• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjarfråga om laddning och inverter

Peter.lju

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Enköping
HBK-Nr
37458
Medlemskap
2023
hej
som nybliven husbilsägare undrar jag om batteriet i bodelen laddas när man stoppar i 240 kabeln?
har tittat i instruktionsbok men hittade inget.

sen undrar jag lite om en inverter/omvandlare

1 drar den ström om den är kopplad på batteriet men man inte använder den till micro/kaffebryggare?

2 går det ha en fast monterad inverter till 240 kablarna/utagen men vad händer då om man stoppar i 240 kabeln på utsidan från stolpe finns det någon auto omkopplare eller dyligt att köpa så man slipper koppla ur det manuellt om det behövs?

bilen är en fiat 2009 roller team
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Du stänger av invertern när du inte använder den för att den inte ska dra underhållsström.
Jag fick svaret att det var invecklat att montera direkt i befintliga uttag och kunde strula till det. Jag har två särskilda uttag dragna från invertern. För att inte behöva flytta kaffebryggaren har jag den alltid i inverteruttaget och sätter på invertern när jag ska fixa kaffe. Står jag på 240 laddar det snabbt upp batterierna igen och annars får solcellerna göra det om jag inte kör så de laddas då.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag har också funderat på att koppla invertern på uttagen, men det behövs någon form av frånskiljare dels till batteriladdningen, men också till intaget, så att det inte blir strömförande. Eftersom det är en hane kan någon klåfinger råka komma åt strömförande delar.
Har inte sett någon typ av automatisk omkopplare som är tillåten att använda i sverige.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Jag har också funderat på att koppla invertern på uttagen, men det behövs någon form av frånskiljare dels till batteriladdningen, men också till intaget, så att det inte blir strömförande. Eftersom det är en hane kan någon klåfinger råka komma åt strömförande delar.
Har inte sett någon typ av automatisk omkopplare som är tillåten att använda i sverige.

Intressant, du kanske inte är så duktig på att leta, Dometic har länge erbjudit inverter med prioriterat energival.. ta en titt på deras senaste serie DSP-T
Men dom kanske inte är tillåtna enligt "expertisen"


Dometic SinePower DSP 1312T - Sinusomvandlare Comfort, 1 200 W, 12 V
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
På min förra HB var det en inverter från Büttner monterad. Den har automatik som känner av om ström kommer från 230V. All ström till uttagen gick via invertern. När jag ville köra kaffemaskinen och inte var inkopplad till Landström fick jag aktivera invertern via en trådburen fjärrkontroll.
Mvh. Klas
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Det var ju en ganska listig lösning, att låta växelriktaren frekvensmatcha och sköta omkopplingen. Att jag inte hittat den beror nog på att jag är för snål för att ens klicka på en 1200W inverter med prislapp på 10.000kr. Men nu vet jag att den finns :)

Det finns omkopplare som är betydligt billigare, som väljer energikälla automatiskt, men de frekvensmatchar inte, så det blir ett kort strömavbrott, och så är de inte godkända. Här är t.ex. en Inverter-Mains Automatic Transfer Switch controller ATS Unit | eBay
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Ja dom är inte helt gratis, men när man köper kvalitet så gråter man bara en gång (vid kassan).

Ps det gick en på blocket för 2000kr nyligen, den var såld på mindre än 2 timmar (När jag ringde på den, en kompis som söker en sån, jag har redan)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag tog den enkla vägen, lät Awimex i Simrishamn sköta installationen, inverter plus en Topbox som reglerar 230V-nätet i husbilen mellan inverter och landström.
Jag använder alltså de ordinarie 230-uttagen i bilen även när jag står utan landström och alltså kör invertern för 230V.

Snygg installation, fungerar förstås helt perfekt.

Edit: Awimex rekommenderas varmt, hög kvalitet, skapliga priser!
Apropå trådskaparens fråga: Jag slår alltid av invertern när jag inte längre behöver den.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag byggde en själv.
När jag slår på invertern (som matar befintliga vägguttag) blockeras inkommande matning.
Detta gör att det varken kan gå ut ström baklänges genom intaget eller att invertern blir förstörd när man kopplar in extern matning.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
På vår bil som har en automatisk Dometic SinePower 1500 watt originalmonterad är det kopplat så att den automatiskt kopplar in alla 230 V kontakter utom till kyl och till Alde-pannan som bara kan få landström. Även AC på taket kan jag köra via invertern. Drar batteri men är bra en stund efter start och en stund när man lagt sig för natten om det är varmt.
 
Toppen