• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polen i maj

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi hade tänkt oss en kortare resa längs polska kusten i maj i år med en lätt husbil.
Eventuellt färja Trelleborg-Sassnitz för att besöka Rügen igen då vi missade en hel del vid sista besöket.
Måste man boka färjebiljett i förväg för att vara säker på plats eller går det att ställa sig i kö som vid de kortare rutterna?
Färdvägen är tänkt att gå längs polska kusten till trakterna runt Gdansk. Tar polackerna Visa- och Mastercard eller är det endast kontanter som gäller. Hur är det med vägavgifter med en lätt husbil?
Vid mitt första besök 1987 var det svartväxling som gällde då fick man en polsk månadslön för dryga hundralappen, idag är Zlotyn mer värd än svenska kronan ser jag.
Finns det några som har rest längs polska kusten och kan komma med råd är vi tacksamma.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hittade ett videoklipp på Youtube, ser riktigt trevligt ut.
Mycket har hänt på 34 år.

 
F

F.d. 32985

Guest
Vi snurrade runt i norra Polen förra sommaren, härlig semester.

Växlade enbart en mindre summa till Zloty och sedan hade vi både Visakort och Mastercard. Förhörde oss varje kväll vi skulle på restaurang så de tog kort och hade bara problem vid ett tillfälle. I matvarubutikerna hade vi aldrig problem.

Vi kom först till Sopot och bodde där i fyra nätter, vilket vi gärna skulle ändrat och bott ett par nätter till men campingen var full så möjligheten fanns inte, vi åkte mitt i sommaren. Sopot kändes som en central del att bo i med cykelavstånd till närliggande städer samt tåg som avgick ofta till städer längre bort.
Körde hela sträckan från Sopot och sedan in i Tyskland. Lärde oss att ta ut på de större motorvägarna och inte köra på de mindre vägarna, som var väldigt ”skumpiga”. Blir några mil längre men misstänker att bilen mår bättre. Ju närmre Tyskland vi kom desto sämre standard blev det på campingarna men också billigare. Fanns ont om ställplatser samt vi önskade el för värmens skull, därav enbart campingar.

Då vår bil väger över 3500 kg löste vi ut en ViaToll därav vet jag inte hur det fungerar med lättare bilar, men såhär skriver Motormännen.
Vägavgifter
På privata motorvägar (Concessioner´s motorways) betalas avgiften i betalstationer längs vägen, kontant eller med kort. Gäller alla fordon, oavsett vikt. Det finns tre privata motorvägar: A1 söder om Gdansk och A2 tyska gränsen-Poznan-Konin (efter Konin är A2 statlig, se nedan) och A4 sträckan Katowice-Krakow (sträckan Wroclaw-Katowice är statlig, se nedan).

På statliga motorvägar, motorleder och huvudvägar gäller följande:

Personbil, lätt husbil/lätt lastbil < 3,5 t, motorcykel
Personbil med släp, sammanlagd totalvikt < 3,5 t
Minibuss med plats för högst åtta passagerare + förare
Avgift tas ut på två motorvägar: A2 (sträckan Konin-Lodz) och A4 (sträckan Wroclaw-Katowice). Betala i betalstationer längs vägen, manuellt med kontanter eller kort, eller elektroniskt. Körfält med överkorsad viaTOLL-symbol = manuell betalning. Körfält med viaTOLL-symbol = elektronisk debitering. Med en via AUTO -dosa/device på vindrutan debiteras avgiften elektroniskt. För en enstaka semesterresa lönar det sig inte att skaffa en dosa. Läs mer på www.viatoll.pl.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Hej,

Var i Polen förra sommaren via Rugen.
samma erfarenhet som ClasB men vi råkade ut för att vissa campingar inte tog Visa/Mastercard samt att vissa oxå krävde ACSI kort. Mataffärer och restauranger inga problem. Ställplatser är det ont om men campingar är billiga och nästan inget folk i Maj/Juni.
Kör med 3,5ton så inget extra utan bara vägavgifterna.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Hej,

Var i Polen förra sommaren via Rugen.
samma erfarenhet som ClasB men vi råkade ut för att vissa campingar inte tog Visa/Mastercard samt att vissa oxå krävde ACSI kort. Mataffärer och restauranger inga problem. Ställplatser är det ont om men campingar är billiga och nästan inget folk i Maj/Juni.
Kör med 3,5ton så inget extra utan bara vägavgifterna.
Krävde campingarna ACSI-kort som något obligatoriskt?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Vi hade tänkt oss en kortare resa längs polska kusten i maj i år med en lätt husbil.
Eventuellt färja Trelleborg-Sassnitz för att besöka Rügen igen då vi missade en hel del vid sista besöket.
Måste man boka färjebiljett i förväg för att vara säker på plats eller går det att ställa sig i kö som vid de kortare rutterna?
Färdvägen är tänkt att gå längs polska kusten till trakterna runt Gdansk. Tar polackerna Visa- och Mastercard eller är det endast kontanter som gäller. Hur är det med vägavgifter med en lätt husbil?
Vid mitt första besök 1987 var det svartväxling som gällde då fick man en polsk månadslön för dryga hundralappen, idag är Zlotyn mer värd än svenska kronan ser jag.
Finns det några som har rest längs polska kusten och kan komma med råd är vi tacksamma.


Stena och kanske även Polferries och Unity line kör med dynamisk prissättning, om man klickar för mycket så blir det dyrare. Har ofta åkt med Trelleborg Sassnitz, försöker välja morgonavgång på utresan och lunchavgång hemresan, efter frukostbuffe eller lunchbuffe är det bara ett par timmar att slå ihjäl innan man är framme. De flesta campingarna öppnar nog 15 maj, men några är öppna tidigare. Brukar åka via Pasewalk till Szczecin och Camping Marina, men har även kört väg 110 Anklam Swinoujscie ganska smal väg men inga problem. Camping Relax, nr 44 i Swinoujscie helt okay, finns också en ställplats men campingen är nog att föredra. Därefter färjan i Karsibor för att komma över Swina. Färjan är gratis. Finns också färjelinje i centrum men är inte så bra för större fordon. Det är några år sedan jag körde kustvägen till Gdynia men det var problemfritt. Numera kan man ju kolla sin resväg med google maps så man har en aning vad man ger sig in på. Returen från Gdansk kan kanske inkludera Malbork, Torun och Poznan. Polen har blivit ett helt modernt land och det mesta fungerar som i övriga Europa. Om det finns betalväg på din resväg, använd den även om det kostar lite. Ta ut kontanter i ATM, kan ju vara bra för restaurangbesök mm men efter ett par dagar så vet du allt. Tanka för de sista polska pengarna när du lämnar landet. Boka färja, blir det regnigt åk till de större städerna blir det sol ta kustvägen och Swinoujscie
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Hej Draumur,

Vi var på ACSI camping som krävde kortet, men om alla kräver detta vet jag inte sen är ju inte alla campingar ACSI heller :)

Mvh // Per
 
Toppen