• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilabonnemang - tid utomlands i Europa??

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Hur lång tid gäller ett abonnemang med tex surf mm utomlands i Europa??
Är det några NYA bestämmelser som nyligen trätt i kraft??
Vi blev idag uppringda av A3 som hade ett "bra" erbjudande som de påstod inte hade nån tidsbegränsning utan gäller mer än 4 månader.
Vi har nu ett BRA avtal med Telia som vi haft i MÅNGA år.
Känns konstigt att byta bolag å bla bli av med mejladresserna mm.
Det var klart billigare än Teliaavtalen vi nu har.
Blir lite villrådig!!!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Min Finska abonnemang DNA är lika som hemma i Europa men i Schweiz kommer det tillägg.
Läste slarvigt först såg att jag svara på annat.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Normalt skall det gälla i 4månader utomlands, men det skiljer mellan bolagen hur man tolkar detta, vissa bolag verkar inte bry sig hur länge du är utomlands.
När det gäller telefonförsäljare gäller det att få skriftligt på vad man beslutade, dom säljer abonnemang för att tjäna pengar, lovar vad som helst bara du skriver på.
Ring A3 support och fråga, då ser du samtidigt om det går att nå operatören.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har haft både Telia och Telenor i flera år men bytt till A3 där vi har 2 (samtal, SMS + 80 GB mobilsurf) & 1 (endast samtal & SMS) mobiltelefonabonnemang som fungerat bra för oss.

Tips: ändra era mailadresser till ”gmail” så är ni oberoende av framtida operatörer en gång för alltid!
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Vi har haft både Telia och Telenor i flera år men bytt till A3 där vi har 2 (samtal, SMS + 80 GB mobilsurf) & 1 (endast samtal & SMS) mobiltelefonabonnemang som fungerat bra för oss.

Tips: ändra era mailadresser till ”gmail” så är ni oberoende av framtida operatörer en gång för alltid!
Men 4 månaders regeln då, det är väl det som är bestämt i EU?
Vi har Tele2 och det gick över förväntan bra förra vintern, då klarade vi 7 månader. Men i vintras började Tele2 bråka efter 4 månader. Hur ska det vara? Har A3 mer än 4 månader?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Men 4 månaders regeln då?... ...Har A3 mer än 4 månader?
4 månader är ett ”kryphål” (inte regel) för Svenska operatörer att begränsa sina kostnader till sina samarbetspartners inom EU. Detta har nästan alla Svenska operatörer ”nappat” på och börjat tillämpa mer och mer. Undrar om det inte är just detta som Telestyrelsen håller på att granska. Hur kan man skriva ”ring som hemma” när det finns en begränsning (i det finstilta) på 4 månader???

Innan vi tecknade våra abonnemang med A3 (då heter de Universal Telecom, m.fl.) för några år sen, min första fråga gällde tidsbegränsningen. Fick svar (även skriftligt) att det inte fanns någon sådan begränsning vilket fortfarande stämmer. Hur detta går ihop ekonomiskt för A3 är en fråga som jag inte har svar på, kanske svaret ligger i ”gungor och karuseller”?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såhär är det.... klicka på länken så kommer ni till sidan där jag har hämtad nedan text....

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2016/2286 av den 15 december 2016 om tillämpningsföreskrifter för policyer för normal användning och metodik för bedömning av hållbarheten vad gäller avskaffande av tilläggsavgifter för roaming i slutkundsledet och ansökan som inlämnas av roamingleverantörer för denna bedömning ) | Karnov Open



(11)

Roamingleverantörerna bör strikt begränsa krav på bevisning av permanent bosättning eller andra starka band till följd av frekvent och väsentlig närvaro på landets territorium efter ingåendet av ett avtal till sådana omständigheter då data som måste samlas in i faktureringssyfte tyder på missbruk eller onormal användning som ej är förbunden med periodiskt resande. Den bevisning som efterfrågas bör endast innefatta vad som är strikt nödvändigt och proportionellt för att styrka kundens band till roamingleverantörens medlemsstat. Om sådana skäl saknas bör inga dokumentationskrav läggas på kunder för att säkerställa att villkoren för normal användning uppfylls. Det bör i synnerhet inte finnas några krav på upprepad inlämning av sådan dokumentation som inte bygger på en riskbaserad bedömning av sannolikheten för felaktig eller onormal användning.

(10)

För att säkerställa att roamingtjänster i slutkundsledet inte är föremål för missbruk eller onormal användning som inte är förbunden med periodiskt resande utanför den medlemsstat där kunden har sin hemvist eller till vilken kunden har starka band som medför en frekvent och väsentlig närvaro på den medlemsstatens territorium, kan roamingleverantörer behöva fastställa den normala hemvisten för sina roamingskunder eller fastställa förekomsten av sådana starka band. Med beaktande av den typ av bevisning som är vanlig i respektive medlemsstat och den uppfattade nivån av risk för missbruk eller onormal användning, bör roamingleverantören kunna specificera vilken rimlig bevisning på hemvist som ska tillhandahållas, under tillsyn av den nationella regleringsmyndigheten vad gäller den totala dokumentationsbördans proportionalitet och lämplighet i det nationella sammanhanget. När det gäller enskilda användare skulle sådan bevisning kunna innefatta en förklaring från kunden, framläggande av en giltig handling som bekräftar kundens hemmedlemsstat, specificering av kundens postadress eller fakturadress för andra tjänster som tillhandahålls i roamingleverantörens medlemsstat, ett intyg från en institution för tertiär utbildning om registrering för heltidsstudier eller bevis på registrering i lokal röstlängd eller på betalning av lokal skatt eller per capita-skatter. För företagskunder skulle sådan bevisning kunna innefatta dokumentation som visar bolagsenhetens etableringsort eller ort för stiftandet, den plats där företaget i praktiken utövar sin huvudsakliga ekonomiska verksamhet eller den huvudsakliga plats där anställda som identifieras som användare av ett visst SIM-kort utför sina uppgifter. Starka band till en medlemsstat som medför frekvent och väsentlig närvaro på dess territorium kan föreligga vid varaktiga heltidsanställningar, som till exempel för gränsarbetare, vid varaktiga avtalsförhållanden som förutsätter samma nivå av fysisk närvaro för en egenföretagare, deltagande i återkommande studiekurser på heltid eller i andra situationer, som för utstationerade arbetstagare eller pensionärer om de vistas på ett lands territorium i motsvarande omfattning.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Och i punkt 15 i det dokument Muskatten hänvisar till kommer de 4 månaderna som operatörerna nyttjar sig av...

15)

Roamingleverantören bör kunna vidta åtgärder för att upptäcka och förhindra missbruk eller onormal användning av reglerade roamingtjänster i slutkundsledet till nationella priser, för andra syften än periodiska resor. Samtidigt bör roamingkunder skyddas från åtgärder som på något sätt kan inkräkta på deras möjligheter att använda reglerade roamingtjänster i slutkundsledet till inhemskt pris när de periodiskt reser utomlands inom unionen. Åtgärder för att upptäcka och förebygga missbruk eller onormal användning av reglerade roamingtjänster i slutkundsledet till inhemska priser bör vara enkla och transparenta, och bör minimera den administrativa bördan för roamingkunder, liksom även excessiva och onödiga varningar. I linje med kravet på hemvist eller starka band som medför frekvent och väsentlig närvaro på roamingleverantörens medlemsstats territorium bör sannolikheten för missbruk eller onormal användning utrönas på grundval av objektiva indikatorer kopplade till trafikmönster som visar att kunden i huvudsak har inhemsk närvaro i roamingleverantörens medlemsstat eller i huvudsak använder de mobila inhemska tjänsterna på den inhemska marknaden. Per definition bör sådana objektiva indikatorer fastställas över en viss tidsperiod. Denna tidsperiod bör vara tillräckligt lång (minst fyra månader) för att ge roamingkunder möjlighet att konsumera roamingtjänster till inhemska priser i samband med förutsägbara former av periodiskt resande i unionen. Indikatorer på närvaro i roamingleverantörens land bör inte påverkas negativt av oavsiktlig roaming i gränsregioner. I detta hänseende bör situationen för både oavsiktliga roaminganvändare och gränsarbetare beaktas genom att det anses att en inloggning till roamingleverantörens nätverket när som helst under en viss dag räknas som inhemsk närvaro för tillämpningen av de objektiva indikatorerna. I enlighet med förordning (EU) nr 531/2012 bör roamingleverantörerna även lämna lämplig information för att deras kunder aktivt ska kunna förhindra oavsiktlig roaming. Närvaro och konsumtion utanför unionen bör inte ha någon negativ inverkan på roamingkundens möjlighet att utnyttja roaming till inrikestaxor i unionen, eftersom detta inte kan ses som riskindikatorer för att kunden skulle utnyttja roaming till gällande inrikestaxa i slutkundsledet i roamingleverantörens medlemsstat för andra syften än periodiska resor i unionen. I detta hänseende bör sådan närvaro och konsumtion räknas som nationell när det gäller tillämpning av de objektiva indikatorerna. Roamingleverantören kan också förlita sig på annan tydlig bevisning som styrker missbruk eller onormal användning av reglerade roamingtjänster i slutkundsledet till inhemska priser, som t.ex. att ett abonnemang knappt används i roamingleverantörens medlemsstat eller att samma kund använder flera olika abonnemang i följd i samband med roaming.

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2016/2286 av den 15 december 2016 om tillämpningsföreskrifter för policyer för normal användning och metodik för bedömning av hållbarheten vad gäller avskaffande av tilläggsavgifter för roaming i slutkundsledet och ansökan som inlämnas av roamingleverantörer för denna bedömning ) | Karnov Open
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vissa operatörer kan inte skilja på ”minst” och ”max” tydligen, snåljåpar hela bunten! Varför kan dom inte begränsa användningen till 6 månader vilket brukar vara det ”magiska” talet även i andra sammanhang (försäkringsvillkor, länders villkor att föra fordon med utländska skyltar, osv...). Maximera vinsten är tydligen det enda som gäller...

OT:
Jag är lite orolig för muskatten’s långa vistelser med Svenskreggad bil inom EU. Undrar om inte Sir Mclain skrev något om max 6 månader i Spanien, annars risk för dryga böter(?), men det är en annan tråd...
 

lasseh

FD HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021
Har kört A3 hela vintern i Spanien, 40 gb i månaden har räckt till surf och TV, inga som helst problem.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fyra månader är alltså en minimigräns som operatörerna själva väljer att använda, men dom behöver inte begränsa till fyra månader...

Hmmm Att man har minst 4 månader... Det är under den tid som en operatör skall kontrollera om någon missbrukar roaming..... Alltså det är inte efter 4 månader som de skall sätta in begränsningarna..... Så ser jag på ett....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Meningen med dessa begränsningar var tänkt att förhindra att du bor i ett land har ditt abonnemang i ett annat, du skulle inte kunna ”shoppa runt” i Europa efter billigast möjliga.

Jo så är det...... vist skulle jag kunna köpa billigare här i Grekland .... men när operatören ringde mig och erbjöd mig bra villkor, där jag också frågade om begränsningar och möjligheter att ringa surfa inom Eu, så sa de att jag kunde ringa och surfa fritt.... så jag tecknade ett abonnemang på 24 månader.... så nu sitter jag fast med ett 3 abonnemang.... och väntar på att de bryter avtalet. så jag kan skaffa ett från Grekland.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Tack för infot.
Ringer supporten å frågar.
Å ser till att få skriftligt på alla löften. :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vi bor inte ens i Sverige längre och har varit utanför Sverige i två år.

Trots det har Telia komplett 20GB fungerat hela tiden. Sist jag kollade, hade jag 120 GB i surfpotten. GB går ju bara åt när man åker husbil. Hemma är man ju uppkopplad på fiber.

Men den surfpotten ryker nog när vi är i Sverige i sommar med husbilen, med lite tv. Men inga problem med Telia. Lite dyrt bara så vi funderar på att avsluta och bara använda våra spanska abonnemang. Man ringer ju mer och mer via messenger.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Gammal tråd, men undrar hur situationen ser ut just nu vad beträffar
4-månadersregeln som varit livligt debatterad här på Forumet?

Själva har vi Telias lågprisprodukt Halebop sedan flera år och de har aldrig använt sig av 4-månadersregeln, trots att vi varit utomlands i 7-8 månader i sträck.

Däremot har vår tidigare spanska leverantör Telefonica/Movistar varit stenhårda och dag 1, efter 4 månader använt en annan tariff. Nu har vi bytt till en spanskt lågprisleverantör HolaWifi och får det här trevliga messet varje månad:
Bienvenido! En cumplimiento de la normativa europea de roaming, durante su estancia en el pais se aplicaran las condiciones de tu tarifa nacional para llamadas y SMS a Europa, asi como el uso de datos hasta 4,35GB (5,45€/GB a partir de ese limite). Consumo sujeto a politica de uso razonable. Emergencias 112 y Atencion al cliente +341777 gratuitos. +info en Finetwork.es

Där man har en avslutning, som översatt blir ungefär:
Konsumtionen förutsätter att policyn för rimlig användning används. Vi har nu varit i Sverige i drygt 10 månader och jag använder min spanska mobil ganska frekvent, men ingen extra debitering.

Är det kanske så att 4-månadersregeln har försvunnit?
Tommy
 
Toppen