• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopfällbar elcykel

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag är ute efter en ny hopfällbar elcyklel till min fru. Jag har en Xiaomi Qicycle sedan tidigare som jag är jättenöjd med men den verkar vara svår att få tag på nu. Någon som har tips på något liknande?

Skärmavbild 2019-04-11 kl. 18.11.34.png
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Har denna variant av EcoRide Elcykel Flexible - smart hopfällbar elcykel med kvalité och fotbroms
En fördel med EcoRide är att märket är rätt så stor och det är möjligt att köpa reservdelar och service.
EcoRide kan vara ett möjligt alternativ men vad väger den, hittar ingen uppgift om vikten. Vikt och storlek är väsentliga faktorer när man åker plåtis.


Dahon Ciao E-Bike ser också ut som ett gångbart alternativ, ganska dyr dock och 22 kg är nog i överkant.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vi köpte Marvin cyklar på Hylte Jakt & Lantman 17 kkr för två
Verkar vara stabila och dessutom lättcyklade utan el
/Thomas
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
EcoRide Flexibles vikt är 22 kg (ex. batteri).
Hittade en uppgift om vikten på EcoRide Flexible nu » Ecoride Flexible 3-vxl – 2019 - Spobik . 30 kg, antagligen inkl. batteri som också måste räknas in i vikten. Om det stämmer är det en alltför tung pjäs för vår plåtis begränsade lastvikt.

Vi köpte Marvin cyklar på Hylte Jakt & Lantman 17 kkr för två
Verkar vara stabila och dessutom lättcyklade utan el
/Thomas

Är Marvin hopfällbar och vad väger en sådan med batteri?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
D2020460-919C-4C7F-AFAD-76E3F7D99D94.jpeg Innan Gazebike gick i konkurs tillverkade de en riktigt lite hopvikbar cykel som även var lätt. Gazebike mini flexline, kanske du kan hitta en begagnad om inte någon annan övertagit tillverkningen.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Svårt att veta batteristatus på begagnad så det blir nog att satsa på en ny. Vikten (14,5 kg) talar till Xiaomi Qicycle:s fördel då vår husbil är liten och varje kilo har betydelse men den är tyvärr svår att få tag på. Jag hittar inte Qicycle i Sverige och i övriga eu verkar den slutsåld just nu. Köpte den förra cykeln i Spanien tidigare i vår.


Skärmavbild 2019-04-11 kl. 22.04.00.png
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Håll även koll på din egen vikt. Flertalet ihopfällbara cyklar klarar inte mer än 100 kg.Har ecoride hopfällbar 23 kg utan batteri.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Håll även koll på din egen vikt. Flertalet ihopfällbara cyklar klarar inte mer än 100 kg.Har ecoride hopfällbar 23 kg utan batteri.

Ja, det är nog en bra idé ur flera aspekter. Man ingår ju även i husbilens totala lastvikt. Mer kroppsvikt = mindre prylar ;)

Qicycle:n har ”Maximum load: 120kg” enl spcen hos Gearbest. Har läst 100kg på annan webbsida så det verkar lite oklart.. har själv just nu en betryggande marginal.

Kan tillägga, om någon är sugen på en Xiaomi QICYCLE, då kan det vara bra att veta att det finns två versioner. Xiaomi QiCYCLE - EF1 säljs främst i Kina. Sedan finns det en internationell version, TDR01Z som har längre sadelstolpe, högre styre samt display med engelsk text i stället för kinatecken.
qicycleparts2.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag letar också efter elcyklar. Har samma problem som trådstartaren. Jag vill ha mina i skuffen på plåtisen. Jag har tidigare haft 2 omgångar elcyklar på cykelstället, men efter ett par år så tränger fukt in i elektroniken och förstör den. Så nästa omgång vill jag ha i skuffen.

Då är viktigt med vikbara pedaler, mindre hjul så de inte tar för stor plats. Bäst är att kunna förvara dem stående, så att man sparar utrymme till bord och stolar m.m.. Dessutom enklare att ta in och ut.

I Sverige har jag inte sett någon som passar, men på kontinenten finns de.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ska det vara smått, bra att cykla på och el så är Brompton det som är bäst.
.. i alla fall dyrast.. 30 papp men säkert bra.

Nu har jag kontrollvägt min Qicycle och den väger 15kg inklusive batteri, låsvajer och en mobilhållare på styret. Det blir nog att försöka hitta en Xiaomi Qicycle till min fru också, hon gillar den skarpt. Den är dessutom kul att cykla på och känns robust trots den låga vikten.

cykellastrum.jpg

Laddar solel från husbilens inverter efter en 20 km runda med cykeln och 30% el kvar. Om man behöver lång elektrisk räckvidd kan man komplettera med ett extra batteripack att ha med i ryggsäcken men det går ju utmärkt att cykla utan el också.

qicycleladd.jpg
 
Toppen