• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast monterat elverk

Thomas Jezek

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
26323
Medlemskap
2023
Någon som har erfarenhet av fast monterade elverk ?
Fundera just på att byta bil och den ny hade gasoldrivet elverk monterat.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Vi hade ett Electrolux bensin monterat i två olika bilar. Nackdel vikt ca 60 med bensin. Fördelar kunna stå var som helst utan att tänka på något annat än vatten hantering. Vårt gick ca 250 timmar på tre år. Sedan tog jag ut och sålde det. Monterade 400W solceller och 200Ah batterier. Enda nackdelarna är att vi inte kan köra AC utan 220 men har inte tänkt på det i Sverige och vi kan inte köra mikron utan 220. Men vi saknar inte elverket men vi är glada för ytterligare 60kg lastvikt. Så allt beror på hur man använder sin HB.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vi hade ett Electrolux bensin monterat i två olika bilar. Nackdel vikt ca 60 med bensin. Fördelar kunna stå var som helst utan att tänka på något annat än vatten hantering. Vårt gick ca 250 timmar på tre år. Sedan tog jag ut och sålde det. Monterade 400W solceller och 200Ah batterier. Enda nackdelarna är att vi inte kan köra AC utan 220 men har inte tänkt på det i Sverige och vi kan inte köra mikron utan 220. Men vi saknar inte elverket men vi är glada för ytterligare 60kg lastvikt. Så allt beror på hur man använder sin HB.
Ett bra val att byta till solpaneler, men jag fick inte matematiken att gå ihop. Elverk 60 kg, 200 amp batterier och 400 w solpaneler väger inte det minst lika mycket?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag uppgraderade till 360w solpaneler i år för att förhoppningsvis slippa starta elverket för kapsylkaffe på morgonen, (har inte haft premiärtur ännu)
Har ett fast monterat Dometic tec29 bensin under bilen.
Skulle dock aldrig montera bort det, värt sin vikt i guld i vissa situationer.
Elverket startar enkelt med en knapptryckning, bullret är minimalt i husbilen, och lågt utanför.
Även perfekt att driva bodels-ac vid fricamping eller färd.

Väljer man gasolelverk bör man kanske ha större gasoltank (?)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vår bil har också ett e-lux ”fabriksmonterat” elverk på 2,5kW.
Det används främst till ac:n om det är väldigt varmt ute (även vid körning) samt micro.
Bytte förgasare för något år sedan och satte då en för kombinerad gasol/bensin (väljs med vred på förgasaren). Dock går den tyst och osfritt på gasol så den går enbart på det nu.
Har solpaneler för vanlig laddning men som reserv och till ovan är det suveränt.
Dock är det ju närmare 100kg extra vikt att släpa på....
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Någon som har erfarenhet av fast monterade elverk ?
Fundera just på att byta bil och den ny hade gasoldrivet elverk monterat.
Hej Jag undrar om ett fastmonterat elverk startas med elstart innifrån husbilen eller om det startar automatiskt om batteriladdningen blir för låg eller måste man gå ut och starta med startsnöre. Får man välja hur man vill ha det instalerat eller blir det något av dessa altenativ?.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det beror ju på vad du har för elverk, själv har vi inte elverk/inverter/laddare men vår "powerinverter" har utgång för automatisk start till elverk om batterispänningen blir för låg.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej Jag undrar om ett fastmonterat elverk startas med elstart innifrån husbilen eller om det startar automatiskt om batteriladdningen blir för låg eller måste man gå ut och starta med startsnöre.
För Dometic TEC 29 så gäller följande. (det vanligaste fast monterade elverket i Europa.)
Startas innifrån bilen.
Kan kopplas så att elverket startas om spänningen i batterierna blir för låg, gäller troligen endast bly-syra batterier.
Inget elverk avsett för fast montering har snörstart.
 
Toppen