• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny granskning av Roaming

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kan du läsa Tommy.....

Där står klart och tydligt i

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2016/2286 av den 15 december 2016 om tillämpningsföreskrifter för policyer för normal användning och metodik för bedömning av hållbarheten vad gäller avskaffande av tilläggsavgifter för roaming i slutkundsledet och ansökan som inlämnas av roamingleverantörer för denna bedömning ) | Karnov Open

KOMMISSIONENS GENOMFÖRANDEFÖRORDNING (EU) 2016/2286
av den 15 december 2016
om tillämpningsföreskrifter för policyer för normal användning och metodik för bedömning av hållbarheten vad gäller avskaffande av tilläggsavgifter för roaming i slutkundsledet och ansökan som inlämnas av roamingleverantörer för denna bedömning

Bl.a att om operatören misstänker missbruk så måste en operatör kunna bevisa när det gäller bl.a vistelse i annat eu land att kunden har starka band som knyter han/hon till landet...
Jag tror att det blir nog ganska svårt att bevisa när man lever i en H.bil och inte står alltid på samma ställe/land.....
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Här kan du läsa Tommy.....

Där står klart och tydligt i

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2016/2286 av den 15 december 2016 om tillämpningsföreskrifter för policyer för normal användning och metodik för bedömning av hållbarheten vad gäller avskaffande av tilläggsavgifter för roaming i slutkundsledet och ansökan som inlämnas av roamingleverantörer för denna bedömning ) | Karnov Open

KOMMISSIONENS GENOMFÖRANDEFÖRORDNING (EU) 2016/2286
av den 15 december 2016
om tillämpningsföreskrifter för policyer för normal användning och metodik för bedömning av hållbarheten vad gäller avskaffande av tilläggsavgifter för roaming i slutkundsledet och ansökan som inlämnas av roamingleverantörer för denna bedömning

Bl.a att om operatören misstänker missbruk så måste en operatör kunna bevisa när det gäller bl.a vistelse i annat eu land att kunden har starka band som knyter han/hon till landet...
Jag tror att det blir nog ganska svårt att bevisa när man lever i en H.bil och inte står alltid på samma ställe/land.....


Förvisso; ”....... Jag tror att det blir nog ganska svårt att bevisa när man lever i en H.bil och inte står alltid på samma ställe/land.....”

Men att man skulle skriva om grundförutsättningarna, riskera hela den fina idén för att några få EU-medborgare inte passar in i den grundmodell, som i övrigt passar in på 99,9% av EU’s befolkningen, förefaller mig osannolikt.

Som sagt, skall med stort intresse följa dina resultat när du går vidare.

TommyD
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Här kan du läsa Tommy.....

Där står klart och tydligt i

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2016/2286 av den 15 december 2016 om tillämpningsföreskrifter för policyer för normal användning och metodik för bedömning av hållbarheten vad gäller avskaffande av tilläggsavgifter för roaming i slutkundsledet och ansökan som inlämnas av roamingleverantörer för denna bedömning ) | Karnov Open

KOMMISSIONENS GENOMFÖRANDEFÖRORDNING (EU) 2016/2286
av den 15 december 2016
om tillämpningsföreskrifter för policyer för normal användning och metodik för bedömning av hållbarheten vad gäller avskaffande av tilläggsavgifter för roaming i slutkundsledet och ansökan som inlämnas av roamingleverantörer för denna bedömning

Bl.a att om operatören misstänker missbruk så måste en operatör kunna bevisa när det gäller bl.a vistelse i annat eu land att kunden har starka band som knyter han/hon till landet...
Jag tror att det blir nog ganska svårt att bevisa när man lever i en H.bil och inte står alltid på samma ställe/land.....

Kolla också punkt 15...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
J
Förvisso; ”....... Jag tror att det blir nog ganska svårt att bevisa när man lever i en H.bil och inte står alltid på samma ställe/land.....”

Att man skulle skriva om grundförutsättningarna, riskera hela den fina idén för att några få EU-medborgare inte passar in i den grundmodell, som i övrigt passar in på 99,9% av EU’s befolkningen, förefaller mig osannolikt.

Som sagt, skall med stort intresse följa dina resultat när du går vidare.

TommyD
Jag vet att du Tommy håller dig till fakta, därför är jag tacksam om du har länken till den prosentsatts som du skriver 99,9%.....
Det är ok om vi får den i morgon för nu skall jag träffa John blund....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja och där står också om periodiskt resande och det var det som skulle vara minst fyra månader enligt punkt 15.


Nja.... här är vad där står....

..... Per definition bör sådana objektiva indikatorer fastställas över en viss tidsperiod. Denna tidsperiod bör vara tillräckligt lång (minst fyra månader)......

Alltså den perioden där operatören kollar om en kund missbrukar roamingen skall vara mist 4 månader.... så detta har inget med hur länge man får vara i ett annat Eu land.... för de kan ju kolla en 5,6,7 eller mer månader om de vill.... men kontrollen bör vara minst 4 månader.... så uppfattar jag dessa 4 månader.... och de har som sagt inget med om hur länge man får vara utomlands....
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Nja.... här är vad där står....

..... Per definition bör sådana objektiva indikatorer fastställas över en viss tidsperiod. Denna tidsperiod bör vara tillräckligt lång (minst fyra månader)......

Alltså den perioden där operatören kollar om en kund missbrukar roamingen skall vara mist 4 månader.... så detta har inget med hur länge man får vara i ett annat Eu land.... för de kan ju kolla en 5,6,7 eller mer månader om de vill.... men kontrollen bör vara minst 4 månader.... så uppfattar jag dessa 4 månader.... och de har som sagt inget med om hur länge man får vara utomlands....
Precis vad jag försöker säga... Den ger dom rätt att begränsa periodisk resa till fyra månader... Hur länge du stannar borta är ointressant, operatörerna kan begränsa den ”fria” roamingen... Sen är det ointressant hur jag eller du tolkar skrivningen, det enda som har betydelse är hur myndigheter tolkar den...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Precis vad jag försöker säga... Den ger dom rätt att begränsa periodisk resa till fyra månader... Hur länge du stannar borta är ointressant, operatörerna kan begränsa den ”fria” roamingen... Sen är det ointressant hur jag eller du tolkar skrivningen, det enda som har betydelse är hur myndigheter tolkar den...

Vi ser nog helt lika på detta Bengt..... men det verkar som att dina fingrar inte skriver som du vill :twitcy:;)

för det första så är det inga myndigheter som skall tolka något i misstankar om roaming brott.... det är operatören av abonnemanget....

Sen för det andra så kan inte en operatör begränsa någons periodisk resa till 4 månader..... de skall begränsa kontroll perioden till minst 4 månader om de misstänker brott mot roamingen ... ....

hoppas nu att det blev rätt...:eek:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Som jag har förstått det så har operatören rätt att tilläggsdebitera kunden efter 4 månader, inte stänga av abonnemanget. Tillägspriset enligt EU har ju los suecos angivit tidigare i tråden.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jodå.... men först efter att de har utrett saken.... och ansökt hos PTS ...... och om PTS godkänner tillägget då är det ok att tilläggsdebitera kunden...... allt detta är rätt :rolleyes: om jag inte minns fel för nu är jag trött o_O....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom jag fortfarande har problem med uppkopplingen till nätet så skrev jag till 3...

Det visar sin nu att det extra simkort (som jag har i routern) och som är knutet till mitt mobilabonnemang...
att där är en gräns för max 5 Gb utomlands, medan abonnemanget det är knutet till har 25Gb...

Så nu undrar jag om andra här på Hbk också har surf begränsningar på sitt extra simkort.... Har du 3 så behöver du ju inte svara....om du inte har andra vilkor

Tack på förhand
Peter N.
 
F

F.d. 32985

Guest
Var har två mobilabb och ett extra simkort från Telenor. I Sverige har vi fri surf på alla tre men i utlandet kopplas dessa samman och då har vi 100GB surf att nyttja per månad.
Detta är ett famljeabb.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har också två kort från Telenor med obegränsad surf i Sverige och 100GB utomlands. Gör jag inget delar korten på surfen men jag kan också i appen bestämma själv hur mycket surf varje kort får använda. Kan ju t ex vara bra om man har någon som gärna streamar filmer mm och man inte vill att all surf ska gå åt genast.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Hur länge måste man vara tillbaka i Sverige för att "4-månaders-regeln" börjar om från 0?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hur länge måste man vara tillbaka i Sverige för att "4-månaders-regeln" börjar om från 0?
När jag pratade med Telenor om det förklarade de såhär. Om du t ex varit ute i 3 månader och är hemma en månad så har du sen 2 månader kvar. Den tid du är hemma räknas alltså av från det man använt. För att du ska ha en ny full fyramånadersperiod skulle du alltså behöva vara hemma lika länge som du varit ute tidigare.
 
Toppen