• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fossilfri el

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Med fossilfri el menas el som genereras utan inverkan av bränslen med fossilt ursprung; vattenkraft och vindkraft men även kärnkraft anses vara fossilfri.

Ursprungsgarantier
Ursprungsgarantier kan erhållas av den som genererar el via vattenkraft, vinkraft eller solkraft. Dessa ursprungsgarantier kan sedan säljas vidare. Exempelvis kan ägare av kolkraftverk köpa ursprungsgarantier och på så sätt erbjuda sina kunder "grön" el, oftast till ett högre pris.

Den som sålt sina ursprungsgarantier kan således inte längre hävda att den el som levereras är förnybar. Detta har fått till följd att den el som används för att ladda elbilsbatterier i Sverige och Norge till mer än 70% består av fossil - och kärnkraftsel. Man hävdar istället att man har en marginal så att den el som används till elfordon alltid har ett fossilfritt ursprung. Detta resonemang haltar dock betänkligt eftersom någon annan konsument då i samma utsträckning hänvisas till fossil- och kärnkraftsel enligt principen att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Sanningen är att enda sättet att nå målet om minskad fossil - och kärnkraftsdel i elproduktionen är att minska vårt elberoende. Att hävda att ökad användning av el till exempel för drift av fordon är miljövänlig är direkt felaktig. Dessutom måste elbilsbatterier hålla i minst 15000 mil eller 15 år för att ens kunna mäta sig med dagens motorer och bränslen. Så 15 års garanti på elbilsbatterier är en nödvändighet.
BBa
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har aldrig nämnt ordet klimatkyrkan det gäller att hålla reda på vem som säger vad!
Beträffande fossilfri el så tycker jag nog att ja drar mitt strå till stacken med 8,8 kW solpaneler och berg -värme. Det är fantastiskt vilken energi somliga lägger ner för att försvara överdrifter / osanningar.
BBa
Som sagt det gäller att hålla ordning, när hävdade jag nåt pm Skellefteå kraft tex? Sen förstår jag inte vad det är för osanningar som jag har farit fram med i tråden? Jag tror du misstagit dig, inte sant?
8,8 är ju alltid nåt, du ska se att med förenade ansträngningar så går vi i snabb takt mot att bli fria från både fossil o kärnkraft.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har aldrig nämnt ordet klimatkyrkan det gäller att hålla reda på vem som säger vad!
Beträffande fossilfri el så tycker jag nog att ja drar mitt strå till stacken med 8,8 kW solpaneler och berg -värme. Det är fantastiskt vilken energi somliga lägger ner för att försvara överdrifter / osanningar.
BBa
Och förresten så håller jag med dig, det där uttrycket klimatkyrkan är så korkat att man inte ens ska försöka skämta om det som jag gjorde. Ursäkta om det såg ut som om du stod för ett sånt dumt uttryck.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sen förstår jag inte vad det är för osanningar som jag har farit fram med i tråden? Jag tror du misstagit dig, inte sant?

Jag har inte påstått att du har farit fram med osanningar men däremot försvarat. Det är en avsevärd skillnad. För mig är den fruktlösa debatten om laddning av el-bilar med egen el nattetid avslutad då någon vettig förklaring inte har framkommit Jag anser fortfarande att det vore mycket bättre att öka ersättningen för fossilfri el-produktion än att subventionera köp av el-bilar(brandbilar:)) som bara uppmuntrar till ökad el-användning, som ur miljösynpunkt är kontraproduktivt. Batteri husbilar framstår för mig som den i särklass mest korkade idén hittills. Obs Jag påstår inte att det är du som har föreslagit det men det har förekommit i debatten.
BBa
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vad kostar en normal solpanelsanläggning driftklar?
ungefär hur lång tid tar det innan den betalat sig och går med vinst?

Tar min anläggning som exempel. 34 paneler 160x100cm * 300W = 10kWp

Om en solinstallationsfirma gjort den skulle den kostat 150,000:-
Statligt bidrag 20% = -30.000:-
Total kostnad 120.000:-

Inkomster:
Vid montering i rakt söderläge och 20-50graders lutning ger den ca 9000kWh/år.
Blir ca 10.000:-/året
Beräknad livslängd 25år.

Allting är ungefärligt men ger en indikation vad man kan förvänta sig.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har inte påstått att du har farit fram med osanningar men däremot försvarat. Det är en avsevärd skillnad. För mig är den fruktlösa debatten om laddning av el-bilar med egen el nattetid avslutad då någon vettig förklaring inte har framkommit Jag anser fortfarande att det vore mycket bättre att öka ersättningen för fossilfri el-produktion än att subventionera köp av el-bilar(brandbilar:)) som bara uppmuntrar till ökad el-användning, som ur miljösynpunkt är kontraproduktivt. Batteri husbilar framstår för mig som den i särklass mest korkade idén hittills. Obs Jag påstår inte att det är du som har föreslagit det men det har förekommit i debatten.
BBa
Läste du inlägg 23 och kollade på den bif länken? Det verkar som att de erbjuder natt- och vinterel som är ”din egen”. Däremot kanske det inte är så billigt men det var ju inte det frågan gällde.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Ja jag har läst länken och även varit i kontakt med Skellefteå kraft angående dela vatten alternativet som anges i länken ,de hävdar att man inte har någon kännedom om avtalet och att det inte är en abonnemangsform som erbjuds av Skellefteå kraft.. Billigt ? Det var ju frågan om att ladda el-fordon gratis med egen el. Jag känner att frågan har nått vägs ände och hoppas att vi slipper tvärsäkra påståenden och grundlösa profetior i fortsättningen.
BBa
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ja jag har läst länken och även varit i kontakt med Skellefteå kraft angående dela vatten alternativet som anges i länken ,de hävdar att man inte har någon kännedom om avtalet och att det inte är en abonnemangsform som erbjuds av Skellefteå kraft.. Billigt ? Det var ju frågan om att ladda el-fordon gratis med egen el. Jag känner att frågan har nått vägs ände och hoppas att vi slipper tvärsäkra påståenden och grundlösa profetior i fortsättningen.
BBa
Undrar om någon har det där avtalet med Södra?
Om det funkar så blir det väl bättre pris, iallafall fall på kort sikt, än tex batteribanker.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det är nog inte så många som här i klubben är med i Södra och kan utnyttja detta erbjudande.
Skickar med en bild på vår gård, hur många solanläggningar kan du se?

sshsh.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nr 1 på vinkelutbyggnaden är lätt att se.
Nr 2 mellan fönstren på gaveln likaså.
Nr 3 på taket över veden var inte heller svår.
Däremot är det svårt att avgöra huruvida gråtonen på uthusets takhalva är solanläggning nr 4.
Ser dessutom en ljusgrå kant på den vänstra takhalvan på det hus man ser gaveln på, vilket tyder på anläggning nr 5.

Pålle
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Bra jobbat Chippen,nästan rätt.
Tre stycken, från vänster solceller, ölburkssolfångare som värmer verkstaden och sist vattenburen plan solfångare som laddar ackumulatortanken.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Saxat från anmälan.
"Medicinare rekommenderar ett säkerhetsavstånd på minst 10 km för att undvika risk för nedsatt hälsa."

Det var tur att jag bytte jobb efter 5 år som servicetekniker/elektriker på diverse vindkraftverk, annars hade
nog hälsan varit nedsatt i botten, I och för sig har minnet blivit sämre med det kan ju bero på annat.

Att stå i maskinhuset vid full produktion (3MW) med generator,inverter och 20Kv trafo på 2 meters avstånd borde ju vara jättefarligt om det är dåligt för hälsan på 10 km avstånd.

Nu när jag tänker på det får jag nog gå ut och stänga av solcellsanlägningen den producerar ju 10Kw,
Tur man inte bor nära nån stor stad, transformatorstation, motorväg, flygplats med mera.
 
Senast ändrad:
Toppen