• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort och tung husbil i Tyskland

Status
Stängd för vidare inlägg.

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Med personbil klass 2 (husbil) i Tyskland

Vi hade planerat vår femveckors semesterresa med vår husbil i Tyskland i flera månader till bland annat Romantische Strasse, Bodensjön och Moseldalen. Från Trelleborg tog vi färjan till Rostock. Vi hade hunnit köra två timmar från hamnen i Rostock när resan fick ett olyckligt och abrupt slut. Utan egen förskyllan blev vi inblandade i en trafikolycka. Vi hade nästan helt passerat en korsande väg, endast någon meter av bilens längd var kvar på den korsande vägen, när en motorcykel på den vägen i hög hastighet rammar den aktersta delen av vår husbil.

Trots att det i korsningen är en högsta tillåtna hastighet om 60 kph och trots ett c:a tjugo meter långt bromsspår har motorcykeln fortfarande sådan hastighet och kraft när den rammar vår bil att garageluckan på höger sida bucklas och tillsammans med delar av luckramen slits loss och drivs in i garaget där ytterligare skador uppstår. Det kändes vid förarplatsen som om hela bilen flyttades i sidled och en noggrann uppmätning av ramen måste nu göras.

Att den unge motorcyklisten inte förrän på tjugo meters avstånd, på en flera hundra meter lång raksträcka, noterar att vi är på väg över korsningen och inte gör minsta antydan till någon undvikande manöver, kan jag endast tolka som att han var mer intresserad av att observera hastighetsmätaren än trafikförhållandena.

Efter ett tag anländer två ambulanser, två polisbilar och till slut en räddningshelikopter. Vi blir förhörda och får visa såväl körkort som fordonspapper. Döm om vår förvåning när polisen påstår att vi kör olagligt genom att bilens vikt om 3,65 ton är mer än de 3,5 ton som han påstår är maximalt vad jag får köra med ett svenskt AB-körkort. Polisen uppvisar betydligt mer intresse för detta än för själva olycksförloppet, vilket de inte ställer en enda fråga om. Jag får ett mycket starkt intryck av att det för dem räcker med att kunna konstatera att jag kört olagligt och att därigenom skuldfrågan till olyckan för deras del är avgjord. Detta agerande var för mig ytterst obehagligt och psykiskt påfrestande.

Att vi förklarar att ett svenskt körkort utfärdat före ett visst datum berättigar innehavaren att framföra personbilar klass 2 oavsett vikt avfärdas kategoriskt av dem, jag har kört olagligt. Vi kontaktade vårt försäkringsbolag i Sverige och fick hjälp av en sakkunnig hos dem som telefonledes upplyste polisen på platsen om att det vi sagt var korrekt. Det hjälpte ändå inte, polisen vidhöll att jag kört olagligt.

Resten av dagen och kvällen fram till midnatt tillbringades dels i bilen utanför och dels inne på polisstationen i Sternberg. Anklagelsen om olaglig körning hölls fast vid ända tills det hjälpsamma vaktbefälet på stationen på eget initiativ gick ut på nätet och letade och hittade den utgåva av Svensk Författningssamling som vidimerade vad vi hela tiden framhållit (SFS 2001:559 2§). Utan denna hjälp hade jag inte fått tillbaks mitt körkort och inte med husbilen kunnat lämna Sternberg.

Det är min förhoppning att jag med denna skrivelse ställd till myndigheter, organisationer och andra kan få det, en gång för alla, tydligt klargjort för den tyska polisen vilka regler som gäller för svenska husbilar. Enligt information jag fått från flera håll är kunskaperna om detta ytterst bristfälliga och att det därför inte är speciellt ovanligt med onödiga och besvärande situationer för svenska husbilsförare.

Detta har jag nu skickat till Husbilsklubben, Min husbil i Sverige, Trafikverket, Transportstyrelsen, Motormännen, Polisen och Tyska ambassaden. Jag råder alla att ha en översättning Visa bilaga 171052 av SFS 2001:59 2§ till landets språk när ni är utomlands
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Det är som referensen ”leri” anger här ovan, ett EU Direktiv som möjliggör för alla EU-medborgare att köra tyngre fordon än 3,5 ton Om körkortet är utfärdat före juni/juli 1996.

Personbil klass II finns mig veterligen inte i Tyskland
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Det är som referensen ”leri” anger här ovan, ett EU Direktiv som möjliggör för alla EU-medborgare att köra tyngre fordon än 3,5 ton Om körkortet är utfärdat före juni/juli 1996.

Personbil klass II finns mig veterligen inte i Tyskland

Hej!
Som jag förstår så gäller förordningen för personer med svenskt körkort utfärdat före juni/juli-1996,Någon generell rättighet för EU-medborgare föreligger inte!
BBa
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Vad jag menar med ovanstående inlägg/svar, är att det INTE är ett Svenskt "påfund". Och de länder som inte är med i EU, har följande sagts: Norge säger att det som gäller (på denna punkten) i Sverige, gäller också här!! Och Muhammad VI i Marocko säger att det som gäller i EU, gäller även här!! Så då återstår bara Schweiz. Håll dig väck därifrån, med stor husbil.

Jack43
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hela idén kommer från England, och kallas "Grandfathers Rights" !! Översatt hos Transportstyrelsen som "Farfarsklausulen" !! Det gäller i HELA EU!! Själv har jag en USB-sticka i fickan med översättning på ALLA språk inom EU. Finns att "plocka ner" på nätet!!

M.V.H. Jack43

Reglen gælder IKKE for danske statsborgere med dansk kørekort.

Et B kørekort gælder kun til 3.500 kg (+ lille anhænger (släp)

Over 3.500 kg er det C1 som gælder eller højere.

Edit:
Her er reglen som beskrevet i bekendtfgørelsen:
§ 12. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

1) Personbil indrettet til befordring af højst otte personer foruden føreren og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.

2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 4.250 kg. Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, må vogntoget kun føres, når en særlig køreuddannelse og praktisk prøve er gennemført i overensstemmelse med § 38, stk. 1 og 5 (B+).

5) De i § 8 nævnte køretøjer.

Stk. 2. For ikke-registreringspligtige påhængsredskaber sker fastsættelsen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til stk. 1, nr. 3 og 4, ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.

§ 13. Kørekort til kategori C1 (lille lastbil) giver ret til at føre bil,

1) som ikke er omfattet af kategori D1 eller D,

2) som har en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, men ikke over 7.500 kg, og

3) som er indrettet til befordring af højst otte personer foruden føreren.

Stk. 2. Kørekort til kategori C1 (lille lastbil) giver endvidere ret til at føre vogntog bestående af biler omfattet af stk. 1 og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

Stk. 3. For ikke-registreringspligtige påhængsredskaber sker fastsættelsen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til stk. 1, nr. 3, ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.

Og her her kan man se, at der ikke findes nogen undtagelse: Kørekortbekendtgørelsen - Bekendtgørelse om kørekort - retsinformation.dk
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Ja det gäller för de personer som har ett svenskt giltigt körkort utfärdat före jun/jul -1996!! i hela EU men har inget med medborgarskap att göra!! Det är för förövrigt inte enbart Sverige som åtnjuter särbestämmelser enligt denna klausul.
BBa
 
T

Tabbe

Guest
Hi Good morning, I've read about your incident in Germany, and last year I researched this Grandfather rights to some extent, my findings was,I quote from CIVD.de that German nationals also have this right ! the only difference is that there licence starts at 1999, rather than1996, you can check this on the site at CIVD.de this a German Site, in my research I found this is an EU directive. The only country in the EU thats not up to date with this directive was Rumania, and also i would suggest like others that have a copy of this EU directive with you when traveling out countrys, i hope all ended well for you in respect to the unfortunate incident both ways, the police were in the wrong, best regards Alf.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Skillnaden mellan en EU Regulation och EU Directive är att en regulation (lag) gäller omedelbart i alla EU-länder typ GDPR samt även inom flyga (EASA). Ett direktiv ska inarbetas i respektive lands lagstiftning vilket kan ta olika lång tid. Exempel på detta är CE-märkning.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Regeln att ett B-kort taget före 960701 även gäller för personbilar över 3,5 ton är precis som omskrivits här en rent svensk regel. En juridisk grundpraxis är sedan länge tillbaka att nya regler inte ska ta ifrån någon som han har förvärvat innan de nya regelverket kom till. Detta förhållandet har på senare tid börjat kallas "grandfathers right". När det gäller det svenska B-kortet så kunde en innehavare med detta tidigare köra tyngre fordon, men ändrades när Sverige i enlighet med EU:s regler om försöka koordinera medlemsstaternas trafikregler. Alltså hade innehavaren rätt att köra tyngre fordon och då kunde man med stöd av ovannämnda rättspraxis inte ta ifrån honom denna behörighet, varav detta undantag. Sedan har EU bestämt att alla medlemsstater ska acceptera de nationella reglerna vad gäller körkort, alltså gäller ett körkort i innehavarens hemland gäller det även i resten av EU. Så därmed är Sverige även skyldigt att godta andra EU-länders körkort. Norge har, vad jag förstår, även anslutit sig till detta reglerverk som innehåller bestämmelser om körkorts giltighet. Hur det förhåller sig i Schweiz är mera oklart. Jag har sett uppgifter om varje Kanton, delstat, har egna tolkningar om huruvida de tillämpar EU-regeln om att godta av EU-staterna utfärdade körkort inklusive undantag.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Norge är i princip med i EU för man har skrivit på ett avtal att följa alla regler och direktiv som EU tar fram (utan att kunna påverka dom så man kan ifrågasätta vad skillanden är mot att vara med i EU.

För Schweiz är det däremot helt annorlunda.

Grandfathers right uppstod när man tog fram EU-myndigheten frö kommersiellt flyg, EASA. En behörighet som man har kan normalt inte dras in för att det kommit andra kravbilder för tex flygtekniker coh piloter. Gälelr även rätten att köra motorcykel om man har ett tillräckligt gammalt körkort.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om jag inte har helt fel så får tex. engelsk medborgare ett C1 kort automatiskt, tror detta gäller i fler länder, det är ju enklast om man har körkort för den bil man kör utan speciella undantag som ingen utländsk polis vet, visserligen begränsar detta till 7.5T ,men frågan är om man ska kunna köra 15 T buss på B kort.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Ja Olof G, man får köra så stor (tung) husbil, förutsatt att den är registrerad som Personbil Klass Två!! Och den grejen, att dela upp B-kortet i Klass Ett & Två, är en Svensk idé.

Jack43
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Visst klass1/2 det är en svensk ide, men tung husbil på B kort är ingen svensk ide, skillnaden är att i andra länder får du automatiskt C1kort, i Sverige måste du bevisa att du har rätt att köra tung bil på B kort, kan innebära problem utanför Sverige.
 
T

Tabbe

Guest
If you telephone transportstyrelsen they will clarify that b card taken before 1996 gives you the rights to drive heavier Husbils as long they are registered as private car and not lastbil ! and this is recognised in ALL EU states, except Rumania that has not caught up with this , I was told to have a paper that covers this ,I down loaded CIVD.de which covers this relation ,regards Alf .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen