• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Konstruksjonen på den saken fra banggood er ok, men om det er UV stabilisert plast vet jeg ikke. 400W er under helt optimale vindforhold og den veier en god del samtidig som den tar mye plass om en ikke demonterer hele greia. Krever og en gaske robust oppstilling.
 
F

F.d. 22252

Guest
Trodde inte det fanns såna, en lite större hade jag kunnat tänka mej ha på huset. Den är ju måttligt portabel men jag gillar iden med vertikala snurror man slipper ju problem med vindriktningen. Men som du skriver Knut tror inte att den kan ge över 30A man vet ju hur en generator lastar ned en bil som inte har insprutning som kompenserar. Fläkremmen brukade ju låta när det var vinter och man dragit ur batteriet. Hade ett Honda tvåtaktselverk på 350w som jag dumt nog sålde, och den motorn hade en del effekt som jag har svårt att tro att snurran ger vid normala vindar.
Stackars Affe nu har vi kapat hans tråd.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Detta inlägg hamnade fel som nu kommer i rätt tråd för jag hittar aldrig till min egen tråd
Nu (djävlar) skall bilen ut från sin 4-åriga dvala. Skall bara limma sista solcellen och sedan hem till huset för städning och urplockning av säkert över 100 verktyg och prylar. Sen blir en testtur upp till Stocka en helg ovanför Hudik. Lätt att få bärgning hem om det går snett
Håll tummarna mina vänner här i HBK.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Detta inlägg hamnade fel som nu kommer i rätt tråd för jag hittar aldrig till min egen tråd
Nu (djävlar) skall bilen ut från sin 4-åriga dvala. Skall bara limma sista solcellen och sedan hem till huset för städning och urplockning av säkert över 100 verktyg och prylar. Sen blir en testtur upp till Stocka en helg ovanför Hudik. Lätt att få bärgning hem om det går snett
Håll tummarna mina vänner här i HBK.
Bra Affe så ska det låta, och om inte din bil fungerar så vet jag inte vad som skulle vara bättre!
Jag följer dej på både facebook och här!
ja du Bengt men tänk på att bilen är 23 år och inte varit ute i trafik på fyra år och bara några provstarter då o då
 
F

F.d. 22252

Guest
Besiktningen behöver du väl knappast orora dej för, det enda bekymret skulle väl vara att bromsarna inte gillar att stå oanvända.
Skulle vara roligt om du kunde komma ut på vägen igen livet blir så mycket roligare då.
Har fortfarande problem med balansen har ju fixat elscootern med nytt batteri men jag vågar inte köra den har ju problem med att gå rakt fram och sen har jag ju fallhöjd så första försöket får bli med hjälm och visiret nere, har en mcjacka och kevlarjeans och handskar men det hjälper ju inte om man bryter sig.
De flesta kör ju med gamla risiga bilar minst 1500mil per år, det motsvarar ju två spanienresor och det håller för det mesta, så det är knappast problemet.
Vi blir ju inte yngre så ska det hända något så är det nu imorgon kan man vakna upp och komma på att man är död! :twitcy:
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Affe: min husbil -01 Är den nyaste fordon jag äger,min Ducato hade stått i 2-3 år innan jag besiktiade den, alla bromsarna var slut, så bytte dom!!

ett bra tips om den stått lite är att leta upp ett ställe utan trafik o backa med bra fart o tvärbromsa ett antal gånger, det får belägg o backar att röra på sej, då brukar dom vakna till, ligger dom på efter det blir det att plocka ner o smörja!!

Som Bengtic säger, vänta inte för länge.. men som sas ovan, spara på Burnouterna!! Haha
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ta bara reda på vad som gäller vid körning med saluvagnsskylt ( grön skylt). Vet att några som användt skylten blivit av med den då det blev hårdare regler för några år sedan.
Jaha då var det slut med det,Stenhårda regler läste jag på nätet
Får väl köra hem den då avregistrerad, undra om man får provköra den om den är reggad eller får man bara köra till besiktningen?
 
Toppen