• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Läckage diesel Ducato 2,8 2004

G

Gustav_H78

Guest
Hej!

Nyligen köpt en Hymer B 614 baserad på FIAT Ducato med 2,8l motorn på 128 hästkrafter. Bilen är från 2004 och har gått 8500 mil.

Har bara kört den ca 45 mil än så länge, dvs från firman och hem.

Idag när jag skulle flytta den så upptäckte jag en del dieseldroppar från husbilen. Körde en kort vända och när jag kom tillbaka så var det spår bort från platsen där bilen hade stått. Dock inga droppar med bilen stående på tomgång.

Stängde av och kröp under för att kolla närmre. Ser att oljefiltret är söligt. Känner på det och det är inte motorolja vilket man kunde förvänta sig. Kändes och luktade mer som diesel. Nu till mina frågor.

Sitter dieselpumpen ovanför oljefiltret? Vart sitter dieselfiltret?

Ska serva bilen i helgen och ska ta mig en närmre titt då. Har garanti på bilen men firman är som sagt 45 mil bort, så är det enkelt fixat så gör jag det själv.

Någon som känner till sprängskisser eller verkstadsmanual till Ducato 2,8 2004?

Tack på förhand!
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Ring till firman som du köpte bilen av! Har du garanti så kanske de skickar dig till en firma som kan åtgärda bilen. Börjar du själv o misslyckats så är det svårare att diskutera garanti, när man varit på bilen på egen hand.
 
G

Gustav_H78

Guest
Till att börja med, tack för alla svar!

Har som sagt var en Hymer B 614 2004 och åtkomligheten är inte hundraprocentig. Hur mycket måste man plocka av för att öka åtkomligheten? Eller tar man det mesta underifrån?

Ang garantin vill jag först se var läckaget kommer ifrån innan jag ringer firman. Problemet är att de ligger en bra bit bort och att de bara ersätter halva summan för garantijobb om man inte kör bilen till dem. Är inte helt ohändig så är det mindre jobb kan jag lika gärna göra det själv. Det är ingen rymdraket jag ska skruva på ;)
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag antar att det är samma typ av plastlock med flänsar som på min bil (2,3 multijet 2009), vad skall man använda för att dra åt filterlocket? Förstått att det finns ett specialverktyg för detta, men finns det något hemmapatent man kan använda typ en oljefilternyckel och gaffatejp?
 
G

Gustav_H78

Guest
Ska se till att hitta bränslefiltret först ;)

Ska beväpna mig med trasa och Bräkleen och att göra rent i motorrummet så vi kan se var det läcker.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag antar att det är samma typ av plastlock med flänsar som på min bil (2,3 multijet 2009), vad skall man använda för att dra åt filterlocket? Förstått att det finns ett specialverktyg för detta, men finns det något hemmapatent man kan använda typ en oljefilternyckel och gaffatejp?
2009 är en helt annan motorgeneration än 2004 så det är mycket möjligt att det ser helt annorlunda ut. På min 2,8/2005 var både oljefilter och dieselfilter engångs metallfilter, alltså inte en lös insats i en burk. Utförandet har bytts minst en gång på den motorserien så det vara olika filtermodeller på olika bilar. Urklipp från MANN filterkatalog:

upload_2019-4-10_21-58-31.png
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hittade en översiktsbild av bränslesystemet för en 2,8 liters motor med common rail insprutning.
Insprutningssystemet finns på bilar till och med 2002 års modell. Tror inte att det ändrats så mycket på nästkommande modell då det är samma motor.

/Jan-Olov
 

Bilagor

  • Insprutningssystem.pdf
    382,1 KB · Visningar: 136
G

Gustav_H78

Guest
Ska ta mig en närmare titt på lördag, men eftersom att dropparna jag hittade var vid motoroljefiltret så verkar det nästan som att det är vid högtryckspumpen det läcker. Å andra sidan kan diesel rinna lång väg utmed rör och slangar så det kanske letar sig till det filtret och droppar där. Såg ju inget läckage med motorn på tomgång och inga driftsproblem på motorn så pumpen borde inte läcka i högtrysckdelen åtminstone.

Har beställt motorolja, växellådsolja och alla filter och tänkte byta i helgen.
 
G

Gustav_H78

Guest
Hej!

Kröp under bilen idag och tittade även övanifrån. Hittade bränslefiltret, det sitter ca 1,5 meter från oljefiltret som är kladdigt, med diesel. Så det är inte bränslefiltret som läcker. Det är förresten ett engångsfilter för den som är intresserad.

Tog ett par bilder med mobilen för att enklare kunna se. Ska lossa turboslangar mm i helgen för att kunna se och torka rent för att se VAR det läcker. Det verkar komma från regionen runt bränslepumpen tyvärr. Se inringat område. Bilden är tagen underifrån och uppåt. I det inringade området är det droppar av diesel som hänger.

ducatodiesel.JPG
 
G

Gustav_H78

Guest
Hej!

Gjorde service på bilen idag och forksade lite mer i läckaget. När jag startade bilen i morse och körde till garaget så droppade det ganska friskt från området inringat på bilden. Eftersom det sitter en massa intercoolerslangar mm i vägen ovanifrån så är det omöjligt att se varifrån det läcker uppifrån. Dock så upphör droppandet efter bara någon minut. Väl framme vid garaget efter två mils körning med motorn på tomgång så droppar det inte en droppe.

Tog loss intercoolerslangarna för bättre åtkomst. Misstänker först någon av slangarna med slangklämma, men de är torra och sitter stenhårt. Men en av slangarna med snabbkoppling såg misstänkt blöt och kladdig ut. Tog loss den, gjorde rent och kände om den låste, vilket den gjorde. Rengjorde pump mm med Bräkleen och kopplade ihop allt. Tillbaka med intercoolerslangar och startade bilen. Inget dropp. Efter oljeservice startades bilen ett antal gånger för att kolla oljenivå mm och inget droppande än. Återstår att se om det löste problemet. Slangen som jag tror läckte går mellan pump och filter.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Ang bränslefilter till 2.8 JTD 2002-2006 så finns det 2 olika en med vattenfoltör och en utan i Knecht mahle språk KC140 utan flottör KC195 med flottör. båda innehåller samma filterinsats. Original sitter det puruflux filter på bilar med vattensensor den får man flytta över om man köper ett mahle kc195. man kan snåla å köra kc140 men då mister man funktionen med vatten indikator.

angående ditt läkage så är det inga släng klämmor på bränsleledningarna original. den slangklämman som är inringad är till vacumpumpen som sköter bromsservon.
Snabbkopplingarna som du pratar om har o-ringar som möjligen skulle kunna läcka med ålder.
Gör som du var inne på och plocka bort intercooler slangarna så ser man bättre sedan blåser du rent allt med Bromsrengöring.
Låt torka !
sedan slå på tändning då ska tankpumpen gå å trycksvärta systemet ca 20sek läcker det då så bör du se det tydligt.
original sitter en täckkåpa över spridarna ta bort den så ser du bättre.
Läcker det inte då så be en vän starta motorn så du kan inspektera medan den går. bra belysning viktigt.
 
G

Gustav_H78

Guest
Ja, troligtvis en oring som halkat snett. Läckte som sagt inget de gånger jag provkörde efter kollen. Läcker det igen får man byta slang eller bara oringen.

Det läcker inte från spridarna. Där är det snustorrt.
 
Toppen