• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen ström till Dometic tec tower

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Efter en reparation i höstas på verkstad av ugnsluckan på mitt RMDT8505 upptäckte jag nu när jag tog ut bilen att kyl/frys/ugn är strömlöst. (Jag kollade tyvärr inte detta efter gångjärnsbytet sent i höstas...)

Säkringen på elblocket för kyl/frys är ok.
Jag misstänker att elanslutningen till kyl/frys/ugn blivit urkopplad, men hur kommer man åt detta?

/Lars Erik
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det finns 2 st 12V-matningar. Dels den som försörjer elektroniken, dels den som driver värmeelementet. Mät bakom gallret att det verkligen finns 12V där. För värmeelementet kan det vara så att den spänningen bara kopplas på när motorn går.

Ingen 12V till elektroniken? Kolla säkringen och kolla att den verkligen är hel och inte bara ser hel ut.

Vilka anslutningar på baksidan som går till det ena och det andra kan du se på sidan 20 i pdf:en jag skickar med.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Dometic_RMD8505_installation.pdf
    5,8 MB · Visningar: 91

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Tack för hjälpen.
Det visade sig att ingen ström kom fram till enheten, dvs elektroblocket gav ingen ström till kyl/frys. Det fanns ingen ström i kontakten bakom gallret.
Jag byter nu ut elektroblocket till ett nytt och hoppas detta löser problemet.

/Lars Erik
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har hört att elektroblocket kan "hänga" sig ibland när all spänning har varit bortkopplad och att det skall gå att, så att säga, starta om det. Har ingen egen erfarenhet av det så mer än så vet jag inte.

Titta på den här tråden: Dometic kylskåp fungerar ej

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Tack för tipset!
Jag valde dock att skaffa ett nytt elektroblock eftersom jag hade tur att ha garantitid kvar.
Bürstner hade ju 5 års garanti på det mesta i bilen när jag köpte den ny 2014...

Mvh
Lars Erik
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är nog bara att börja vara systematisk.

Ingen spänning vid kylskåpet -> vart går sladdarna? -> någon kontakt på vägen mellan kylskåp och EBL som har lossnat (blivit urkopplad)? -> finns spänning vid kylskåpets anslutning i EBL? -> on inte, var inne i EBL "försvinner" spänningen? …

Dvs. mäta sig baklänges genom hela systemet som förser kylskåpet med spänning och försöka förstå var spänningen försvinner.

MVH
Hans
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej har du kollat om du har ström på vredet (gas 12v 230v Aut) Står det på gas ock det finns ingen så slår inte switchen inte över till någon annan förbrukning
Leffe
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Det visade sig att byte av EBL var bortkastat, felet kvarstår.
Nya mätningar visar att jag har ström till elektronikboxen som sitter bakom kylen innanför ventilationsgallret, men ingen ström går ut från denna box!
Nästa steg blir alltså byte av elektronikboxen, men typiskt nog fanns inte någon sådan i lager hos verkstaden. Beställs hem till nästa vecka.
Vår resa/ färja ombokad en vecka framåt...

Vi hoppas vi kommer iväg.

/Lars Erik
 
Toppen