• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Normala värden för laddning

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Min batterimonitor BM1 Bluetooth visar 14,4 V och laddning 0,7 A.
82% av batteribanken är laddad och 51 timmar kvar till full laddning. Batterierna 2x100 Ah är nya. Inga större förbrukare är igång.

Är detta normala siffror? Bilen står ansluten till 230 V.
Jag tycker att laddningen 0,7 A låter lågt? När jag kopplar ur 230 V och enbart använder solcellen på100 W bir det ungefär samma värden på monitorn.

Lars Erik
 
Senast ändrad:
F

Fd.47585

Guest
Har samma konfig som du, BM-1 Bluetooth, en solcell och två nya 100Ah batterier. Våran laddar aldrig med mer än 14,1 volt. När det är "fullt" laddar den med 0,1 Amp. Så det är något fel på din EBL (heter det väl).
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Min batterimonitor BM1 Bluetooth visar 14,4 V och laddning 0,7 A.
82% av batteribanken är laddad och 51 timmar kvar till full laddning. Batterierna 2x100 Ah är nya. Inga större förbrukare är igång.

Är detta normala siffror? Bilen står ansluten till 230 V.
Jag tycker att laddningen 0,7 A låter lågt? När jag kopplar ur 230 V och enbart använder solcellen på100 W bir det ungefär samma värden på monitorn.

Lars Erik


Troligen fulladdat, efter några timmar borde laddspänningen sjunka till 13,6 V dvs underhållsladdning. Varje gång du kopplar in 230V laddas i några timmar med 14,4, lite beroende på laddare innan det sjunker till 13,6.
Din BM1 måste nog kalibreras.
Om du låter ladda ur 50-60ah och sedan kopplar in 230v bör det ladda med så mycket som din laddare kan ge.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Tack.
Jag tycker dock att kalibrering är dåligt beskrivet, men jag får väl experimentera lite...

/ L E

Efter "ominstallation" och justering av nolläget fungerar det nu normalt och ger rimliga värden.
Tack för alla goda råd!
/Lars Erik
 
Senast ändrad:
Toppen