• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var finns hålen för kabelgenomföring i taket?

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Tack för tipset, skall försöka hitta dessa skruv till vridplattan. ( kom så långt att jag fick loss stol och glidskena )
Det går framåt med lite envishet. EBL sitter också under stolen plus en massa kablage så jag får vara försiktig :)
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Jag vet inte hur din stol ser ut men för mig är det konstigt att skruva av stol ock glidskena på vridplattan i stället för att ta bort hela alltet från stolunderredet 2 bultar fram 4 bak vilket är normalt på ett fiat ducato chassi
Ta en bild på din stol så kan vi se om något skiljer på vår ock er ? kan inte ta på vår för den är på Gotland i 3 veckor

MVH Leffe
 
Senast ändrad:

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Stol på glidskenor måste av för att komma åt vridplattans skruvar. Stolen har jag fått av och lossat 6 torxskruvar på vridplattan. Men såg nu att det tycks finnas två muttrar som verkar behöva lossas också. Får ta detta en dag när jag är på humör :)
 

Bilagor

  • stol ducato my 2018.jpg
    stol ducato my 2018.jpg
    3,2 MB · Visningar: 75

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att monterar batteriet på detta sätt borde vara totalförbjudet! Det måste finna enklare lösningar från tillverkaren, ungefär lika dumt som att lämna bilen på verkstad för att byta glödlampa.
Klaga hos tillverkaren tillslut kanske det hjälper.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om det är som på vår 06:a så kommer du åt skruvarna i vridplattans hörn genom att vrida stolen lite åt vänster resp. höger! Men stol med vridplatta och vippanordning (förarstolen) är tung som attan, så det kanske är bättre att dela som du gjort!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Oj, efter att läst detta får jag redan nu lite ågren inför kommande koppling av kablarna från solcellsregulatorn till bodelsbatteriet på vår 2012 Pössl-Ducato.
Förstår nästan hur man får loss stolen men går vilse lite i allt vrid, skjut,dra, skruva, lyft... finns det månne någon bildserie eller film nånstans som visar momenten?
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Kanske inte världens bästa instruktion, men det visade sig vara lättare lossa stolen än vad jag ville få det till. Även om det känns väl svåråtkomligt för ett batteri. Se bildserien.
Nu finns solpanelen limmad på taket, regulator till batteri inkopplad och systemet igång :)


20190515_182824.jpg20190505_195132.jpg20190515_181207.jpg20190515_173427.jpg20190515_173356.jpg
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för bilderna, Stig! Nu börjar det klarna lite.
Men förstår jag rätt att man måste alltså montera bort oss stolen (lossa skenorna från vändplattan) först och därefter vändplattan?
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Tack för bilderna, Stig! Nu börjar det klarna lite.
Men förstår jag rätt att man måste alltså montera bort oss stolen (lossa skenorna från vändplattan) först och därefter vändplattan?
Ja, jag gjorde så för att enkelt komma åt. Det var en skruv som var oåtkomlig annars och den stora bultliknande skruven tog jag med en 22 hylsa genom ett hål i vridplattan.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen