• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur prata med passagerare bak?

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Vilken teknik använder man för att kommunicera med bodels pasagerare? Bäst att använda mobil? Eller finns smartare lösningar? Vet att en del minibussar använder högtalar systemet, men hittar inget liknande för efter montering.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
HUr stor Hb tänker du på, våran va 7,38 inga problem att prata med dem som satt bak. Nästa blir 13 cm längre men öppnare då den är en helintergrerad så hoppas att det kommer fungera även i den!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes intercom apper for mobiltelefoner, noen av disse fungerer brukbart over Bluetooth. Det er et problem for mange, spesiellt om noen bakover har svekket hørsel. Har testet et par apper, uten å finne noen som passer oss.

Beste løsning hittil er intercom for MC :D men den gir kun 2 maks 3 personer online, 3 om en velger løsning beregnet på fotball dommere!
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
tin-can-telephone.jpg
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Det här är ju utmärkt fråga. Som förstagångsägare till hb blev jag överraskad av ljudnivån och trodde att det bara vår bil som lät. Har förstått att det finns nya bilar som låter rejält också.
Kan man göra så mycket. Isolera golv och skärmar är gjort.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg burde vel lagt til at jeg selv benytter høreapparat på begge ører, selv i en liten personbil har jeg problemer å høre hva som sies i forsetene når jeg er i baksetet. Har av den grunn forsøkt endel løsninger, uten å finne den perfekte. For 2 til 3 personer er headset for fotballdommere en brukbar løsning. Bruker dette en del i annen sammenheng ved rideinstruksjoner og turridning, selv om jeg må erstatte det ene høreapparatet med headsettet. Typen vi benytter er VNETPHONE V6C 1200M Bluetooth Interphone Intercom Headset Headphone 6 Users 846874411432 | eBay men med Mic/Speak Football Referee Judge Earphone for 1200M BT Intercom V4/V6 6Riders | eBay
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Frågan är i allra högsta grad berättigad då det dels kan skilja väldigt mycket på ljudvolym i olika bilar/konstruktioner och, som redan nämnts, vi alla har olika förutsättningar.

Vår förra bil, delintegrerad årsmodell 2003, hade betydligt högre ljudvolym vid matplatsen än vår nuvarande (helintegrerad årsmodell 2015).

Jag har själv inga problem, än, med att höja min talvolym för att kunna ge order till ett kompani på en kaserngård utomhus. En röst som räcker väl till för att nå i hela husbilen även under färd. Men min kära hustru har inte samma förmåga, vilket tyvärr ibland skulle behövas då jag har lätt nedsatt hörsel. Någon tyckte det var kul att kasta knallskott som detonerade på 3 meters avstånd (säkerhetsavstånd = 15m). TACK! :-(

Det finns, för mc-bruk, intercom med blåtandsteknik. De riktigt bra utrustningarna kostar en hel del men för användning inne i en husbil bord eman klara sig med billigast möjliga. Man behöver "bara" hitta något sätt att fästa hörlurar och mikrofon. Vilket borde gå att lösa med ett par vanliga hörselskydd där hörlurarna fästs med karborreband motsv. inne i hörselkåpan och mikrofonen, med bom, fästs utanpå ena hörselkåpan (limmas fast).

Att sänka ljudvolymen inne i bilen genom att i efterhand isolera bilen är nog för mycket jobb och ger ett rätt blygsamt resultat.

Det billigast är dock att försöka höja rösten när man talar. Ibland krävs på gränsen till att skrika vilket inte upplevs så trivsamt, men det löser problemet. :)

// Niklas
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Min fru klagade också att hon hör inte bra bra när hon sitter vid matplatsen under körning.
Gjorde en enkel test.Sa i normal samtalston.
Skall du laga frukost imorgon?
Inget svar , hon hörde inte.
Sa i något lägre ton.
Vill du att jag laddar ditt kort med 500euro extra så du kan gå och shoppa kläder.
Svaret kom omedelbart.Ja,det vill jag.
Testet visar att det är inget fel på bilen.
Mvh.s670sl
 

ullstorp

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
14856
Medlemskap
2024
Om ni redan har hörsel nedsättning och har fått hörsnäckor så finns det till dom en liten Stream line mic
som man hänger om halsen på den som man har svårt att höra, den går även att hänga på den egna halsen o då med en knapptryckning så får man den att fungera mellan telefonen o hörsnäckorna, alltså samtal in går via denna pryl in i befintliga hörsnäckor givetvis även utgående samtal. Stream linen fick jag utan kostnad från landstinget. Den är mycket bra, hustrun kan vara utanför bilen ca:15meter bra hjälp när man skall backa in där det är trångt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Vore inte lösningen att få ner ljudnivån i bilen? Jag har efterlyst lösningar på hur man kan dämpa brus i Fiat på flera olika forum utan att få något entydigt svar. Jag har satt på en vindavvisare vid takluckan, marginell förbättring. Mig förefaller det som bruset kommer från dörrarna. Jag har en plåtis 2014.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fiat har en åpning i bunnen av B-stolpen og utlufting av dørene, begge deler åpner for veglyd. Dørene kan en teste ved å tape over hullene og B-stolpen kan en fylle med isolasjon - dette siste gjøres på enkelte integrerte ved påbyggingen, men der er det kun nederste del som er igjen.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jeg burde vel lagt til at jeg selv benytter høreapparat på begge ører, selv i en liten personbil har jeg problemer å høre hva som sies i forsetene når jeg er i baksetet. Har av den grunn forsøkt endel løsninger, uten å finne den perfekte. For 2 til 3 personer er headset for fotballdommere en brukbar løsning. Bruker dette en del i annen sammenheng ved rideinstruksjoner og turridning, selv om jeg må erstatte det ene høreapparatet med headsettet. Typen vi benytter er VNETPHONE V6C 1200M Bluetooth Interphone Intercom Headset Headphone 6 Users 846874411432 | eBay men med Mic/Speak Football Referee Judge Earphone for 1200M BT Intercom V4/V6 6Riders | eBay
Vi har använt denna lösning nu i snart ett år nu, funkar kanonbra! Betydligt trevligare att köra omkring när man kan tala med varandra utan att skrika. Batterierna varar en normal lördag,, bara när vi körde över 13 Tim på en dag som de inte räckte.
Vi blev stoppade av polisen en gång i Spanien på vår senaste resa. Han påstod att det inte var lagligt att använda intercom.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Borde detta inte gå att lösa med vanliga bluetooth hörlurar (in ear/on ear) och någon valfri app i nallen, typ whats up, skype eller liknande?
Det är ju många som kör med telekonferenser och liknande så en lösning på problemet borde ju finnas(?)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den som vi har kan og benyttes som hørelur for mobilen. Det som er ekstra er bluetooth hørelur til hørelur. Benytter de også ved rideinstruksjon, rytter og instruktør kan snakke sammen uten å rope.
 
Toppen