• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
7F9AF5B6-7415-4CF7-92A1-84EE37F3AC80.jpeg Jaha snart det mesta och nödvändigaste gjort på bilen. Oljor, filter mm fixat. Köpt originalverktyg för att justera ventilerna vilket inte är gjort sedan motorn renoverades. Inte helt enkelt att hitta dessa verktyg men nu finns de i lådan. Problemet eller fördelen med olika tjocka brickor som byts ut för rätt ventilspel är att det behövs en ruskig massa brickor till det men skall lösa detta genom mätning och beställning från Axel Augustin i Tyskland.
Var igår till Tumba Husbilar/Husvagnar i Eskilstuna då min kompis skulle fuktmätare sin husvagn. Vi roade oss med att kolla på beg.marknaden av bilar som fanns uppställda. Inser att vi får behålla vårt gamla stolleprov framledes, nåja inte mej emot då priser på beg husbilar verkar dyra. Kollade på ett par bilar från 2004-06 och dessa kostar från 240.000kr och inte var de särskilt fina heller. Mycket skavanker och slitage. Kollade också på en stor gammal Winnibago med utskjut. Har nog varit fin en gång men nu behövs det mycket jobb på den, knappt en halv miljon och med en 7 liters bensin/LPG motor blir nog ganska dyra mil. Läcker trots allt.
Nej vårt gamla stolleprov får rulla vidare, lite ändringar mm så blir det toppen
Kom underfund med i somras att kylskåpet inte gav full kyla när det var som varmast ute så nu har jag fixat till ett par 80 mm fläktar som startar och stoppas med en var sin givare. Borde bli bra fart på luften nu.
7F9AF5B6-7415-4CF7-92A1-84EE37F3AC80.jpeg


Återkommer!
Hälsningar Bror
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Hur kommer det sig att du satte var sin givare? Har också tänkt sätta kylskåpsfläktar i min fendt när jag väl kommer så långt..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej, anledningen är att de två fläktarna har var sin givare och jag har ställt en på 40 grader och nästa på 45grader för att bara använda den kapacitet som behövs. Kan komma att behöva justera om givarnas tillslag och kommer att fixa detta i sommar. Tror att en fläkt räcker ganska långt men känns bra att ha en till att använda om så behövs,
Hälsning. Bror
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Hej, Bror. Tillhör dina följare har sagt det förut att det är både kul o lärorikt att följa dina bravader med ”Stolleprovet” som du själv kallar projektet. Nu undrar jag om du kan ge mig ett hjälpande ord. Min vän, som vi åker husbil tillsammans med, fick i fredags veta att motorn är slut. Bilen liknar din o har en fiatmotor från 94. Skall man plocka ner den o renovera eller ska man köpa en nyrenoverad från någon. Ingen av oss är kapabel att göra jobbet själv. Vad tror du. Vet du var man kan få tag på en ny motor? Vänligen Annar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det en 2 liter bensinmotor? Dette er i så fall en fransk PSA motor som opprinnelig ble laget for Peugeot 503, noen mindre endringer er gjort for varebil utgaven som er identisk i Fiat, Peugeot, Citroen og Talbot.

De to mest brukte motorene ellers er 2.5 liter diesel og turbodiesel - begge fantes i 94. Men i noen markeder fantes det mindre dieselmotorer også, som ikke tålte så mye som 2.5 motorene.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej, osis när motorn bråkar. Är det en turbomotor? Det är tyvärr inte så gott om motorer i Sverige och de som finns är gjorda av guld. Finns ju några som har dessa men jag skulle i första hand ta reda på vad det är för fel på den motor sitter i bilen.
Att helrenovera är ganska dyrt, dela finns för detta till överkomliga priser i Tyskland, bl.a Axel Augustin som har egen hemsida. Begagnade motorer finns också i Tyskland, kolla lite på tyska ebay.de
Kollade just och det finns 8-10 motorer i olika prislägen. Ta reda på motortypen så att det blir rätt motor.

Beskriv gärna i vilken form motorn är slut.
Hälsningar
Bror.
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Tack för hjälpen. Som tur är behärskar min vän o hans fru Tyska (hon är tyska), så de skall omedelbart scanna av Tyskland. Hans motor är den mindre, på 84 hästar, men diselturbo. Tack även till knut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mistenkte det var Ritmo TD motoren, brodern hadde Fiat verksted i Bodø. Hver sommer hadde de flere husbiler med trøbbel på den motoren, hard kjøring over Saltfjellet var oftest årsaken.

Et problem er deler til den motoren, bilene ble ikke levert med den i hverken Norge eller Sverige. Noe å tenke på er at en kan bytte drivlinjen til 2.5 TD - en må få med rett motorfester :D frågan blir da hva TS sier om den oppdateringen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Ja mina vänner så var då påsken över för denna gång,
Vårt gamla stolleprov har lagt ytterligare 110 mil till på mätaren. Resan och påskfirandet i Grundsund på västkusten som vanligt sedan många år tillbaka.
Kul att starta upp husbilsåkandet med en sådan tripp, man har chans att kolla upp att allt funkar, typ sängen är lika härlig som i fjol, bilen funkar lika bra, tyvärr stiger ju bränslepriser flera gånger per år men detta kan man ju inte skylla bilen för. Motorväg och 110-115 km per tim ger en hygglig förbrukning på bra nära en liter per mil. Nöjd med detta, men skall skruva på lite mera soppa för accelerationens skull.
Kul att så många med mycket nyare husbilar verkar ha liten effekt, de ser överraskade ut att bli omkörda av vårt gamla stolleprov. Kul egentligen då jag är ganska gasglad.
Inser att jag behöver byta bodelsbatteri då spänningen sjunker snabbt. Köpte batteriet på Biltemas men gör nog inte om detta utan köper ett riktigt fritidsbatteri typ marinbatteri på Hjertmans i Bromma. Skall mäta och rumstera om under stolen för att få in största möjliga batteri men överväger också ett extramaterial under passagerarstolen. Inte populärt då min bättre hälft gärna har sin skoförvaring där.
Återkommer
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Tagit bort förarstolen idag för att lite enklare kunna kolla batteri och övrig el som finns där. Kan konstatera att bodelsbatteriet är totalkass bra precis två år gammalt inköpt på Biltema, ruskigt misstag kanske hittar inget datum på batteriet och inte heller kvitto så vi avslutar Biltemas batterier och köper att Exide som dessutom har kampanjepris. Har också mätt kablar mm och allt verkar bra. Skall montera en separat amperemätare någonstans för att hålla koll på elen. Har voltmätare men ingen aperemätare. Till vilken nytta vet jag inte heller. Imorgon gäller det ventilspel.... bort med intercooler och slangar, ventilkåpa för mätning med bladmått, för att sedan beställa rätt ventilbrickor från Axel Augustin. Verktygen för detta har jag ju, tyvärr svåra att få tag på men nu har jag dessa.
Har skruvat upp bränslepumpen ett halvt varv, få se om det det räcker, har ju kvar Dieselmeckens grejer att köpa och montera. Kollade också på turbon och kan nog justera lite där för ett högre turbotryck, idag 0,85 och vill nog över ett bar.
Blir nog toppen...
Återkommer
Hälsningar
Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sommaren 1996 var jag i full gång med att inreda min gamla Iveco. Då köpte jag också nya däck till den. Det är 23 år sedan. Under många år har vi rullat på kontinenten, i alperna och i Italien. Det blev många mil till år 2010 då vi besökte Italien för sista gången med husbil. Kollar på framdäcken och ser inga problem med mönsterdjup men skall lägga på nya nu, snålheten får inte bedra visheten. Har svårt att välja fabrikat. Vill ha bra kvalitet inom rimliga gränser. Tror att HBK-medlemmar har erfarenhet av bra och dåliga däck och blir glad om jag får ta del av dem.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Bra Alve att du satsar på nya däck även om det är ruskigt dyrt....
Fick ju byta två bakdäck i fjol pga punkteringar trots att däcken enbart var ca 4 år.
Nu sitter det Bridgestone 225/70-15 och tror att jag också byter framdäck innan vi drar igång för sommaren. Känns tryggt med bra däck, lite kymigt att få däcksexplosition även på ett bakhjul.
Ha det gott.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Dags att byta avatarbilden då jag sedan igår inte längre äger denna fantastiska flygmaskin.
Känns lite kymigt att efter 29 år och 5 månader inte ha tillgång till förarplatsen med dess spakar och instrument som man blivit så familjär med under alla dessa år. Har dock lyckats få ihop ett helt arbetsår i luften....
Nåväl tiderna förändras tillika intressen mm men huvudorsaken är nog kostnaden för nöjet att flyga. T:ex kostar en liter bensin 26kr och med en förbrukning på ca 58-60 liter per timma så blir det dyrt. Service och årlig tillsyn/service inte att förglömma.
Har fortfarande mitt flygcertifikat kvar och kommer att så ha till någon flygläkare säger att allt inte längre är ok flyga. Den dagen den sorgen.
Nu blir det mycket mera husbilsåkande, redan iår sovit sex nätter i bilen. Allt fungerar toppen. Har en del småjobb att utföra, bl.a justera ventiler, hittat verktyg för det och justeringsbrickor på väg hem från Axel Augustin.
Återkommer
Hälsningar. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Så har då sommaren börjat lida mot slutet......långt kvar innan husbilen ställs in för i år.
Många resor har det blivit, började med färja till Paldiski och Estland där vi campade några dagar i strålande väder, fortsatte mot Lettland Litauen, ville passera genom Kaliningrad men det ville inte de som har hand om det så det blev att åka runt och in i Polen. Bra vägar utom någon sträcka med kullerstensgator. O bilen bara går o går vrålstark på riktig diesel som vi tankade in direkt i Paldiski. Känns ordentlig skillnad och en dec mindre soppa plus att avgaserna nu luktar riktig diesel.
Gdansk, Gdynia och Sopot känner jag väl till efter många resor dit i mer än tjugo år. Campade på 35 som är en fin camping med nära till havet och långa sandstränder, tyvärr dålig ordning på ytorna och bilarna stod trångt. Stod tillsammans med två norska ekipagen som hade synpunkter på detta med avstånd mellan bilarna. Vi hade det fint bland en massa träd så vi klagade inte, förrän sista morgonen vi vaknade och öppnade dörren då hade ett par behagat tälta bland våra stolar o bord, de vaknade när de hörde oss och de var inte glada. Kanske därför att de fick flytta tältet omedelbart. Tyska kusten upp emot färjeläger med några stopp på campingar och för att bl.a se Hitlers en kilometer långa ruin/hus numera till en viss del renoverat och bebott men det återstår massor. Vilka idéen att bygga så men det kanske var av omtanke med Hitlers soldater som skull få plats att vila på. Tanken var nog god....
Trångt om platser de flesta campingar var bokade men det löste sig i alla fall.
Färja över till Puttgarden fortfarande övervägande fint väder, men i Danmark kom de första dropparna så vi för ut mot östkusten och hittade en toppencamping gör vi stannade ett par dagar. Och bilen går fint......
Körde över bron för första gången men gör nog inte om det, nästa gång blir det Helsingborg-Hälsingör, i o med detta så var vi ju tillbaka i Svedala och nu blev det några dagar hos en gammal Flygkompis utanför Höganäs i Jonstorp. Han har ett par gamla Chevrolet 1918 och 1923 som vi var ute och for med bl.a till någon träff i Viken och Bjuv. Massor av gamla fina bilar.
Har blivit några flera resor, Grundsund, Rullsand utanför Gävlekusten och i dalälvens utlopp några dagar, gamla föräldrahemmet utanför Arboga mm hittills i år tillryggalagt 450 mil och det är inte slut än.
Tillbringat denna vecka med lite ompyssling av bilen. Nya framdäck, efterkontroll av ventilspel då det inte är det enklaste att få rätt spel på en gång, ett par ventiler kunde justeras, pyssel detta då man justerar med brickor använder ett hävverktyg att trycka ner ventillyftaren med och ett specialverktyg som håller lyftaren i nedtryckt läge för att byta brickan. Nytt tändningslås då jag tyckte att startmotortillslaget var lite opålitligt.
En riktig investering i byte av växellådsolja och nu till Omega W75-90 och fyllde på med 1,9 liter alltså riktigt överfylld för smörjningen på femte växelns drevsats. Läser man om denna olja så skall man inte behöva byta någon mera gång?!?! Bra det för det är dyr olja så hoppas den är riktigt bra för lådan och dreven.
Monterade ju innan sommaren ett par fläktar i utloppet för kylen och det gjorde verkligen susen. Två fläktar på varsin termostat och den ena startar fyra grader före den andra. Stor skillnad!
När säsongen är över så skall det bytas glykolvätska i bodelens värmesystem och även motorns kylsystem och dessutom byta bromsvätska då det är länge sedan det blev gjort.
Denna helg får bilen vila men nästa helg blir det Arboga och Jädersbruksdagarna som vi besökt många år och som är visar gamla maskiner mm i olika stadium, där kan man verkligen tala om fortsatt renovering....
Återkommer
Hälsningar. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Tack Esbjörn,
Gillade ni trippen? Vi trivdes ganska bra med fint väder trevligt folk överallt.
Javisst det finns flygare i Jonstorp och Höganäs har under årens lopp landat där många gånger.
På flygklubben är det av o till både bil och flygträffar och dessutom den veckovanliga sillamackan tror det är onsdagar.
Har nog inte varit riktigt borta heller men eftersom stölleprovet fungerar så det har inte varit så mycket att skriva om.
Återkommer garanterat!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Lettlands enorma badstränder utan folk, överraskade positivt. Estland med Saarema, Hiiumaa och "svenskbygden" kring Hapsalu rekommenderas som besök. Lätt att resa överallt, men vi har ju havet emellan oss som ett hinder förstås. Jag är också förvånad över hur snabbt Baltikum återhämtat sig från rysstiden. Estland är redan ifatt Sverige.
Här i närheten är det voffelkvällar på flygplatsen i Ignaberga, varje onsdag.
 
Toppen