• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning, vägpirater i norra Spanien,

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vart tog alla människor vägen som var så nöjda och glada när gränskontrollerna upphörde?
Ska det göras en rejäl gränskontroll, får man nog vara beredd att sitta upp till ett dygn i kö vid högsäsong.
Jag har vid två tillfällen suttit i rejäl bilkö vid gränsen Tyskland-Danmark!
Inte det allra roligaste med stillastående köer när man inte är van.
Köbildning är anledningen till att jag helst undviker större städer och Autobahn vid resa på kontinenten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns ju hjälpmedel idag som kan användas för att effektivisera gränskontroller, t.ex. automatisk skyltavläsning, som varnar tullen när det kommer en bil som kör väldigt ofta, eller som tillhör någon som finns i brottsregistret, eller i Europols register m.m.
Alternativet är ju att som nu låta gränserna stå på vid gavel så att vad, eller vem, som helst kan åka både in och ut, utan någon som helst kontroll. Är det vad vi vill för att det skall vara bekvämare för oss att åka på semester?!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har vid två tillfällen suttit i rejäl bilkö vid gränsen Tyskland-Danmark!
Inte det allra roligaste med stillastående köer när man inte är van.
Köbildning är anledningen till att jag helst undviker större städer och Autobahn vid resa på kontinenten.

Inget större problem när man har husbil, koka lite kaffe och ta en fika under tiden..? :)
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
BBa[/QUOTE]
I
Jag har vid två tillfällen suttit i rejäl bilkö vid gränsen Tyskland-Danmark!
Inte det allra roligaste med stillastående köer när man inte är van.
Köbildning är anledningen till att jag helst undviker större städer och Autobahn vid resa på kontinenten.
Jag, och säkert många med mej, är så gamla att vi har åkt utomlands långt innan vi blev med i EU. Jag kan inte påminna mej att jag stått speciellt länge i någon kö vid gränser varken med husbil eller personbil. Alla bilar borde kontrolleras både vid utfart och ankomst till Sverige. Jag står gärna i kö vid de få tillfällen som jag passerar gränsen om jag visste att orsaken till köerna var bättre koll vilka som kom in i landet respektive VAD som lämnar landet.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
8 mars körde vi av båten i Rödby. Dansk militär kollad igenom varje bil, fotade alla pass, klev in i vår Husbil kolade toalett och garage, tyckte det var jätte bra. När vi kommer in i Sverige via Öresundsbron, så står en Polis och 4 linjer är öppna, han kollar på sin mobil och ingen framför oss blir stoppad och så långt frun kunde se så blev ingen efter oss stoppad heller, detta gillar inte jag alls, vi hade tyska plåtar, flera var polska och bulgariska plåtar på båten inte bara danska och svenskar, måste få bättre koll innan man kommer in i Sverige!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi får väl göra som Trump, bygga en mur runt Sverige där ingen varken slipper in eller ut?
Kan vi få bidrag från May?
Vi behöver inte bygga mur... det kommer att räcka med flera prishöjningar på bränsle samt några till bank skandaler så blir vi tillräckligt fattiga att inga resor ska förekomma. På köpet - inga problem med vägpirater.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi behöver inte bygga mur... det kommer att räcka med flera prishöjningar på bränsle samt några till bank skandaler så blir vi tillräckligt fattiga att inga resor ska förekomma. På köpet - inga problem med vägpirater.
Det som är mest oroande är en hård Brexit!
Inte bara förödande för engelsmännen när deras exportindustri tvingas flytta utan också för övriga EU.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det kanske vore bra med fler medlemsstater som vill gå ur EU av samma orsak som Storbritannien så kanske EUparlamentet skulle tänka om när det gäller den fria rörligheten. EU i sig är ett mycket bra tänk, det är bara synd att Sverige inte anslöt sig till den monetära unionen med EURO som valuta. Schengenavtalet däremot tycker jag inte är så lyckat eftersom diverse ljusskygga individer från i första hand forna östblocket kan röra sig fritt inom unionen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Räcker det inte med det kaos som Brexit orsakar?
Engelsmännen röstade ja till något som de inte förstod!
Jodå, det räcker mer än väl men jag skrev faktiskt också att det kanske skulle kunna få EUparlamentet att se över detta med fri rörlighet över gränserna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Knarrevik, undantaget från precis när det är Stau, är det bara tråkigare, men sväng av från Autobahn, och njut av de fantastiska vägarna och små städer och byar som Tyskland är översållat med, börja med Lüneburger Heide, sväng av före Hamburg och kör mot Lüneburg t.ex. Redan där finns massor att upptäcka, hitta lämplig nattparkering, ta din öl och en schnitzel, rumpstek eller forellen blau på en lite kneipe någonstans! :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Knarrevik, undantaget från precis när det är Stau, är det bara tråkigare, men sväng av från Autobahn, och njut av de fantastiska vägarna och små städer och byar som Tyskland är översållat med
I Tyskland ställer jag in iGO att undvika motorväg och grusväg.
Jag håller med om att Bundesvägarna öppnar en ny värld med massor av sevärdheter.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Räcker det inte med det kaos som Brexit orsakar?
Engelsmännen röstade ja till något som de inte förstod!
Det tycker jag inte om. Så, Du anser att Engelsmän är dumma. Det är respektlöst att skriva så. Vem är Du för att göra sådana uttalanden. Professor i historia eller Profeten? Det verkar att bara Du har svar på alla frågor... och Dina svar är de rätta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen