon skillnad på gummit när jag jämförde. Vid bättre väder ska jag krypa under bilen och skära av en bit onödig plast som är trasig sen min gamla krockskada i Frankrike får försöka sätta en bräda med tvingar som stöd när jag skär med vinkelslipen.
Köpte en motorsåg på Jula 499kr och kapade ner äppelträdet lite otäckt att stå på en pall utan skyddsutrustning och såga speciellt med balansproblem fick faktiskt hålla mej i motorsågen för att stå stadigt.
Fick hem en gammal båt jag haft liggande på kommunens mark och nu skulle de städa området, en Tabur Yak III som är en katamaran på 50kg och som går undan med en 2hk Suzuki. Tvättade och slipade och målade ut och invändigt gjorde av med flera burkar färg jag haft stående en del visade sig inte vara blandbara men det fick bli som det blev. Ville gärna bli av med allt sånt arbete tills sommaren kommer så nu blir det husbilen som ska beställas delar till. Kanhända jag står över den här vintern igen och kör ner till spanien till hösten. Men det är så många om och men, var till optikern för att se om yrseln kan komma från ögonen och fick veta att jag har gråstarr som kommit det sista året inget roligt besked och det var mitt bästa öga som blivit mest försämrat. Var väl därför jag inte behövde använda solglasögon i spanien. Kanske blir bättre och billigare att operera sig där? En bit av min lagade framtand av plast gick sönder, det var söndag och tänkte det var lång tid till akuttid, tog biltemas superlim och lyckades limma fast den och den verkade sitta bra. På måndagen ringde jag folktandvården och fick en akuttid snabbt, den mycket trevliga och kvinnliga tandläkaren kunde inte få loss biten jag limmat fast så hon tyckte att jag kunde ha det som det var, men efter att ha förhört sej om limmet så slipade hon bort allt som fanns och byggde upp en helt ny tand och det blev väldigt bra mycket bättre än den iranier som slarvade första gången. Så trots allt var det bra att jag gjorde reparationen för nu fick jag alltihopa omgjort direkt. Men cyanoakrylatlim var inte bra för kroppen fick jag reda på väldigt farligt och jag som brukade laga mina fingrar när jag sluntit med skalpellen med tunnflytande superlim antog att det var samma som läkarna använde när de limmade ihop sår men det var det tydligen inte. Tänk vad roligt det är när man träffar på kompetenta och skickliga människor oavsett vad det handlar om idag tror jag det blivit mer av en bristvara men det har vi skolsystemet och Göran Persson att tacka för ni vet han som stal våra pensionspengar en gång tjuv alltid tjuv och gissa vad han gör idag......

Visa bilaga 171416
Välkommen i yrsel o balansproblemsklubben?? men tänderna mina i underkäken är ändå inplantat :(
Krya på dig Bengtic alltid kul när du berättat något:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jaha nu lärde jag mej något nytt Vinkod har jag aldrig förstått.
Vad bra jag tänkte att nu kommer det gå åt 50000kr för operation. Men jag läste i något sammanhang att det finns lite olika varianter på operationen så det blir väl snik varianten man får då, den som har den enkla linsen.
Tycker jag ser ganska bra men normalt när jag blir trött brukar jag alltid omedvetet blunda på vänster öga när jag läser men den sista tiden har det blivit höger istället, ska komma tillbaka till hösten och få kollat synen men blir det väntetid och sånt så kommer jag kanske inte iväg till spanien vilket blir tråkigt.
Jag undrar också om jag kanske som du har fått ett kvarstående problem av yrsel som du har, provade köra sparkcykel men det kändes inte tryggt och elcykeln vinglade jag hela tiden med styret bättre faktiskt med sparkcykeln. Den hjälp jag fått hittills i av vården känns inte bra skaffa en rullator tyckte de. Min egen diagnos är att problemen sitter i nacken undrar om man kan få ut något på den extraförsäkringen som jag hade på bilen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Om du inte visste så VIN står för: Vehicle Identifikation Code
Apropå yrsel o obalans så går jag nästan ständigt omkring o snurrar
Men konstigt nog när jag sätter mig framför ratten så mår jag perfekt och känner ingenting
Brukar säga till min hustru när jag inte mår bra ”Nu går jag ut o kör lite”
Som tur är hon är fortfarande en busschaufför i tjänst
 
F

F.d. 22252

Guest
Sitta bakom ratten går bra det är när man ska köra som det känns obehagligt man måste ju vrida på huvudet hela tiden. Det går bra att köra men blir jobbigt så jag åker bara ett par kilometer för att handla den sista tiden så blir det inte bättre så blir det inga resor med husbilen, ska försöka hitta någon som kan ställa en diagnos vården verkar inte klara det, kanske en naprapat.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sitta bakom ratten går bra det är när man ska köra som det känns obehagligt man måste ju vrida på huvudet hela tiden. Det går bra att köra men blir jobbigt så jag åker bara ett par kilometer för att handla den sista tiden så blir det inte bättre så blir det inga resor med husbilen, ska försöka hitta någon som kan ställa en diagnos vården verkar inte klara det, kanske en naprapat.
Köra tycker jag inte är några problem men är nu överdrivet försiktig i korsningar o rondeller. När hustrun kör tycker jag det går för fort i korsningar o rondeller men hon är ju proffs nu. Hör av dig om en naprapat säger något. Har ju röntgat huvudet huvudet flera gånger och undersökts av två neurologer men ingen har något att säga mer än att sakta avsluta medcineringen för epilepsin annars är det felfritt. Klar i knoppen :)
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Ja den där yrseln är inte rolig.
Har den själv sedan 4 år tillbaka och detta medförde att jag fick sluta köra mc. Detta har jag gjort sedan 15 års åldern, (fmck) och sedan genom mitt yrke hela livet till pensioneringen. När vi kuskar runt i Europa märker jag förändringar på mig själv, dvs då vägarna är väldigt kurviga, vänster och höger kurvor, då får jag ett molande var gång jag tar en höger kurva, vilket sedan upphör i vänster kurvan och så pågår det. Likaledes ifall vägen är som en "potatis" åker. Det som överträffade detta var i fjol då jag hade hamn plikt att utföra. Jag befann mig på en flytbrygga då annan person hoppade på bryggan. Bryggan gungade till lätt, men jag klarade ej av obalansen och styrde 90 grader ner i det kalla havsvattnet, utan någon som helst möjlighet att värja detta. Men jag drogs dock snabbt upp.
Jag har precis som flertal andra, problem med ryggen och nacken.
Tre saker hjälper mig.
Bra massör/ sjukgymnast med inriktning "manuell terapi".
Hålla i gång, med för min del gående.
I Tyskland köpte jag senast ett läkemedel utan recept : Vertigoheel
Alla sakerna, var för sig, hjälper mig temporärt.
Sedan är det väl bara så att går det ej över får det väl bli en normalitet man får försöka leva med.
mvh
Fincan
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack för råden och tips!
Jag försöker vänja mej men när det hindrar en att åka och köpa mat är det jobbigt, jag blir också rädd ganska ofta för håller jag inte huvudet still när jag går så är det lätt att det blir snedsteg. Jag skulle säkert också ramla i i samma läge. Har ju haft en jättebra balans hela livet men problem med åksjuka och sånt tyder väl på känsligt balanssinne och nu känns det påfrestande psykiskt också. Samma med synen hade ju jättebra syn som jag hade nytta av på modellflygtävlingar ibland när jag kunde fara iväg ganska långt bort, nu är ju det bästa ögat det sämsta.
Man känner det verkligen som att åldern slagit till men det är väl för att man inte haft så stora problem egentligen jämfört med många andra.
Om jag inte kan köra runt lite med husbilen blir det inget vidare har ju problem när vägen är ojämn och svänger känner även av att det känns konstigt i ögonen när omgivningen kommer mot mej. Men jag tror att det skulle kunna kännas bättre i husbilen och den tycker jag bättre om att köra om jag måste köra långt. Men någon längre resa just nu är omöjlig.
Har fått ett tips på en som kan rätta till fel i ryggraden men väldigt dyr. Ska leta efter medicinen på nätet tyskarna har ju bra saker bla en salva jag haft mycket nytta av ibland.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Beklagar verkligen dina nya krämpor Bengtic. Att vara yr och ha dålig balans är ett helvete
Jag är inte yr nen går omkring och lullar hela dagen så det är obalansen som gäller.
När jag var hos neurologen ville han testa om jag kunde stå still på en linje med den ena foten framför den andra. Det gick inte länge men att stå på ett ben gick bra men om jag då blundade då gick det inte alls. Tydligen inte bara vi som har balans o yrselproblem. Undra om det är åldern fyller nu 75 i år :))
En en gång hoppas att det löser sig för dig
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
För min del tror jag lösningen beror på, få bort rygg och nackproblemen, och så är det nog för många av oss.
Men hur göra?
Jag har provat "allt" och som jag nämnde ovan vissa åtgärder har faktiskt fungerat, dock temporärt.
Husbilen är ju för många av oss en förlängd arm, här har vi huset med oss. Mår vi dåligt är det ju bara att stanna och vila. Lite som sköldpaddan och haren. Varför ha bråttom?
Bengtic, prova den dyra proffesionella hjälpen, lösningen finns förhoppningsvis där.
mvh
Fincan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Angående yrsel/balans problem, så gick min mor med dessa i flera år hennes läkare kunde inte pricka in diagnosen.
Hon fick till slut en remiss hos en specialist i Örebro.
Hon kom ut efter 20min. och hade fått diagnos, minns inte exakta termen men vill minnas att vi kallade den "kristallsjuka" alltså något stod inte rätt till i innerörat.
Min mor fick ett schema på huvudrörelser som skulle utföras några ggr om dagen.
Efter någon vecka var hon botad, tänk så enkelt det kan vara ibland.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
På vårdcentralen är det första läkaren undersöker i sådana fall, är just ifall kunden har kristallsjukan, så därför lite dåligt att läkaren i ditt beskrivna fall PeterK ej kunde fastställa detta. För min egen del hade jag detta men i förlängningen har det blivet något annat, men det var ju bra att det löstes sig för din mor till slut.
mvh
Fincan
 
F

F.d. 22252

Guest
Som du skriver "För min egen del hade jag detta men i förlängningen har det blivet något annat" så är det samma för mej verkar vara som två olika sjukdomar som verkar på olika sätt fast bägge påverkar balansen. Var ganska bra idag så det pendlar eller som jag hoppas en långsam resa mot att bli frisk.
Jag är så van vid att min kropp lagar sej själv alla ärr man fått försvinner över tid osv, närmast en chock när saker som verkar kroniska dyker upp. Har alltid läkt fortare än alla jag känner men med åren försvinner nog den förmågan. Men min husbil strävar på har hittills inte sett något som jag skulle vilja byta till som inte kostat mer än mitt hus gjorde när jag köpte det.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Ja det är skumt det där när det övergår från något till synes enkelt ( kristallsjukan) till något annat. Och någon röntgen av skallen ger jag mig ej på, vem vet det är kanske "tomt och innehållslöst) -men förstås då är det ju ok, då delar man det ju med många, inte minst politiker!
En cykel kan jag framföra men inte något snabbare på 2 hjul, tyvärr.
mvh
Fincan
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Ett tips att prova när man har yrsel är att ta åksjuk tabletter nån dag o känna om det gör någon skillnad!
Min mor var alvarligt multipelsjuk o fick käka Morfin i många år, hon kände stark yrsel av dom, läkaren ordinerade åksjuke tabletter, o då var det som borta!

Vet att Morfin är något annat, men det var troligen hennes överkänsliga balans sinne som gjorde det, åksjuk tabletterna tog bort det!

Testa kan man ju göra, då åksjuk tabletter inte är något farligt!!
 
Toppen