• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att fixa en Fendt och åka till Gibraltar

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du har ju redan börjat använda Imex ms 40 så det kan du ha att limma plåten, reglarna & isoleringen med. Så gör en firma nära där jag bor när dom fuktsanerar husbilar & husvagnar. Fördelen med det limmet är att det inte sväller & är vattenbaserat. Jag visste inte om det här limmet när jag gjorde samma sak som du så jag använde PU-lim. Jag fick ett rent helvete med arbete & åtgärder när limmet började svälla för att undvika att plåten utvändigt skulle få bulor & vågor.
 
Senast ändrad:

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Husbilsprojektet rullar på, jobbar oftast hela dagar så det hinner ju hända en del i.a.f.


Bestämde mig igår för att lyfta på taket bak vid lasträcket. Plywoodskivan var kass och behövdes bytas på vissa ställen men reglarna under var ganska ok, så jag resonerade som så att jag fick ett starkare tak om jag kunde byta plywoodskivan utan att behöva kapa reglarna (vilket jag ju skulle behöva göra underifrån). Dessutom hade jag på känn att det antagligen fanns fler hål i plåten som inte syntes från ovansidan.

20190407_123433.jpg
20190407_124651.jpg
Limningen var till en början rätt svag men satt fläckvis riktigt hårt. Testade massa olika metoder (så som att hacka med spackeln som ligger under kofoten) innan jag hittade en bra som funkade. Det bästa visade sig vara att bara lägga en tunn remsa som jag kunde häva med kofoten för att sprida ut trycket så att jag inte fick märken i plåten.

20190407_124636.jpg
Ser det inte lite ut som att den har papiljotter?



20190407_124717.jpg20190407_124659.jpg 20190407_124721.jpg
Hittade mycket riktigt ett antal skadade områden som jag inte sett nedifrån så väldigt glad att jag lyfte på taket, annars skulle ju allt slit vara i princip meningslöst.... Undra hur många bilar där ute som står och läcker genom i princip osynliga hål? Jag kanske skall börja skriva spökhistorier för husbilsägare? :swoon:

20190407_130606.jpg
Fram med sänksågen, inställd på att bara såga igenom plywoodskivan.

20190407_131019.jpg 20190407_144450.jpg
Enkelt att skarva takreglarna ovanifrån utan massa jox ivägen.

20190407_180221.jpg
Gjorde lagningsbitarna för långa så kunde jag enkelt såga av allt ihop så att jag fick en bra rak linje.

20190407_190323.jpg
Färdigt att lägga på plywooden igen

20190407_190336.jpg
De som troget följt tråden mins kanske att jag råkade köpa en plywoodskiva som var 10mm istället för 7? den fick jag i alla fall användning för nu, i alla fall 10x13cm av den..:twitcy:

20190407_191154.jpg
Sista på dagen var att limma dit den nya lagningsskivan.
 

Bilagor

  • 20190407_131026.jpg
    20190407_131026.jpg
    1,4 MB · Visningar: 96

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Börjar bli dags att skaffa material för nästa steg i renoveringen. Jag har köpt XPS isolering 30mm (orginal var 28 men det får gå). Jag behöver nu framförallt skivor invändigt samt tätninslister.

Invändiga skivor: Originalet var 3mm plywood (troligen Meranti) med vinylfilm. jag tycker att det verkar som att vinylfilmen dels gjort skadorna svåra att upptäcka innan det är försent och dels förhindrat väggen att torka ut, så jag är inne på att ha en ren träplywood som jag eventuellt kan måla. 4mm björkplywood är billig lokalproducerad och lätt att få tag på, tror att det kan bli snyggt även utan att måla, kanske olja eller lacka. Då måste jag i så fall ta bort mer av orginalskivan för att få snygga skarvar vilket är pilligt men kanske värt det.

Tätningslister: De gamla aluminiumlisterna var ganska slitna, skruvar hade dragits rakt igenom och listen hade spruckit/gått av här och var vid skarpa kanter. Jag håller på att leta för fullt efter nya lister. Reimo hade en list som var 27x11mm men jag skulle vilja ha en fetare list eftersom att plåten är lite sliten.. Jag skulle snarare vilja ha något i stil med 35x25.

Frågor:
  • Vad är poängen med gummilisten mellan aluminiumprofilen och butyltätningen?
  • Går det att skarva listen på längden, de verkar ju oftast säljas i 5-6m längder. Gör man på nåt speciellt sätt? Svetsa?
  • Hur mycket butyl skall man räkna med att det går åt?
  • Funderar på om det kan vara en ide att köra med vanliga L-profiler. Går att få tag på överallt i exakta mått, kan använda rostfri montageskruv
  • Hur mycket kan man forma/böja listen? Alkoven fram är ju rund...
 

Bilagor

  • 20190409_101703.jpg
    20190409_101703.jpg
    908,6 KB · Visningar: 109
  • 20190409_101744.jpg
    20190409_101744.jpg
    1,1 MB · Visningar: 109
  • 20190409_102027.jpg
    20190409_102027.jpg
    1,3 MB · Visningar: 109

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Tror nog det kan ta fler än två bilar för att bli nöjd, är inne på min fjärde, men inte nöjd riktigt. Är tyvärr pengar som är med och styr. Bennsan och jag, kanske en till har gjort ganska omfattande ingrepp i swift kontiki, som går att kolla på, där finns mycket bilder. Finns många i klubben som har genomlidit omfattande reparationer på sina bilar. Lycka till.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
När jag byggde min andra HB så värmde jag upp listen med värmepistol och böjde men skåran till täcklksten för skruvar blev ihoptryckt att det va nästan omöjligt att få dit den..
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Kanske går att böja med täcklisten i ? Hur gör man för att inte den delen som går ner över väggen skall böjas utåt och bli helt bucklig?
 
F

F.d. 22252

Guest
Blir inte björkplywood lite tungt? Finns ju jättefina tapeter som man kan limma på, med så små ytor kan man dra till med det värsta som finns, jag tapetserade en folkabuss med guldtapet och lister och annat vinrött med ett fint tyg på dynorna såg den lyxig ut.
Det där med läckande täcklister som läcker i skarvarna är ett elände gummi och butyl tolkar jag som både hängslen och livrem som efter ett antal år ändå inte räcker. Varför inte en trälist som limmas fast med några enstaka skruvar och min favorit sika.
Du kan ju jobba med trä och nog skulle det se lyxigt ut med ädelträ eller liknande men det blir ju merjobb men så mycket roligare. Är nog bra med förformade aluminiumlister vid produktion men kanske inte i ditt fall man kan nog tänka lite utanför boxen och se mera till funktionen än hur det var från början.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et alternativ til profillist med dekklist er å benytte en kombinasjon av alu profil, rustfrie skruer og sika eller tilsvarende tetningsmasse. Under plåt og mellom plåt og alulist. Sørg for at sruehullene har litt overskudd av massen. Med rett valg av list kan en også få en kant for montering av solpaneler og annet utstyr på taket.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
L lister tror jag är ett bra alternativ,finns i en mängd storlekar,när det gäller böjar får du såga ut en V formad bit på ena sidan av listen ock böja, många sågningar blir det för att få en jämn kurva, ordentligt med tätmassa/lim så blir det tätt.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Nu har jag inte bockat alu lister men man behöver nog ha en bockmaskin som "drar" listen runt annars skrynklar sig nog innerradien. har sett något liknande på Aluminium båtar dock osäker på exakt hur och var det görs . men har du någon firma som jobbar med nåt liknande i närheten så kan det ju va värt ett försök
 
F

F.d. 22252

Guest
I Finspång finns Gränges profiler och dom tillverkar mycket i strängsprutad aluminium bl.a. båtmaster, man värmer aluminiumet tills det är lite degaktigt sen sprutar man det genom en form ungefär som man spritsat grädde på en tårta. När det gäller master står det ett gäng med stora klubbor och slår på de varma masterna för att rikta dom när de fortfarande är varma så svaret är att det gör dom när de är varma säkert med en maskin som har en mall för hur det ska se ut.
Skulle knappast ge mej på det med en blåslampa eftersom man ofta gör en värmebehandling som gör att aluminiumet härdas från början är det mycket mjukare och sen finns det en massa olika legeringar som påverkar hårdheten. För plåtlister är det enklare om man har en maskin som krymper plåten sen finns det en som töjer plåten lyckades göra en stänkskärm till en moped av försinkad stålplåt 0,7mm.
Har googlat en del och kan du inte få tag på originalprofiler som förmodligen är riktigt dyra så ser jag ingen annan möjlighet än kantlister med L profil i plast som är böjbar vilket blir enklast och billigast annars finns det gummilister....
Tror det här problemet kan vara riktigt svårt att lösa, men som sagt det finns säkert att köpa någonstans, I norrköping finns en firma som tidigare hade verkstad i mantorp där lagas det skadade husvagnar och då måste det finnas reservdelar att få tag i men blir förmodligen riktigt dyrt blir ju några löpmeter.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Tack för svar Bengtic m.fl.

Sådana här problem har en tendens att uppta mitt huvud när jag går och lägger mig så att jag inte får ro förrän jag knäckt nöten. Jag lusläste bror.axelssons tråd tills jag hittade avsnittet när han satte lister på sidan typ 74.. Han använde i alla fall L-list i aluminium och en "krymp och sträckmaskin". Skall i morgon till svetsbolaget här i Mariestad för att köpa alu-plåt till en stor lagning och då tänkte jag passa på och höra mig för om de kan forma till alkovdelen efter en mall . I så fall kan jag såga ut en bit MDF eller liknande som de kan ha som mall att böja listerna efter.

Jag hittade också en riktigt snygg rostfri skruv att montera listerna med på alhsell men med mitt avtal kostade de 1125:- för 250st vilket kändes väl i överkant. Så efter lite snokande hittade jag dessa på biltema, rostfria och med packning i EPDM. Tror att det kan bli snyggt och funktionellt.

Har också hittat 3mm björkplywood hos calexico wood i göteborg och har ställt en fråga till dem om priset på frakt och leveranstid.

Nu är grubblerierna stillade för tillfället och jag skall försöka en gång till att gå och lägga mig.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Förutom priset är det ganska stor skillnad på korrosivitetsklass. A2 är väl egentligen ganska låg. Risken finns att skruvarna från Biltema med tiden börjar rosta. Jag skulle inte köpa skruvar med den klassningen. Jag skulle välja minst C4 alt. C5. Kanske kan du kolla på Bauhaus om du kan köpa skruvar på lösvikt. Då behöver du inte köpa så stora paket.

Bifogar en tabell över lite olika klassificeringar av rostfritt.

http://www.blastring.se/media/5388/rostskydds-system.pdf

Lycka till med ditt spännande projekt!

//Jocke
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Tack för tipset! Kanske skall leta lite till, tänker att det kan vara bra med packning men jag vill inte ha farmarskalle, det skulle ser förjäkligt ut. Skall jag tolka tabellen som att skruvarna bara har en beläggning på ytan?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det finns ju lite smäckrare varianter av farmarskruv också.
Farmar- & Plåtskruv - Skruv utomhus - Skruv - Infästning & beslag - Verktyg & Arbetskläder
Jag skulle rekomendera att åka till skruvhyllan och kika lite. Tänk på att även båtaffärer typ SeaSea och liknande har ett stort utbud av skruvar.

//Jocke

P.s jag är på intet sätt någon expert på skruvar. Jag är endast en teoretiker som försöker välja rätt material när jag själv utför diverse arbeten i hemmet och på bilarna ;) d.s
 
Toppen