• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att fixa en Fendt och åka till Gibraltar

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Tack för tipset! Kanske skall leta lite till, tänker att det kan vara bra med packning men jag vill inte ha farmarskalle, det skulle ser förjäkligt ut. Skall jag tolka tabellen som att skruvarna bara har en beläggning på ytan?

Om du tänker använda kantlist med täcklist över skruvarna så måste du nästan ha sänkt skruvskalle att få dit täcklisten.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, angående klassningen av skruvar så får man skilja på C klassade och A klassade skruvar, om det jag alltid gått efter inte är helt fel :).
C klassade skruvar är "vanliga" stålskruvar som kan vara mjuka men oftast härdade och som är ytbehandlade till en viss rostskyddsklass.
A klassade skruvar är i stället rostfria skruvar som har nackdelen att inte vara härdbara men i sig själva mycket rostfria. Dock lite mjuka för att skruva/gänga in i lite kraftigare metallreglar m.m.
A klassade är oftast A4 eller A2 klassade.
A4 klassade är syrafasta och motsvarar C5 klassning vilket innebär att de troligen är det sista som finns kvar av husbilen om tusen år.
A2 klassade är "bara" rostfria men motsvarar ändå C4 klassade behandlade skruvar så Biltemas skruvar med gummibrickor duger säkert i hundra år till din husbil, men man får alltid fundera lite över galvaniska strömmar även om det i så fall troligen tar många år.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Iden var snarare att ta en L-profil utan täcklist och då köra med skruvarna jag nämnde tidigare. Men nu verkar det som att jag kanske kan få tag på en liknande list som den som satt där innan.

Hörde mig för hos en husbilsreparation om skivorna som sitter i original, han hade några hemma men de kostade 1200:- st :eek:. Jag har fått en offert från calexico på 3mm björkplywood men de hade ganska lång leveranstid och vi skall bort i påsk. Mannen på husbilsreparationsfirman föreslog att jag skulle köra med masonit, vad tror ni om det? Känner mig spontant lite tveksam men å andra sidan har det ju byggts båtar i masonit så det borde ju kunna gå.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hittade några tabeller som förklaring.

Klassning-skruvar2.JPG

Klassning-skruvar.JPG

En A2 skruv är lite magnetisk vid test med en magnet mot skruven.
En A4 skruv är helt omagnestisk (död) vid test med en magnet mot skruven.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är möjligt att härdad masonit (som är fuktresistent) skulle fungera. Nackdelen är att den är svårare att böja & bör förborras för skruv & spik, risken annars är att den att den spricker eller brister helt. MEN, den är ju bra mycket billigare än den plywood som används idag så man får nog ställa sig frågan varför den inte används av tillverkarna av husbilar & husvagnar. Någon orsak till detta måste ju finnas.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Skulle satsa på 4 mm björkplywood. Liten viktskillnad mellan 3 och 4 mm. 4 mm är säkert billigare.
Längsfanérad, tvärfanérad. Björkplywood. Stabil plywood för synliga ytor som kan målas. Björk i alla fanér. Björkplywood finns ... 3 mm = 2,5 kg/m2, 4 mm = 2,7 kg/m2, 6,5 mm = 4,0 kg/m2, 9 mm = 6,5 kg/m2,. 12 ...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Känner mig spontant lite tveksam men å andra sidan har det ju byggts båtar i masonit så det borde ju kunna gå.
-------------------------------------------------------
Jag tycker nog också att det kanske borde gå bra med masonit, använde det i en husvagn för länge sedan, och den lever fortfarande vet jag.
En grej med masonit som användes rätt ofta förr för både innertak och som innerväggsbeklädnad till hus och hem och kan vara bra att veta är att om man blöter ner den lite lagom på båda sidor så den töjer sig lite, kanske med duschflaska och lägger skivorna i bunt samt täcker den med plast så fukten inte dunstar utan får gå in i masoniten ett bra tag eller över natten. När man sedan fäster upp den och den får torka så krymper den lite och spänns upp, blir slät och fin på samma sätt som tapeter blev innan non woven tapeter blev uppfunna.
Kan i .o.f. krångla till det om du skall hel eller stränglimma masoniten mot isoleringen.

På båtfirmor finns det rätt mycket beklädnads material som funkar bra att klä innertak och även kanske väggar med. Det är oftast lite skummaterial några m.m. tjockt men med slät och fin eller lite mönstrad yttersida och som även är lite förlåtande mot ojämnt underlag.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
I min caddy campingbil hade jag masonit som jag limmade med den beklädnad som JANKRO beskriver jag tyckte det blev snyggt och isolerar också, går att limma på dubbelkrökta ytor.
Förr i tiden byggde man sommarstugor av masonit och de stod i många år. Härdad masonit är både billigt och hyfsat lätt att jobba med. Den största nackdelen är att man måste ha någon ytbehandling som färg eller tapet men så är det med det mesta.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Ojoj tiden går fort, att det redan har gått två veckor! Nyss hemkommen från påskfirande med släkten på Gotland, kusligt varmt, och torrto_O. Grundvattennivåerna är rekordlåga och det gäller redan bevatningsförbud sedan flera veckor.

inläggstorkan har mest berott på att jag inte haft så mycket intressant att skriva om. Jag bestämde mig för att köra med oljehärdad masonit, mest för att det gick att få tag på snabbt och var billigare. Så jag jobbade på så mycket jag bara orkade fram till påsk, mest med att sätta skivor, men har också limmat ihop sidoplåtarna och limmat på lagningsbitar på taket. Jag har ungefär en arbetsdag kvar innan alla skivor är satta invändigt. Då kan jag börja spackla och måla, och sedan kan jag äntligen börja sätta i inredningen igen! Vi skall också flytta i mitten på maj så nu börjar det brinna i knutarna samtidigt som jag inte kan lägga all tid på renoveringen längre.


20190411_154740.jpg20190411_154942.jpg20190412_123421.jpg
den övre plåten vänster bak var så pass anfrätt så att jag bestämde mig för att limma en enda stor lagningslapp under allt ihop. Jag var inne på att byta hela våden men det gick inte att hitta kulhamrad plåt med samma mönster, husvagnsplåten som finns att köpa har en mycket grövre struktur, så alternativet var då att plåta om hela bilen och där fick jag nog dra gränsen.. Nu är alla väggplåtarna tillbaka och limmade i alla fall vilket känns skönt, den ser inte ut som en gammal sardinburk längre. Jag kan varmt rekommendera att använda en limspridare till fogsprutan.

20190410_182817.jpg
Har satt en del laglappar på taket också. slipade först bort oxid och gammalt lim. Jag lade alla bitarna på plats, fällde ned plåten och la jordsäckar på för att hålla kontakten under härdningen.

20190414_182051.jpg
Invändigt innan jag började sätta skivor, trästommen är färdiglagad och allt är isolerat med ny cellplast.

20190415_165546.jpg20190415_165603.jpg
Infälld alu-plåt i taket för infästning av köksskåpen

20190414_182135.jpg
Här är de första skivorna satta, har kommit längre sedan detta foto, (skall försöka ge en uppdatering i morgon)

Nu känns det i alla fall som att jag börjar se en ände på arbetet med bodelen. Det finns ju dock vissa komplikationer när jag skall återmontera inredningen:
  • Jag hoppas att allt passar fortfarande med tanke på att väggen blir lite några millimeter grövre på var sida.

  • Avloppsbeslaget gick sönder när jag skulle ta ut badrumsmattan (jag var trött och sur och orkade inte lirka eller ta reda på hur jag skulle demontera, så tänkte att 'det måste väl gå att hitta ett nytt' när jag bände till med kofoten trots ringande varningsklockor) så nu behöver jag hitta ett gängat beslag med en diameter på 39mm.
    20190424_221643.jpg


  • köksbänken är ganska sliten. Den består av en träomfattad wellpappkärna med nån sorts laminat på. tyvärr så är det hål i laminatet här och var och det ser ut som att någon lagat med polyuretanlim (!:eek:) vilket ju inte är så smart att ha i kontakt med livsmedel med tanke på att det misstänks vara cancerframkallande med mera.. Jag skulle helst vilja lägga på ett nytt laminat innan jag återmonterar med har inte hunnit dra i den tråden ännu.

  • Sedan gäller det att lyckas hålla koll på alla sladdar, har försökt vara noga med uppmärkning men hur väl jag lyckats återstår att se
 
F

F.d. 22252

Guest
En ide om köksbänken är att ta några bitar klickgolv och hellimma mot den gamla bänkskivan bygger ju inte så mycket i höjd, enda bekymret är att få till en kantlist men det finns ju lite olika lösningar på det.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo det är bäst att hellimma alla skarvar det gjorde jag. Men i min nuvarande husbil 30+ så läckte en slang så vattnet kom underifrån och det var tydligen inte limmat utan bara klickat! Så det ser inte så kul ut funderar på att riva ut och lägga heltäckande ovanpå plastmattan som fortfarande ligger kvar, men kan bli jobbigt att städa lätt att dra in sand osv.
Ett nytt laminat skulle ju göra underverk men vad kan det kosta? Har man en vakuumsug kan man ju lägga allt i en plast säck eller som jag gjorde ta en plast som jag tror var gjord för gjutning som en slang och täta ändarna. Sen tycker jag att det kanske inte är så bra med fullständigt släta ytor i en husbil lätt att det hamnar saker på golvet, har rollat mitt bord med grå färg och sprayat matt klarlack över och det har varit bra för bordet står fritt och lätt att att slå ut kaffet om man kommer emot.
Wellpappen är väl för viktens skull man undrar ju vad bilen kommer att väga när den är klar förmodligen inga problem som en del nyare har som kör med ständig överlast.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Hej allihopa! Som ni kanske märker börjar jag få en del annat att stå i, har suttit ett tag med bokföringen (om någon har sett den brittiska serien "black books" så beskriver det här ganska bra min känsla)

Nu är väggarna äntligen färdiga invändigt. Idag har jag spacklat och slipat väggarna så med lite flyt kan jag få målat imorgon. Jag var från början inne på att föröka måla med en något öppnare färg för att låta väggen andas bort den fukten som blir men det enda jag hittade som skulle kunna passa var äggoljetempera vilket jag är osäker på om det fäster på vinylskicketet på de gamla skivorna så jag har bestämt mig för att köra på nån vanlig väggfärg helt enkelt, kortare torktid också.

Det börjar bli dags att återmontera några fönster också, tyvärr verkar det inte vara så enkelt som att bara köra med butyl bakom karmen eftersom där sitter nån gummilist som till viss del har släppt från karmen.
20190501_195704.jpg 20190501_195730(0).jpg
Är det någon som känner igen sig? Jag funderar på att antingen byta listen men det verkar svårt att hitta samma. Ett annat alternativ är ju att försöka limma tillbaka listen med ms40. ett tredje är att helt ta bort listen och köra på bara butyl. Vad tror fôlket?
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Nu är ytskikten på plats. Igår målade jag sista och fjärde gången. Varje strykning tog ca 1,5t. Jag körde med en liten extra fin roller för att få så jämn yta som möjligt.

20190502_113149.jpg
Alla skruvhål och övergångar spacklade

20190502_184036.jpg
Enorm skillnad redan efter första strykningen, risken är att allt annat ser lite sunkigt ut nu när man får kritvita väggar som referens. Kanske borde ha låtit bryta lite åt grått så att det stämer lite bättre med plasten runt t.ex. takluckor.

20190503_171802.jpg 20190503_171826.jpg
Efter fyra strykningar ser det nästan ut som att inget har hänt med väggarna. Nu kan jag börja sätta i inredningen igen vilket skall bli spännande. Har börjat kolla på gamla bilder för att se hur allt satt. Inser hur mycket jobb jag lagt... börjar nog närma mig 6 arbetsveckor.

Jag har lagt en beställning på lite reservdelar nu. Bland annat hittade jag ett nytt avloppsbeslag till dushmattan på västra götalands husbilsskrot, oanvänt i påse, kanske det sista som fanns att få tag på?! Väldigt glad för det!

Så himla trist att det skall vara så svårt att få tag på reservdelar till saker. Tillverkarna hoppas väl antagligen på att vi skall slänga och skrota så fort som möjligt. Det är ju närmast en protesthandling att laga saker känns det som :(. Jag undrar vad alla dessa husbilar man ser, som kostar över miljonen idag, kommer att vara värda om 30 år?

Nu skall jag se om jag kan lappa ihop gasolrören igen. Hare!
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Nu susar det på, tror att jag har ett par arbetsdagar kvar invändigt. Det går fort att sätta i inredningen vilket är bra för moralen. Det jag har kvar nu är i princip att installera den nya köksbänken (från ikea) och att skruva upp ett skåp.

20190505_135457.jpg20190505_135504.jpg
Skarvade och satte tillbaka gasolrören, fäste dem med klammer för elkabel. Kama sålde ett plastclips som liknade orginal men det kostade 15ks st och skulle då landa på över 500 för bara några plastclips..

20190510_104554.jpg
Golvet i badrummet färdigt för matta och inredning, jag lade in en plywoodskiva som förstärkning under toaletten

20190510_170720.jpg
Det nya beslaget från husvagnsskroten

20190512_182438.jpg20190512_182447.jpg
Innan jag kunde foga badrummet behövde jag fästa in väggen och det visade dig svårt eftersom att väggen som jag byggt nu bågnade 15mm utåt, min lösning var att dra ihop allt med ett spännband för att sedan borra en serie 20mm hål som jag kunde skruva ifrån (det satt bara en skruv där från början och den skulle aldrig ha orkat med dragkrafterna). Ett misstag var att jag tänkte att de inte skulle synas p.g.a. skåp och soffa men där räknade jag lite fel så nu får jag hitta på något snyggt sätt att dölja, har lite teak liggande, får se om det passar.

20190514_080717.jpg
Färdigt badrum!

20190512_064344.jpg20190512_092110.jpg
Pannan har bara stått på min hyvelbänk och tagit plats sedan februari men nu var det dags att sätta in den igen, jag issolerade ledaren till tändstiftet med en motorskyddsslang som skall klara 400c nere till vänster -"hurricane"), hoppas att det funkar. Nu är i alla fall pannan och fläkten på plats.

20190512_170346.jpg20190512_170332.jpg
Var förresten tvungen att modifiera min skruvdragare lite för att komma åt att skruva fast fläktkåpan :D

20190514_080800.jpg20190514_080807.jpg
Det roligaste med bygget har varit att lära sig lite grunder i el. För alla gamla rävar är väl detta noll och ingenting men jag är rätt nöjd över min installation av kylskåpsfläkt och temperaturstyrt relä. drar 0,17A när både relä och fläkt går vilket verkar hyfsat. Skall sätta en brytare på manöverpanelen så att man kan spara på elen vid behov.

20190514_080739.jpg20190514_080820.jpg
såhär ser det ut just nu, dagens mål ar att först göra färdigt soffan och sedan sätta i köksbänken om jag hinner. Innan jag skruvar dit köksbänken så tänkte jag montera kylskåpet. Jag har hört att man skall vända upp och ned på det ett par gånger, är det någon mer service som är lämplig att göra nu när det är lättåtkomligt?

20190510_173212.jpg 20190510_173504.jpg
Det ligger förresten en del gamla avklippta sladdar i manövertråget, är detta ett ok sätt att isolera dem på? klippte på olika längd och satte en krympslang över?

Ni får ursäkta att mina uppdateringar kommer så sällan men jag öser på så mycket jag kan för att bli klar med det mesta innan vi flyttar.
 

Bilagor

  • 20190510_104540.jpg
    20190510_104540.jpg
    3,2 MB · Visningar: 89

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Snyggt jobbat! Isoleringen av kabeländarna ser bra ut men jag har bara en fråga/invändning. Gasolrören som du skarvade, du bygger väl inte in dom så att dom inte blir åtkomliga vid en läckagetest?
 
Toppen