• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Trumapannor säkra? Vår smällde och sköt sönder ventil

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
När vi idag skulle testa värmepannan att värma vatten i vår nyinköpta begagnade Pössl Win2 -2012 hände något mindre roligt.
Ett par minuter efter att jag vridit på truma combi4-pannan på reglaget i bodelen hördes en hög smäll! Vi pratar alltså gevärsskott eller motsvarande. Sedan lät det som om Truman gick igång.
Snabbade mig förstås att stänga av pannan och vred av ventilen på gasolflaskan.
Då upptäckte jag att smällen skjutit sönder plastgrejen på Trumans avgasutlopp!
Hittade en del ca tre meter från bilen, men den del som täcker röret är spårlöst borta (på månen?).
Vågar knappt tänka på vad som kunnat hända om någon befunnit sig utanför bilen vid ventilen. Eller om vi stått parkerade intill en annan husbil...
Vad jag förstår har jag följt manualen för att först fylla beredaren och slå på pannan osv.

Det här känns verkligen inte som en bra start på vårt husbilsliv.

Har tre månaders garanti så bilhandlaren får förstås stå för felsökning o ev reparation av truman. Bilen är dessutom gasoltestad av firman med ok i protokollet strax före vi köpte den.

Kan tillägga att jag tidigare provkört pannan för värmen i bodelen utan problem.

Vet någon här i forumet vad som kan ha orsakat smällen? Är det ett vanligt problem med Truma 4?
Kunde något allvarligare ha inträffat som en brand?

Till sist: vågar vi köra och sova säkert i husbilen med denna sak under huvudkudden?

Tacksam för svar!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når en sammenligner de 2 bildene så får en inntrykk av at montøren har glemt å kutte ned makslengde slange til minste lengde. Og går en til instruksen for montering så ser en at ved maks lengde slange skal den monteres med fall fra panna og ut - her er det motsatt. For meg er dette en fel fra montøren sin side.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Så, äntligen, står Pössl:en på gården med en lugnt brummande NY trumapanna, som inte riskerar att orsaka polislarm och bombgruppsbesök vid uppstart.

RA Motor körde upp bilen igår så vi slapp även 30milaresan åt det här hållet. Den hämta-o-lämna-servicen uppskattar vi verkligen.

Kärran har i tre veckor har befunnit sig hos Motorcamp i Märsta, som alltså RA Motor anlitar som verkstad.
Anledningen till den långa ledtiden är tydligen att Truma la embargo på bilen/pannan så verkstaden fick inte röra den innan en trumatekniker kommit upp från Tyskland för att undersöka den. Det tog tid pga hen var på semester mm.

Men hursomhelst: Truma tog tidigt beslutet att ersätta med en ny panna och den gamla är nedskickad till München för noggrann analys. Om jag förstått rätt lyckades de inte återskapa smällen i Stockholm men ser synnerligen allvarligt på det inträffade.
Har inte hört något om de anser att den kraftiga kröken på slangen (som diskuterats här) är misstänkt orsak.

Jag har även blivit uppringd av en representant för Truma Sverige som verkligen beklagade det inträffade och utlovade att återloppla när München (förhoppningsvis) hittat orsaken till explosionen. Detta uppskattar jag och det visar att man har med ett ansvarstagande företag att göra.
Han berättade också att han aldrig under sina år i företaget aldrig varit med om något liknande.

Jag tycker nog att RA Motor, Motorcamp och Truma hanterat detta på ett bra sätt.
Visserligen var det bitvis lite si-och-så med information från Stockholm och jag fick ibland kontakta dem för att hålla mig ajour om status.
Men de har aldrig ifrågasatt vad som hänt eller försökt skylla det inträffade på vårt handhavande och det är det viktigaste. Det visar att bilhandlarens garantier är värt mer än bläcket på papperet.

Nu får det bli omstart på vårt nya liv som husbilsägare. Till veckan drar vi på vår första resa!

P.S: det var ett medvetet val att utelämna namnet på bilfirman innan hela historien var avklarad. Detta för att undvika en spekulativ och kanske irrelevant diskussion om företaget ifråga innan jag kunde ge hela bilden av deras agerande.

IMG_20190516_191328.jpg
Nya, fungerande pannan

IMG_20190423_191201.jpg
Gamla, exploderande pannan.
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ett år har snart gått. Har du fått något b esked från Truma?

Pålle
Nej faktiskt inte och när säsongen drog igång förträngde/glömde jag av hela den här tråkiga historien och njöt av husbilslivet och en fungerande värmepanna (den funkar fortfarande som den ska nu efter vintern :) ).

Men tusan också, jag ska mejla kontaktperson och fråga. Tack för påminnelsen!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nytt försök och ny ännu värre smäll!
Såg att madrassen lyfte när det small och när jag kollade under luckan såg det ut som bilden.
Innan ni idiotförklarar mig för att testa pannan på nytt (jag har redan gjort det) så kan jag till mitt försvar säga att både bilhandlaren och ortens auktoriserade Truma-återförsäljare/serviceställe övertygade mig om att det inte var någon fara att prova igen då detta var något ovanligt som de aldrig hört om tidigare. Att det kan poffa lite ibland är tydligen normalt men smällar som förstör grejer hade de aldrig varit med om. Dumt nog trodde jag dem (nybörjare som man är).
Bilfirman är så långt ändå tillmötesgående och verkar vilja läsa detta. Problemet är att de är 30 mil bort och verkstäderna här har en månads väntetid...

Just nu känns husbilsdrömmen mer som en mardröm. Kommer vi någonsin känna oss trygga med gasol i bilen?!
Vill vi ens ha husbil...?
Hoppas någon representant för truma ser detta och återkallar alla pannor för kontroll.

Visa bilaga 166985
Jag trodde att man hade gått ifrån avgasrör med innerdelen i tunn aluminium, dessa "avgasrör" är absolut inte lämpliga till att montera i husbil....
För med åren äter fukten som kommer längst ut på avgasröret upp aluminiumet i dett innre röret (detta hände på min)
De klarar inte "gas puffar"... Jag misstänker att du har fått ett "puffhål" i den inre slangen, sen när truman ventilerar ut eventuella gas rester så har gasen sugits in via hålet, och sen när den tänder så är den ju full av gas och då kommer explosionen...
Det finns rostfria innerrör...
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Fortfarande ingen återkoppling från Truma?

Pålle
Oj, sorry. Trodde jag postat deras svar. De återkopplade men deras tekniker som flög upp till Stockholm kunde inte fastställa orsaken till smällen:

"Despite our detaild inspection of the Combi itself through the R&D experts, such as the inspection your vehicle in the dealers garage in Stockholm we have unfortunately not been able to determine the original root cause for the misfire."
 
Toppen