• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa bankkort utomlands?

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Vi har unicaja kortet, dock måste du ha ett spanskt nie nummer. Funkar i alla länder med euro.
Kostnad 10 e i kvartalet.
mvh
Fincan
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Klarna debetkort (betalkort kopplat till ett bankkonto kan vara ett hyfsat komplement på utlandsresan.
Avgiftsfritt (än så länge...) inga kortavgifter och inga valutapåslag, det är ju positivt.

Nackdelar är väl främst, att det inte går att använda till kontantuttag och att reseförsäkring saknas.
Man kan samla betalningar på månadsfaktura, men då tillkommer diverse avgifter och räntepåslag vid delbetalningar. Inget att rekommendera.

Men som rent betalkort (utan avgifter utomlands) verkar det vara helt OK.
 

anterz

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33312
Medlemskap
2022
Vad tror ni om N26?
Om man bara rör sig inom Norden och EUR länderna och det räcker med 5 ATM uttag i månaden verkar detta debetkort vettigt.
www.n26.com
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har använt Klarna tjänst när jag handlar på nätet sen urminnestider vilket har fungerat hur bra som helst. Verkar som att Klarna har gått ytterligare ett steg och ”kopplat upp” sig mot VISA som erbjuder avgiftsfria tjänster & valuta växlingar. Påminner starkt om f.d. COOP kortet med den skillnad att man inte behöver sätta in pengar på något konto utan pengarna dras via autogiro från det egna bankkontot. Detta ser jag som klar förbättring jämfört med COOP kortet som måste ”laddas” med pengar där man sällan viste på rak arm vad som var kredit och vad som var egna pengar!

Sen är det visst även andra betalnings finesser med Klarna kortet, men själva grunden med ett ”avgiftsfritt” kort lockar som mest. Eftersom jag redan är registrerad hos Klarna och har använt deras tjänster under flera år, det borde inte finnas några hinder med att beställa deras kort. Återkommer sedan om det visar sig att jag har missat något bland det finstilta.

Kontanter kan jag ta ut med mitt ordinarie bankkort, all annan betalning inom EU/EES (matinköp, dieseltankning, restaurangbesök, ställplats-camping avgift) kan ske med Klarna/VISA...
 
Senast ändrad:
Toppen