• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dashcam

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa vindrutekamera eller dashcam (om man ska vara internationell) önskar tips och erfarenheter från er som har detta, det finns ett stort antal att välja på.
 
F

F.d. 55554

Guest
Tycker det har spårat ur, i stället för dashcam handlar det om bakljus på bilar?
Min fråga är, har någon testat någon dashcamapp?
Finns flera till Android, men ingen jag testat kan spara materialet på extrakortet,
Har Sygic och dess dashcam, men sparar bara sista filmen på platta/mobilen.
Föregående film/er raderas

Jojje
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Så här har jag det varje dag när jag kör i Malmö. Har kortat ner så filmen så den går att ladda upp. Kan man få någon synpunkt på detta?
 

Bilagor

  • Rörsjöbadet.mp4
    14,7 MB · Visningar: 345

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
När det är dårar i trafiken försöker jag hålla behörigt avstånd till dem. Cyklister går tyvärr inte att vinna mot - även om de är vållande så är det bilens trafikförsäkring som får stå för kalaset. Eventuellt kan man få självrisken tillbaka från cyklisten om denne är vållande. I den filmen du visar hade cyklisten förmodligen räknats som vållande, men det är ju en klen tröst när man måste lämna bilen till verkstad och även ligga ute med en slant.
Betrakta dem inte som medtrafikanter utan mer som nån slags vilda djur, renar eller älgar.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Lyckas inte spela upp din video på en iPad. Nån aning om vad jag gör för fel? Får bara upp en svart bild med en grå triangel med ett streck över.

Undrar Kjell
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Det har varit intressant med Dash Cam med GPS. Har haft den i ca 5 år. Vi har blivit hänvisade ibland av GPS andra vägar förbi i köer mm nere i Europa. Då har det varit kul att titta på filmen och samtidigt se var på kartan (Google Maps) var man åkte. Även när man sett något intressant men inte stannat så kan man anteckna i efterhand var det var någonstans.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har precis besällt en Garmin 55. Har Kjell1351 hittat den bästa inställningen?
Nej faktiskt inte. Har försökt med både lägsta och högsta upplösning. Bäst resultat fick jag på väg hem från affären med den nyinköpta kameran. Kameran var då handhållen och filmade från passagerarsätet. Alltså en bit in i bilen från vindrutan räknat. Tycker att bilden blir lite ”blurrig” även på högsta upplösning. Hoppas på att någon annan kan komma med goda råd om bästa inställning och kanske även placering av kameran.

Ett råd som jag kan ge är att träna på att överföra filmer från kameran via Garmin VIRB till något lagringsmedia. I mitt fall till en iPad. Det behövs för att man i skarpt läge skall veta hur man gör för att spara sina fina bilder.

Hälsar Kjell
 
F

Fd.47585

Guest
Det har varit intressant med Dash Cam med GPS. Har haft den i ca 5 år. Vi har blivit hänvisade ibland av GPS andra vägar förbi i köer mm nere i Europa. Då har det varit kul att titta på filmen och samtidigt se var på kartan (Google Maps) var man åkte. Även när man sett något intressant men inte stannat så kan man anteckna i efterhand var det var någonstans.

Den funktionen har Blackvue som jag har, denna länk visar en nyare modell Bilkamera BlackVue DR750S-1CH | Clas Ohlson
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Ni som har Blackvue, som jag uppfattat det så spelar den in körsträckan.
Hur presenteras detta, google maps?
Är det en fristående fil som finns kvar i enheten även när videofilmerna tas bort?
Hur noggrant markerar den körsträckan? Jag använder mig idag av Google maps tidslinje men den ger bara raka linjer mellan ställen man besökt.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag köpte en Dashcam på net on net i helgen. En Rollei carDVR-308. Den tar 64 gb minne, filmar i 1920 x 1080 p - 30 fps 1280 x 720 p - 30 fps. Den har en bra mic, och inbyggdhögtalare visar gps position, hastighet. Den har en 3 tums skärm på baksidan. Ja även fler finesser. Gav 699:- för den. Den filmar med bra kvalitet. Har köpt flera på Wish som rent ut sagt har varit skit. Deras full hd i reklamen är egentligen 720, vilket är en bluff.

Har testat den nya kameran, bränt ned film på dvd och kvalitén duger bra om man vill göra en roadmovie.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den jag äger nu är 3år köpt i England av god kvalitet, (glömt modell/märke)
hd, inbyggd gps, egen liten skärm, inbyggd batteri 15min, enkelt att ta med sig den ur bilen vid behov,
bra i dåligt ljus.

Men mycket har hänt sen dess, här ser man lite vad som finns idag
Best dash cam 2019: protect you and your car with these great cameras

Jag har ägt billiga Kina-dashcams tidigare, alla är slängda idag, ingen höll knappt ett år, och de blev ingen bra kvalitet på filmerna
 
Toppen