• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Min förhoppning för våran dieseldrivnas e veteranbuss är detta: KEYOU – Technology
En tillsats som kan byggas på en befintlig dieselmotor, som sen kan drivas av vätegas, med 0,0 CO2 utsläpp. Blir detta möjligt på riktigt, har vi många problem ur världen. De anser att vätegas är bäst för miljön med bästa power för bilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det nye i keyou sin løsning er den minimale ombyggingen av motoren, men for de fleste motorer vil denne alikevel bestå i en ny topp da både ventiler og ventilseter må forsterkes og tenning installeres på dieselmotorer. Ombyggingen av bensinmotorer ser og ut til å kreve nye ventiler og ventilseter, mens tenningen styres av den nye motorkontrolleren. Motorer bygget etter dette prinsippet finnes ibruk i dag i enkelte hydrogenbiler, Maxda benytter forbrenningsmotor i sine hydrogenbiler. Mer info om denne urgamle løsningen finnes på Hydrogen internal combustion engine vehicle - Wikipedia

Det andre alternativet for hydrogendrift er brenselsceller i en drivlinje som er identisk med en elbil. Dette er en mye dyrere løsning, men gir en mye lengre rekkevidde på samme mengde hydrogen. Og viktigere en slipper NOx produksjonen som ICE motoren har. NOx kan være et problem da det er sterke begrensninger på dette utslippet i Euro-5 og Euro-6.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Nu blir väl de glada som beställt solceller!
 

Bilagor

  • solceller.PNG
    solceller.PNG
    125 KB · Visningar: 41
S

Sören-6830

Guest
Har pratat med några Teslaägare. På vintern är räckvidden betydligt mindre än på sommaren, ibland endast ca 30 mil/laddning. Samma sak om man kör bilen hårt i varmare väder.
Träffade också häromdagen en Audiförsäljare som kom från Tesla. Han slutade där p g a att han ledsnade på alla problem de hade med bilarna, inga stora saker men många småproblem med bl a handtagen.
En elektriker jag pratade med påstod att det var brandfarligt att ladda bilen via det vanliga 220v-uttaget.
Några elbilsägare har klagat på att laddningsstolparna efter t ex E4:an varit upptagna när de stannat för att ladda. Så det tar nog lite tid att få ordning på infrastrukturen innan det flyter på lika smärtfritt som med fossildrivet.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Har pratat med några Teslaägare. På vintern är räckvidden betydligt mindre än på sommaren, ibland endast ca 30 mil/laddning. Samma sak om man kör bilen hårt i varmare väder.
Träffade också häromdagen en Audiförsäljare som kom från Tesla. Han slutade där p g a att han ledsnade på alla problem de hade med bilarna, inga stora saker men många småproblem med bl a handtagen.
En elektriker jag pratade med påstod att det var brandfarligt att ladda bilen via det vanliga 220v-uttaget.
Några elbilsägare har klagat på att laddningsstolparna efter t ex E4:an varit upptagna när de stannat för att ladda. Så det tar nog lite tid att få ordning på infrastrukturen innan det flyter på lika smärtfritt som med
fossildrivet.
Väntar på kommentar från knarrevik han brukar ju vara snabb att kommentera när det gäller elbilar och att åsikter om räckvidd.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
"endast 30 mil räckvidd" tillåt mig småle. :) Jag körde 5000 mil på tre år med en bil som hade 12 mil räckvidd. Om man körde långsamt.
Om man gnäller över att man måste stanna en halvtimme, ladda, pissa och sträcka på benen var 30:e mil då är det nog bäst att man behåller sin gamla stinkade fossilbil i tio år till.
Själv sitter jag med datamusen i ena handen och bankkorten i andra och väntar på att Tesla släpper "Model 3 Standard Range" till försäljning i sverige.

Ja - det är brandfarligt att ladda sin elbil i vanliga uttaget, lika farligt som att dammsuga eller ha en elektrisk värmare inkopplad. Eller husbilen inkopplad i ett Schuko-uttag med 2kW elpatron igång. Ett gammalt slitet uttag kan överhetta, allt kan hända! Men sade inte elektrikern att man kan sätta ett blått uttag, samma som man har till husbilen istället för schuko? Då är faran avvärjd. Kostnad - en femhunka.

Slutligen expressen - artikeln, man tar sig för pannan! De konstaterar att elbilen är 65.000kr billigare i drift över tre år, och att skillnaden *med det i beaktande* är 70.000kr till bensinaren (med mindre effekt) alltså break even skulle vara ca 6 år. Men sedan tar artikeln en ny vändning med rena spekulationer om andrahandsvärden och kommer så fram till att elbilen är mycket dyrare i längden?!? Jag är övertygad om att även begagnatköpare gör en kalkyl och kommer fram till att en bil som man inte behöver tanka är mer värd en bensinare som behöver mer och mer service och reparationer ju äldre den blir. Men var och en är fri att bilda sig en egen uppfattning, det är bara att surfa ut på blocket och kolla vad en tre år gammal elbil kostar.
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Kikade just nu på blocket och det finns FEM stycken begagnade elbilar till salu och det gäller , Jämtland , Västernorrland , Västerbotten , Dalarna , Gävleborg . Den billigaste 125000 en Tarozzi Zero 2012 något större än en rejäl skottkärra med ett nypris på 300000 . - ? En Golf 2016 för en kvarts miljon , En Nissan Leaf 2014 179000 .- samt en slags oandvändbar öppen historia som går bort direkt. Man kan inte direkt säga att marknaden svämmar över :) :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Omöjligt att göra en rättvis jämförelse,
de för stunden styrande politikerna ändrar ju förutsättningarna.
de tar våra skattepengar och ger dem till miljonärer som köper dyra elbilar,
samt straffbeskattar övriga medelsvensson.

Helt sjukt enligt mej o_O
 
F

F.d. 55374

Guest
Knarrevik har i flera trådar påstått att i dag gå det bara att sälja elbilar. I 3 stora Norrlandslän såldes det under feb-mars 108 elbilar, samtidigt såldes det 689 bensin och 786 dieselbilar totalt 1475, allt enl. bil sweden .
Tommy R
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det råder väl inget tvivel om att dom flesta fordonsägarna vill & kommer att köpa ett el-fordon. Det som skall till för detta är att:
  • Priset måste ner & då utan subventioner eftersom dom utgår inom en 2-årsperiod.
  • Räckvidden måste förbättras.
  • Infrastrukturen behöver vara rikstäckande.
  • Släpkärra måste kunna användas.
Man bör också ta med i beräkningen att den låga skatten kommer att höjas betydligt, likaså laddningskostnaderna i takt med att försäljningen.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Det finns 4,7 miljoner personbilar registrerade i Sverige, det finns 7,4 miljoner fordon, personbilar, lastbilar, bussar o.s.v i Sverige /enligt Google-sökning/
Jag har svårt att tro att dom flesta av dessa fordonsägare skulle vara intresserade av elbil.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Kom ihåg staten är beroende eller måste få in skatterna som bilismen ger vilket gör att de sitter i en rävsax som de skapat, de skapat! längre än så bryr man sig inte om miljön den dagen som trafik som står stilla i köer är viktigare än att få trafiken att flyta tydligen är bra för att stävja bilismen ja då blir det skit:
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Kikade just nu på blocket och det finns FEM stycken begagnade elbilar till salu och det gäller , Jämtland , Västernorrland , Västerbotten , Dalarna , Gävleborg . Den billigaste 125000 en Tarozzi Zero 2012 något större än en rejäl skottkärra med ett nypris på 300000 . - ? En Golf 2016 för en kvarts miljon , En Nissan Leaf 2014 179000 .- samt en slags oandvändbar öppen historia som går bort direkt. Man kan inte direkt säga att marknaden svämmar över :) :)

Nej marknaden svämmar verkligen inte över! Räknat på alla län finns det bara drygt 500st. Det är ett stort problem för den som vill köra en elbil men inte har stålar att köpa en ny - det finns nästan inget begagnat att köpa. Många av bilarna som har leasats ett eller två år har försvunnit till Norge, eftersom de får lyfta momsen.

Nya är inte heller lätta att köpa, man får vänta upp till ett år på vissa modeller, förutom om man kan hugga en lagerbil utan att vara petig med färg eller utrustning. Koreanerna säljer allt de kan (eller vill?) tillverka trots att priserna är rejält tilltagna. Få se om Volkswagen får fingrarna ur snart, eller om amerikanerna (Tesla) tar hela marknaden.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Haha, Tack Knut för upplysningen. :msn_thumbup:”Urgamla tekniken” Dumma jag :msn_embarrassed:som hittade precis en artikel om vätegas och trodde det va helt ny och lösningen på framtiden problem.... vi får väl se vad framtiden har för överraskningar!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns 4,7 miljoner personbilar registrerade i Sverige, det finns 7,4 miljoner fordon, personbilar, lastbilar, bussar o.s.v i Sverige /enligt Google-sökning/
Jag har svårt att tro att dom flesta av dessa fordonsägare skulle vara intresserade av elbil.

Varför skulle dom inte vara det om man förutsätter att dom kriterier jag skrev uppfylls? Förr eller senare behöver man ju byta ut sitt gamla fordon & finns det då inga nya sådana att köpa eller efterfrågan på beg. fossildrivna fordon avstannat, vad finns det då för alternativ förutom häst, cykla eller gå? Jag är övertygad om att dom flesta skulle vilja åka runt i ett "miljövänligt" fordon som är tyst, utan avgaser & som kan brukas exakt som ett fossildrivet fordon. Det största problemet är väl att vägen dit är väldigt lång & osäkerheten med politikernas hattande hit & dit. Jag själv är på intet vis negativ till el-drift & det har inte med miljötänk att göra utan mer att jag är väldigt nyfiken på ny teknik.
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det finns ca 7500 milj människor på vår jord. Vi är 10 miljoner i Sverige. Och vi anser oss världsledande och har allas ögon på oss ? Vad händer om det om några år visar sig att allt var fel ? om Co2 är livets gas, ju mer desto bättre. Kanske vore det bättre att stå tillbaka lite och se hur det utvecklas. Det kan ju vara så enkelt att tack vare att vi har mer avgasrening på kolkraftverk i Polen Tyskland mfl,så är luften renare och solen kan värma mer. Om även Kina och Indien får ned sina luftföroreningar så kanske vi får ett ännu varmare och skönare klimat utan att Co2 är inblandat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen