• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper

F

Fd.16159

Guest
Tack alla för denna fördjupning i ämnet! Min slutsats blir väl att om/när jag skaffar en Garmin, så kopplar jag upp gps: n på datorn och lyfter ur valda delar före tysklandsresan.

/r g
Om man tror fartkameravarningsfiler är förbjudna i Tyskland så kolla på denna tyska sida Blitzer.de – Dein mobiler Blitzerwarner | Punkte sammeln war gestern!
Frågan är varför den finns om det ändå är förbjudet

Ser gärna att man presenterar info om vilken myndighet som förbjuder att nyttja det i Tyskland.
Accepterar svaret om det är en myndighet man kan hänvisa till annars inte.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Her er den tyske "Strassen Verkehrsordnung" (i daglig tale: StVO): § 23 Sonstige Pflichten von Fahrzeugführenden

Og i §23 står følgende:
1c) Wer ein Fahrzeug führt, darf ein technisches Gerät nicht betreiben oder betriebsbereit mitführen, das dafür bestimmt ist, Verkehrsüberwachungsmaßnahmen anzuzeigen oder zu stören. Das gilt insbesondere für Geräte zur Störung oder Anzeige von Geschwindigkeitsmessungen (Radarwarn- oder Laserstörgeräte).

Så man må altså ikke have et instrument der kan advare om fartkontrol. Den regel ha været gældende siden 2002.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Solklart, men trist att man måste välja: hitta rätt med sin gps och riskera att hamna i polisens nät, eller lämna navigatorn hemma och kanske riskera fartböter ;-(
 
F

Fd.16159

Guest
Her er den tyske "Strassen Verkehrsordnung" (i daglig tale: StVO): § 23 Sonstige Pflichten von Fahrzeugführenden

Og i §23 står følgende:
1c) Wer ein Fahrzeug führt, darf ein technisches Gerät nicht betreiben oder betriebsbereit mitführen, das dafür bestimmt ist, Verkehrsüberwachungsmaßnahmen anzuzeigen oder zu stören. Das gilt insbesondere für Geräte zur Störung oder Anzeige von Geschwindigkeitsmessungen (Radarwarn- oder Laserstörgeräte).

Så man må altså ikke have et instrument der kan advare om fartkontrol. Den regel ha været gældende siden 2002.
Tackar för svaret. Visst är det klart.

Det är egentligen Garmin som är svaret skyldigt då det levererar en dylik fil till mig som de dessutom tar betalt för.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Min Garmin 770 varnar inte för enskilda fartkameror i Tyskland men däremot kommer det varningar för områden med rörliga fartkameror. Möjligen varnar den också för områden med fasta fartkameror, men det är jag osäker på.
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Det är mycket om fartkameravarnings förbud i Tyskland här på forumet.. (vilket det också verkar vara) men har någon här på forumet blivit stoppad av polis i Tyskland och blivit bötfälld.... och hur stor var boten isf.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Efter att ha gjort som jag blev tillsagd, dvs googlat, kan jag rapportera följande ang Garmin .gpi-filer:
006-D0697-00.gpi # France Dangerous Zones
006-D0698-00.gpi # UK/Ireland Safety Camera
006-D0699-00.gpi # Netherlands Safety Camera
006-D0700-00.gpi # Belgium/Luxembourg Safety Camera
006-D0759-00.gpi # Portugal/Spain Safety Camera
006-D0760-00.gpi # Italy/Slovenia Safety Camera
006-D0913-00.gpi # Nordics Safety Camera
006-D1297-00.gpi # Germany/Austria Safety Camera
006-D2072-00.gpi # Eastern Europe Safety Camera
006-D2224-00.gpi # Greece Safety Camera
006-D2393-00.gpi # Russia Safety Camera
Så, jag har valt att ta bort 006-D1297-00.*, arkiverat dem på datorns disk ifall-ifall...

Väntar fortfarande på svar från Garmin support om varför dessa filer levereras ;-) .
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta är inget problem, är det någon som blivit stoppad av polis? Polisen skall då gå in i GPSen kontrollera om du har fartkameror,fast först byta språk till tyska osv, det kommer aldrig inträffa.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Svaret från Garmin:
"
Hej Ingvar!

Ber om ursäkt för felinformation i tidigare mejlet med att fartkameror inte fanns i Tyskland.

Jag har kollat vidare på detta och från vad vi vet i nuläget är detta en gråzon för tillfället gällande fartkameror i Tyskland.

Vi har fartkameror i Tyskland för tillfället. Jag har tagit detta vidare för att undersöka och jag kommer återkomma till dig när jag vet mer.

Gällande filen så är det 006-D1297-00.gpi som är Tyskland och Österrike.

Tack för att du tagit upp detta och jag hoppas på att kunna ge mer klarhet så snart som möjligt.
"
(Min kursivering av texten om gråzon)
Så det är väl upp till var och en att hantera detta, den lilla risken för böter för att varningarna finns med i GPSen eller den förmodligen större risken för fortkörningsböter...

/Ingvar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varför ta upp detta, risken finns att det försvinner, är det så att någon har problem med fartkameror ta bort filen.
Har kört genom Tyskland nu och Garmin varnar, men Sygic som jag också har varnar för fler kameror.
Det är olagligt, men jag har gjort en riskbedömning, större risk att köra för fort än att polisen vill leta i min Ipad.
 
Toppen