• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du får göra som jag som också har en äldre HB. Räddningsförsäkringen fungerar samma som assistans men är dyrare 1500:- i Länsförsäkringar. Som tur är så är det ju inte så vanligt att man behöver assistans & när man gör det så är 1500:- inget att oja sig över, då är man bara tacksam att man får hjälp.
 
F

F.d. 22252

Guest
Får flera ggr per år förslag att betala medföljande assistansförsäkring bl.a. Falck men bara på min 20år gamla clio?? Som det förmodligen inte gäller för.
Ingen vill teckna assistans på husbilen, alla vill ha pengar utan att betala. Själv har jag inte belastat försäkringarna mer än med glasruteförsäkringarna efter stenskott . Däremot har jag fått två ersättningar från motparten 2 kvinnor den ena backade på mej den andra körde in i mej.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jovisst har dom en åldersgräns som är 17 år.
Allmänna begränsningar
Försäkringen gäller inte för:
Personbil vars totalvikt överskrider 3 500 kg.
Husbil vars totalvikt överskrider 17 000 kg eller är äldre än 17 år
Fordon i yrkesmässig trafik, t ex taxibilar, budbilar, körskolebilar, militär- eller utryckningsfordon.
Fordon i företagsleasing eller fordon som används i kommersiellt syfte.
Fordon som testas eller används under träning inför eller i motortävling eller terrängkörning.
den tid som fordonet är avställd eller är belagd med körförbud i fordonsregistret eller registreras i annat land än Sverige.
För omständigheter som var kända när försäkringen tecknandes.
Väghjälp som inte ombesörjs eller tillhandahålls av SBM utsedd larmcentral.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
NYHETER! Nu har vi gjort försäkringen ännu bättre. Ingen ålders- och milbegränsning. Nu gäller försäkringen även för tillkopplat släp och husvagn.

Åldersbegränsningen är tydligen borttagen.

Lasse
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ursäkta mej men jag kan inte hitta något om att åldersgränsen är borttagen. Enl. hemsidan är det fortfarande 17 år som gäller.
Väghjälp Husbil
Kanske fel address jag fick
Får väl då annulera försäkringen imorgon men dom godtog ju tecknandet
Dom fick ju regnr så borde dom sett att det var en PB2
När jag tittar i bilregistret sp står det Bostadsinredning 08
När jag kollar på en annan bil står Campingbil SA
Vad är skillnaden?
Maila nu till dom att annulera den felbeställda Pbils-försäkringen jag tecknade nu ikväll
Beställde sedan en ny husbilsförsäkring i och den accepterades också ?
Lite konstigt bolag men vi får väl se efter svar imorgon från dem
Det blev lite snurrigt ikväll !!
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Det gick inte att teckna försäkring hos SBM
Går tydligen aldrig att få en räddningsförsäkring någonstans
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Jag har fått erbjudanden om sådana försäkringar i brevlådan men slängt dem. Har därför inte koll på vem som erbjudit eller om det funnits något finstilt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det verkar vara en våt dröm hos försäkringsbolagen att teckna en försäkring som inte gäller i något fall!
Kul när man får erbjudande att teckna en maskinförsäkring på en gammal bil man skulle vilja skriva ett specialavtal med dom som de inte kan ta sig ur.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ja det verkar vara en våt dröm hos försäkringsbolagen att teckna en försäkring som inte gäller i något fall!
Kul när man får erbjudande att teckna en maskinförsäkring på en gammal bil man skulle vilja skriva ett specialavtal med dom som de inte kan ta sig ur.
Ja räddningsförsäkring på en gammal bil även hur gammal den är, den kan ju haverera när o var som helst men på frisk o fräsch husbil som ofta bara används 4-5 mån om året och noggrant.och skött av sin ägare men det är dom rädda för ;)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Nu är bilen i vilket fall både skattad o försäkrad o registrerad så då kan jag åka till vilken verkstad som helst var den nu ligger. Närmast kortaste väg men vilken verkstad ???
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja räddningsförsäkring på en gammal bil även hur gammal den är, den kan ju haverera när o var som helst men på frisk o fräsch husbil som ofta bara används 4-5 mån om året och noggrant.och skött av sin ägare men det är dom rädda för ;)

Dom kan säkert fixa en sådan försäkring för våra gamla bilar, men jag tror inte vi skulle gilla storleken på premien..? :)
Sedan är det ju inte lika mycket som kan krångla på de gamla bilarna, och händer det något så kan varje lite äldre bilmekaniker fixa det, t.o.m. utan obd-uttag och dator. Så ut och kör bara! :)
 
Toppen