• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Kan man - efter att ha anslutit sin Garmin 780/770 till dator - lyfta ur alla filer som har med fartkameror att göra - för att därmed, blidka tyska polizei..? Annars lär det ju kunna bli dyrköpt navigation.
Någon som vet..?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag tycker att man ska kunna förutsätta att det inte finns information om tyska fartkameror i den. Men som det brukar sägas på swengelska: "Don't assume, because it makes an ASS out of yoU and ME", så har jag skickat frågan vidare till Garmin support.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om du avser Garmins medföljande POI för ASCI och MHF så uppdateras dessa via Garmin Express när gps ansluts till PC.
Senaste ASCI o MHF är från 2019-01-18 på min Garmin 760 och det borde vara samma på 770. Verkar hänga ihop med när kartan uppdateras.

Avser du ASCI och andra ställplatser som finns här på Hbk så är det egen uppdatering som gäller.

Bosse
Garmin 770 har också uppdatering via inbyggd wifi. När jag körde igång min ffg så konfade jag hemma-wifi och bad den kolla om det fanns uppdateringar. Och det gjorde det ju, den var ju bara sprillans ny ;-)
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
SAlle Garmins produkter som heddder DEZl er kun for lastbiler. læs beskrivelsen på dit link. Hold dig lagt væk fra dem!

Køb kun produkter der hedder Camper.

Jo, jag inse detta, men klart riktigt förvirrande att ha samma nummerbeteckning på två olika produktserier. Skumma Garmins marknadsförare...
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Förvisso, men vägpolisen gillar inte att man ens har en fungerande gps ombord med möjlighet att få trafikkameravarning. Enda sättet är väl att antingen lämna gps hemma, eller "döda" kameravarningen genom att ta bort filerna.
 
F

Fd.16159

Guest
Inom Europa är det bara Schweiz som har förbud mot innehav av fartkameravarningar i form av filer för gps.

Frankrike har ett mjukare förbud där direkt position av fartkamera är förbjuden men tillåter att att man anger ett säkerhetsområde inom vilken fartkameran kan finnas.

Garmin levererar inga fartkameravarningar som är olagliga av det enkla skälet att de kan bli stämda/åtalade för det.

Garmin har alltså inga fartkameravarningar för Schweiz men väl för övriga Europa. För Frankrike kallas man den för säkerhetsvarningar

Bossse
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Garmin har alltså inga fartkameravarningar för Schweiz men väl för övriga Europa. För Frankrike kallas man den för säkerhetsvarningar
Jag kollade det här med Garmin support, så här svarade de: "Fartkameror i Tyskland finns inte med då det är förbjudet. Ett annat land som inte får ha fartkamera position är Frankrike, vi erbjuder farlig zon "endast Frankrike"."

Rimligtvis finns det inga fartkamerapositioner för vare sej Tyskland eller Schweiz.
 
F

Fd.16159

Guest
Jag kollade det här med Garmin support, så här svarade de: "Fartkameror i Tyskland finns inte med då det är förbjudet. Ett annat land som inte får ha fartkamera position är Frankrike, vi erbjuder farlig zon "endast Frankrike"."

Rimligtvis finns det inga fartkamerapositioner för vare sej Tyskland eller Schweiz.

Garmin i all ära men det här är vad jag köper från Garmin och nedladdat senast idag.
Cyclops heter deras underleverantör av fartkameror.
Nedladdningen sker via Garmin Express
Som man kan se använder jag den till en Garmin Dashcam 55 och även till Garmin Camper 760

En översättning av Garmins kryptiska filnamn
006-D0697-00 Frankrike
006-D0698-00 Storbrittanien Irland
006-D0699-00 Nederländerna
006-D0700-00 Belgien Luxembourg
006-D0759-00 Portugal Spanien
006-D0760-00 Italien Slovenien
006-D0913-00 Norden
006-D1297-00 Tyskland Österrike
006-D2072-00 Östeuropa
006-D2224-00 Grekland
006-D2393-00 Ryssland

Det följer med även Fartkameror för Australien/Nya Zeeland, Sydafrika o Nordamerika

cyclops.jpg
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Intressant! Min Camper 770 tycker inte att det finns några uppdateringar idag, och POI-listan ser ut så här:
upload_2019-4-25_14-22-54.png
och då undrar ju 'en som int begrip nåt' hur man tar reda på vad dessa filer innehåller...
Finns det någon tålmodig person som kan berätta?
 
F

Fd.16159

Guest
Intressant! Min Camper 770 tycker inte att det finns några uppdateringar idag, och POI-listan ser ut så här:
Visa bilaga 167150
och då undrar ju 'en som int begrip nåt' hur man tar reda på vad dessa filer innehåller...
Finns det någon tålmodig person som kan berätta?

unl filändelsen betyder Unlock och består av 25 tecken exempelvis RYMWSHAG8TJZAK3Q46A5J3KLR. Inget mer. Filstorleken 25 byte stämmer också med mina 25 tecken.
Koden är kopplad till just min gps enhet och dess serienummer jämfört med gpi filen som har ett produktnummer och produktID och en mängd andra nummer.

gma filändelsen vet jag inte exakt vad ordalydelsen står för men är en verifikationsfil som hämtar data från gpi filen och jämför med enheten som filen installeras på och ska stämma överens.

gpi filen är ju själva datafilen

Både unl och gma är filer för att skydda från obehörigt delande av gpi filen. Gpi filen är dessutom krypterad

Edit: Ser att du har andra beteckningar på datafilerna om du jämför med mina.
Kan det vara så att du har fria fartkamerafiler?
De jag har kostar drygt 250kr året
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
och då undrar ju 'en som int begrip nåt' hur man tar reda på vad dessa filer innehåller...
Finns det någon tålmodig person som kan berätta?

gpi-filer er filer med POI's og tallet viser så hvilket land disse POI's er fra
uni-filer er oplysninger om koder der fortæller at du har ret til at bruge filern. se her: UNL File Extension - What is a .unl file and how do I open it?
gma-filer er filer der indholder oplysninger om kort (kan også være spil), så de grafiske detaljer præsenteres rigtigt. Tallene viser hvilket land kortet gælder. Se her: GMA File Extension - What is a .gma file and how do I open it?

Håber at det hjælper.

Edit: Moby Dick kom først ;)
 
F

Fd.16159

Guest
Intressant! Min Camper 770 tycker inte att det finns några uppdateringar idag, och POI-listan ser ut så här:
Visa bilaga 167150
och då undrar ju 'en som int begrip nåt' hur man tar reda på vad dessa filer innehåller...
Finns det någon tålmodig person som kan berätta?

I vilken katalog ligger dina filer?
För jag tror inte det är fartkamerafiler. De ligger i POI katalogen
Storleken på gpi filerna tyder på att det är något annat. Undrar om det inte är ASCI campingar och MHF husbilsplatser som Garmin tillhandahåller.
Min ASCI och MHF är snarlika storleksmässigt. 628MB och 57MB på min Camper 760.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Har nyss kört i tyskland och min 770 varnade för fart kameror ...jo jag vet att det är inte tillåtet men är inte oroad av detta då jag ändå håller rätt hastighet . Och blir jag stoppad så blir jag .
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Edit: Ser att du har andra beteckningar på datafilerna om du jämför med mina.
Kan det vara så att du har fria fartkamerafiler?
De jag har kostar drygt 250kr året
Jag hade dittills bara använt möjligheten att låta GPSen själv uppdatera sej via wifi, enklast så. När jag nu provade med Garmin Express så dök det upp hela det gäng med 006-filer som du visade, sånär som 006-D0701-00.*. Det måste vara den filen du betalar för ;-). Hur har du kommit fram till att 1297 innehåller tyska fartkameror?
 
F

Fd.16159

Guest
006-D0701-00 är Australien/Nya Zeeland
006-D2668-00 är Sydafrika

Hur jag kommer fram till det? Google kan man hitta nästan vad som helst med.
Det lite lustiga är att min årsprenumeration borde ha förnyats under april men Garmin har inte propsat på betalning. Likaså fanns bara helt plötsligt AUS/NZ o SA med då jag bara betalat för EU. Så någon förändring har skett
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Tack alla för denna fördjupning i ämnet! Min slutsats blir väl att om/när jag skaffar en Garmin, så kopplar jag upp gps: n på datorn och lyfter ur valda delar före tysklandsresan.

/r g
 
Toppen