• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Klarar inte av att kommentera ditt inlägg.

När det gäller Knarreviks inlägg var det som att träffas av en stor smäll, tycker också att det är ett påhopp på en stor grupp människor.
Tommy R

Instämmer en stor och växande grupp människor har inte på långa vägar råd att köpa nya fordon.
Jag kan konstatera att Volvo 740 -89 nu när den blivit skattebefriad ökat i värde från runt 2000kr till runt 15000kr, de är dessa bilar många svenskar får hålla sig med, framtidens pensionärer kommer troligen inte att kunna unna sig bil överhuvudtaget, då pensionssystemet är nära en kollaps.

Att sitta och drömma om elbilar blir patetiskt o_O
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Regeringen Löfven är inte "klimatvänlig" den är "bilfientlig"!

Alrik Söderlind:
"Allt måste alltid ställas i perspektiv. Så håll i er utsläppsfanatiker. Sveriges andel av världens totala koldioxidutsläpp är en promille. Stänger vi av landet och kastar bort nyckeln är den globala effekten minimal. Privatvensken släpper i snitt ut 4,5 ton koldioxid per år mot EU18-snittet på 6,8 ton. Räknar vi in hela samhällets konsumtion blir det totalt elva ton.

MEN det här gäller utsläppen som genereras innanför gränserna. När vi lägger till utsläppen från det vi importerar mer än fördubblas våra utsläpp! Vad säger rådet om det?! Då blir det över 20 ton per person.

Men vem talar om det? Och vem är upprörd över att Luleåkraft ensamt står för fyra procent av de interna utsläppen medan flyget står för en procent – men sluta flyga, det ska vi!

"Två timmars Netflixtittande per dag ger lika mycket utsläpp som 100 mil med bil"

Globalt står internet för tio procent av elförbrukningen, eller två procent av de totala koldioxidutsläppen. Det är lika mycket som flygets totala utsläpp. Vem kräver att vi ska sluta att facebooka eller instagramma? Enligt Dansk Energis chefsekonom Torsten Hasforth ger två timmars Netflixtittande per dag lika mycket utsläpp som 38 mil med flyg, sex kilo kött eller 100 mil med bil. En sökning på Google ger 0,2 gram koldioxidutsläpp.

I Sverige står vägtrafiken för en tredjedel av de inhemska utsläppen och av dessa står bilarna för 66 procent. Räknar jag rätt betyder det att bilarna står för mindre än 20 procent av de interna utsläppen.

Men lik förbannat är det bilarna som regeringens klimatpolitiska råd skjuter in sig på. Det är alltså tio procent av svenskarnas totala utsläpp som kommer från de sex miljoner bilar som kör sju miljarder mil per år. Tio procent av totalen. Jag tycker inte det är upprörande, med tanke på vad alla dessa resor betyder för arbete, fritid, livspussel, gemenskap och nöje."


https://www.mestmotor.se/automotors...Q6-05qeRhEjjErj89cRa682dYYx1XlWivLpKCPhvVt1KI
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Stackars fönsterputsaren.
Ja han har ännu inte behövt putsa panelerna som min gamla arbetsgivare satt upp.
Solcellerna förser 150 elbilar som kör 1500 mil per år med elström i minst 25 år utan större underhåll. Fönsterputsaren var mitt antagande men cellerna är tydligen självrengörande.
4ACE50C7-2A56-4E39-9ABE-875635347379.png
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag förstår inte att ni orkar fortsätta argumentera med knarrevik. Han driver ju sina förutfattade åsikter hela tiden.
Jag börjar också undra varför några få inte inser fakta som regeringar och fordonstillverkare runt om i världen redan insett. Jag försöker bara förmedla det självklara med energiomställningen och vad vi kan förvänta oss den närmaste tiden.
Några få skeptiker i klubben kan inte ändra på det självklara.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Förstår inte varför det skulle tas bort , du själv för ju politik hela tiden som företrädare för ett icke namngivet p.....i . Men klimatdebatten skall tydligen föras av f d programledare för BoliBompa , en ung meterolog , en 16-årig flicka , en folkskolelärare mfl och sånt dravel skall vi ta seriöst ??? Ryck mig i pipskägget
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
För att återgå till rubriken så är det möjligt att förbjuda nyförsäljning av bilar som drivs av fossila bränslen så snart som det finns en global överenskommelse om hur och när. En svår uppgift att övertyga USA, Saudi, Kuwait mfl länder att deras "svarta guld" är nästan oanvändbart, lite plastprodukter, men även dessa minskar i popularitet(plastpåsar).
Men om bara ett fåtal ansvarskännande länder förbjuder nyförsäljning av bilar som drivs av fossila bränslen, så lämnar det bara mera olja till de länder som fortsätter som tidigare, kanske till lägre kostnad, och klimatvinsten = 0.
Gärna eldrivna fordon, men de måste vinna på egna meriter, inte med hjälp av statliga subventioner, minskad äldreomsorg betalar laddstolpar och andra klimatlyftgrejor. (Elbilar förlorade ju första vändan i början av 1900-talet)

För övrigt är de senaste årens varmare vintrar bara att tacka för, med tilltagande ålder så är det skönt med lite mindre snöskottning.Vi har fått Göteborgs klimat i Mariestad, Gbg som Hamburg, bara bra.

Tror på klimatförändring men tror inte att vi människor kan styra klimatet utan bara anpassa oss.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Gärna eldrivna fordon, men de måste vinna på egna meriter, inte med hjälp av statliga subventioner, minskad äldreomsorg betalar laddstolpar och andra klimatlyftgrejor.
Jag tycker nog att skillnad mellan liv och död är anledning nog!
Det är inte jag som bestämt om energiomställningen som några få tycks tro.
Ni får tacka regeringar runt om i världen som med majoritet av befolkningen äntligen kommit till skott.
Jag är bara en ödmjuk budbärare som hoppas på en hälsosammare värld för kommande generationer. Vi gamlingar har andats dålig luft i hela livet, våra barnbarn är värda ett bättre öde.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Jag tycker nog att skillnad mellan liv och död är anledning nog!
Det är inte jag som bestämt om energiomställningen som några få tycks tro.
Ni får tacka regeringar runt om i världen som med majoritet av befolkningen äntligen kommit till skott.
Jag är bara en ödmjuk budbärare som hoppas på en hälsosammare värld för kommande generationer. Vi gamlingar har andats dålig luft i hela livet, våra barnbarn är värda ett bättre öde.

Jag har bor i sthlm sedan 1970..så ren som luften nu är i stan har det inte varit på 60 år..Enligt mätningarna
Så miljöNissarna har fått backa när det gäller miljözoner i stan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen