• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort och tung husbil i Tyskland

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alf, visst kan det fungera, men när du blir stoppad av utländsk polis vid vägkanten blir det genast svårare som trådskaparen skriver, ett C1 kort löser detta.
 
T

Tabbe

Guest
Yes I agree, but than EU directive, for folk that's had this right before it went from 7.5ton to 3.5ton, and every police force should be aware of this directive, again is the EU working or not, in the uk they automatically give you c1 if you had your licence before 1997 under Grandfather rights, and at 70 years you have take medical to continue with this right, UK , Germany ,france, sweden, and other Eu countrys recognise this right, its there in Black and white, regards Alf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
C1 tildeling skjedde i Norge i en overgang til de nye kjørkortene, først med 10 år om gangen senere med de 5 år som gjelder etter EU regler. C1 klassen kom som en følge av krav fra Tyskland hvor det var 7500 kg grense på vanlig kjørkort - som i Norge og UK. Om jeg ikke tar helt feil er automatisk konvertering til C1 fortsatt mulig i Tyskland og UK.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Yes I agree, but than EU directive, for folk that's had this right before it went from 7.5ton to 3.5ton, and every police force should be aware of this directive, again is the EU working or not, in the uk they automatically give you c1 if you had your licence before 1997 under Grandfather rights, and at 70 years you have take medical to continue with this right, UK , Germany ,france, sweden, and other Eu countrys recognise this right, its there in Black and white, regards Alf

Varför på engelska,vi är i Sverige !!!

Jojje
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det har varit lite olika turer när det gällt körkortsbehörighet. När jag en gång i tiden tog körkort var det inga indelningar i olika behörighet utan det var bara ett körkort, på detta körde jag under flera år både personbil, motorcykel och lastbil. När sedan kravet om C-kort (tung lastbil) kom fick jag ett sådant utskrivet efter att ha påvisat att jag kört tung lastbil. Med detta kan jag utan problem köra tung husbil även utanför EU.
Man ska även tänka på att man inte är behörig att köra en husbil över 3,5 ton med B kort om den är registrerad som lastbil.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Det har varit lite olika turer när det gällt körkortsbehörighet. När jag en gång i tiden tog körkort var det inga indelningar i olika behörighet utan det var bara ett körkort, på detta körde jag under flera år både personbil, motorcykel och lastbil. När sedan kravet om C-kort (tung lastbil) kom fick jag ett sådant utskrivet efter att ha påvisat att jag kört tung lastbil. Med detta kan jag utan problem köra tung husbil även utanför EU.
Man ska även tänka på att man inte är behörig att köra en husbil över 3,5 ton med B kort om den är registrerad som lastbil.

Hej !
Det fanns väl även trafikkort avsett för yrkesförare?
BBa
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Tycker att det är konstigt att man ska behöva betala för att få C1-körkort, som innebär att jag begränsar mig själv. För det innebär att jag inte får köra husbil över 7,5 ton. Nu kan jag köra husbil som väger betydligt mer.
Har dess bättre inte behövt visa körkortet utomlands vid något tillfälle. Har EU-direktivet i bilen på ett antal språk.
Bernt
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl klart att inget kan tvingas att skriva på svenska. Danska & norska förstår ju så gott som alla svenskar. Att skriva på engelska däremot är det inte alla som behärskar bland oss "lite äldre" som är den större gruppen inom HBK. Problemet blir ju att man inte når ut med sitt budskap till alla, ej heller kan inte alla hjälpa till om man har en förfrågan.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Nja, att nästan alla skulle förstå danska, det tror jag inte. För min egen del är det mer eller mindre obegripligt, både i tal och skrift.

Forum brukar faktiskt ha i sitt regelverk vilket språk det ska användas, och sedan brukar det finnas en area där det är tillåtet med andra språk.

Men, det är ju naturligtvis inte alla föreningar/forum som gör så.

För sin egen skull som skribent, ska man nog antingen lära sig språket i det land man skriver i, eller översätta det. Risken är ju uppenbar att folk bara hoppar över ens inlägg annars. Jag själv för det med danska/norska i detta forum. Tyvärr är norska oftast väldigt krångligt att läsa, mycket lättare att förstå.
Danska, som jag skrev innan, lika obegripligt vilket som. Men men, är det tillåtet, så skriv på för all del, men räkna inte med att bli lästa. Detta gäller ju då alla språk, inkl engelska och tyska..
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi har en del medlemmar som kommer från andra länder än Sverige, vi kan inte begära de skall skriva på Svenska. Vi har en Webbare som skriver på Norska. Oavsett vilken nationalitet man har så är man välkommen i Husbilsklubben.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Vi har en Webbare som skriver på Norska.

Kanske inte det bästa för förståelsen om man tänker efter lite.

Självklart så är det regelverket för klubben/forumet som styr.

Dom flesta svenska forum jag är med i kräver svenska som språk, dom flesta engelska jag är med i kräver engelska som språk i forumet.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det finns MASSOR av olika körkortsregler/undantag som är unika för de olika EU-medlemsstaterna + Norge.
Dessa kan man läsa om i det EU-dokument som det länkas till ovan (om man orkar, 126 sidor).

Jag har printat ut de undantag som gäller Sverige och har dessa med mig i husbilen

Man kan ha 3 kolumner i dokumentet. Jag har ett med Svenska, Engelska och Tyska.
Man kan printa ut ett till med Svenska, Franska och Spanska t.ex.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Nja, att nästan alla skulle förstå danska, det tror jag inte. För min egen del är det mer eller mindre obegripligt, både i tal och skrift.

Forum brukar faktiskt ha i sitt regelverk vilket språk det ska användas, och sedan brukar det finnas en area där det är tillåtet med andra språk.

Men, det är ju naturligtvis inte alla föreningar/forum som gör så.

För sin egen skull som skribent, ska man nog antingen lära sig språket i det land man skriver i, eller översätta det. Risken är ju uppenbar att folk bara hoppar över ens inlägg annars. Jag själv för det med danska/norska i detta forum. Tyvärr är norska oftast väldigt krångligt att läsa, mycket lättare att förstå.
Danska, som jag skrev innan, lika obegripligt vilket som. Men men, är det tillåtet, så skriv på för all del, men räkna inte med att bli lästa. Detta gäller ju då alla språk, inkl engelska och tyska..

Hej !
Danskt och Norsk skrift är väldigt lika man skall vara duktig för att märka skillnaden. I tal är det ju ingen konst att höra skillnaden och då tycker nog de flesta av oss att Norskan är lättare att förstå. På tal om Engelska så har jag ofta undrat varför så många skribenter använder apostrofgenitiv. Det är ju engelska, I svenskt skrift duger det med ett s exempel: Lisas boll inte Lisa's boll.
BBa
 
F

F.d. 4220

Guest
Detta ämne är för intressant för att låta tråden kantra i en diskussion om språk.
Alla är välkomna, de flesta kan läsa Danska, Norska och Engelska och det finns ingen regel som tvingar någon att skriva på specifikt språk. Klart det blir en avvägning om vad man är bekväm med och att göra sig förstådd. Ytterligare kommentarer om språk bör tas bort då de inte tillför diskussionen något.
 
T

Tabbe

Guest
Yes this subject should be taken serious and not taken lightly, as it was a club member who had his holiday come to abrupt ending, by another road user, and we should be there to give support in the time of need, and not be bickering at each other for what language we write in, I personally read All threads through Google translate, and write back in the language iam comfortable in , the member who had the unfortunate incident in Germany, was made to feel uncomfortable by a so called police officer who did not exercise is duty correctly and know the traffic laws of the European union , but tried to make him the punished party, as we say in English you are not guilty until found guilty, and as our member said he was found guilty because the police thought they knew better.
So pperhaps as a large HB club it would be good for us not to bicker each other and put pen to paper and write to your Euro MP in reference to this mater, it might save you in this unfortunate behaviour by a police force in Europe, regards Alf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen