• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu börjar det bli ensamt här på Gran Canaria. I morgon åker paffw och Lulebo med färjan till Cadiz. Och nästa vecka försvinner Bumse. Tror han åker till Huelva med sin husbil. Då är det bara jag och Majzzan kvar i San Agustin med varsin Plåtis. Jag sticker ju 6 april och jag tror hon drar i maj. Men ingen fara. Canarierna har massor med husbilar i alla former som står överallt.

Ska bli skoj och åka till kontinenten och vidare till Sweden Scandinavia, men man blir lite mörkrädd när man ser dieselpriserna. Här på Gran Canaria ligger dieseln fortfarande under 1 €/liter. Det blir att fylla fullt. Nästa tankning blir före franska gränsen, sen klarar man sig till Luxemburg och sedan en sista tankning i Travemünde före man landar med Finnlines i Malmö. När den dieseln är slut är det bara att smutsa ner tanken med svensk dyr RME. Ser fram emot att träffa många gamla bekanta på årsmötet och boulen i Motala.

Det har varit mycket att göra med min bok som kom ut för en månad sedan. Det har faktiskt gått rätt bra. Logistiken har fungerat utmärkt och försäljningen har rullat på bra i alla tre ben. Hemsida, bokhandel och nätförsäljning. Men vilket jobb...:eek: Så här hårt har jag inte jobbat på länge, men nu har det värsta lugnat ner sig. Ska göra annat också.

Det har varit en tuff vinter. Käkade lite musslor 9 november och blev förgiftad i tre dagar och p.g.a tidigare vällevnad i 40 år triggade det att jag blev kraftigt sjuk. Nu mår jag ganska ok och har återhämtat mig skapligt. Lever sunt och motionerar enl "Doctors order". Men jag känner knappt igen mig själv på korten. Idag vägde jag 88,8 kg långt ifrån de 117 kg jag bar på före. Ska försöka att inte gå ner så mycket mer på ett tag. Man måste ju komma ifatt lite. Här är ett kort från idag och sedan ett från i somras.

20190315_151733.jpg
DSCN2998 (2).JPG

Jag har ju lite jobbiga provtagningar och undersökningar kvar före min husläkare vill friskförklara mig. Men ordinationen viktnedgång och motion har jag följt till punkt och pricka och mer än så har jag svårt att påverka. Men dom har lovat att fixa alla recept för fem månader och intyg att jag får hämta ut dem på en gång. Något blått kort från Spanien får jag inte. Kollade med min revisor och fick reda på att tack vare för att frugan är pensionär, så gäller våra svenska blåa kort från Försäkringskassan fortfarande.:)

Har grejat så att alla räkningar (Hus, vatten, el, mobiler, fiber 145 €) dras via autogiro medans vi är borta. Var lite orolig för fordonsskatten för husbilen (34,50 €) som kommer i maj att den skulle bli missad, men det fixade min revisor Mona Johansson att kommunen (Sant Bartolome de Tirajana) drar automatiskt. Husbilsförsäkringens (Allianz) gröna kort kommer försäkringsagenten att maila till mig i maj då vi redan är på väg och det måste vare en ny vid varje försäkringsperiod (333 €). Ska iväg till kommunen på måndag och hämta vårt resebevis (2 €) som gör att vi får 75% rabatt på båt och flyg mellan öarna och Spanien. Det gäller i 6 månader.

Skotern kommer jag att byta plats med husbilen i mitt kamelstall där Pössel:n står och väntar. Där står den bra i skuggan under sommaren när solen är i zenit och kokar bort klarlacken på många fordon.

Min förra granne vet jag inte hur jag skulle klara mig utan?

20190227_132554.jpg

Han (Jim Larsson) tar hand om alla bokleveranser hemifrån Hallstahammar efter att jag skrivit ut adressetiketter hos honom från Gran Canaria. När Jag skulle ha release partyt 25 feb för boken i Playa del Ingles, flög han ner med 20 kg böcker (37 st) och fick sova på vår bäddsoffa. Som tack hyrde jag en 250 cc skoter till honom, som vi körde runt med och gjorde GC osäkert en vecka. Nu när jag passerar Hamburg möter han upp mig 9 maj och levererar 220 böcker som ska till företag och andra under resan upp genom Sverige. Ett STORT TACK Jim. Vilken kille.

Snart är vi ute på vägen igen. Ska bli kul. Hoppas vi ses någonstans.

89142-c4460ae07e2aba7529237fbe000f10b8.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Tankade sista gången före sverige på första macken efter hamburg, det var nedslående ingen extrastark diesel och 7% rme det var det enda som fanns. I frankrike finns det sånt med numera fast jag tror inte spanien har det än...
Har inte mycket med miljö att göra mera med pengar, vi får ju betala full skatt för rme som bilen drar mer och går sämre, men billigt för bolagen preem tjänar hur mycket som helst på pappersbrukens avfall och är den idag största miljöboven släpper ju ut skiten på vägarna.
Råtallolja – Wikipedia
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55414

Guest
Kul och bekvämt att få åka snålskjuts med er! Jag har högläsning för synskadad ( gula fläcken) sambo Yngve till emfikat varje dag. Ett kapitel/dag i väntsn på stt vi tar ut husbilen i april. Jag kör och Yngve njuter sv husbilslivet från passagerarstolen. Tack Ralph och Louice!
 

Bilagor

  • E9C5E90C-CAA7-4F8C-9F12-0E1C78C41D17.jpeg
    E9C5E90C-CAA7-4F8C-9F12-0E1C78C41D17.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 22

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu är förberedelserna i full gång. Igår hämtade vi husbilen från kamelstallet och nu är packandet i full gång. Satte på min nya dekal för Frankrike som jag fick för några veckor sedan. På lördag skeppar jag mot Cadiz från Las Palmas. Frugan ansluter i Malaga med flyget några dagar senare.:)

20190404_133015.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu är bilen färdigpackad och står och väntar för avfärd i morgon kl 0930. Jag ska stanna och shoppa på vägen till Las Palmas. Det sista jag gör är att fylla min 120 liters tank med diesel. Även om dieselpriset har höjts så ligger det fortfarande på 0,969 €/liter och LPG priset ligger på 0,54 €/liter. Svårt att hitta dessa priser på fastlandet.

Har bytt 2 st Banner 92 amp AMG batterier till 2 st 100 amp fritidsbatterier. Intressant hur de kommer att fungera? Mina tidigare Banner:s har jag varit missnöjd med. De nya fritidsbatterierna kostade bara 60 € styck, så det kostar inte så mycket att chansa. Var iväg till marinan och köpte en dunk metanol till Efoy:en. Kan vara bra molniga dagar. Har fått hjälp att sparka igång backkameran, men det verkar vara fel på optiken. Alldeles suddig och tål inte ljus. Svårt att hitta bra videokameror här på GC. Blir nog ett stopp i Tyskland på något välsorterat ställe. Eller kanske Obelink om vi är i närheten.

Jobbig båtresa framför mig. 48 timmar till Cádiz. Hoppas jag slipper sjögång. Atlanten kan vara tuff ibland. Det slipper frugan som kommer med flyget till Malaga på tisdag, där jag står och väntar. Vi tar på oss en månad i Europa före vi skeppar över mellan Travemünde - Malmö 11 maj. Hoppas det är fint i Mosel och inga översvämningar. Kan vara skönt att softa där några dagar. Ska nog stanna till i några franska småbyar där GRATIS:D ställplatser nästan är en mänsklig rättighet och där bagare och slaktaren fortfarande är som förr.

Ska bli kul. Undrar vad vi råkar ut för denna gång?

20190405_201511.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu är man i Europa igen och står stadigt på den Andalusiska jorden. Överfarten var till en början tuff, men lugnade ner sig efter man passerat Casablanca. Den här gången var inte wifi:n gratis. Utan det kostade 4,95 € för 12 timmar. Men det var bättre! Troligen för att alla inte ville betala och vi var färre på satelliten. Tullen var ganska hård. Många bilar vinkades åt sidan, men inte en Sueco som jag. Paso! sa han efter att jag förklarat att jag inte röker eller har förbjudna varor.

20190407_190336.jpg
20190407_131635.jpg 20190407_131545.jpg
Nu har jag kommit Casares kommunala GRATIS:D ställplats. Google Maps

Brr! 15 grader. Lite duggregn var det på vägen hit, men det har slutat.

20190408_152517.jpg

Full tank! Det ska räcka till Katalonien tills nästa tankning. Vi är tre bilar som gästar ställplatsen Schweiz, Tyskland och Canarias. Om man gillar fåglar (vilket jag gör) är detta den rätta platsen. Flera utposter och en expedition/turist info om traktens fåglar.

20190408_153122.jpg 20190408_153115.jpg

Ska plocka upp frugan i Malaga flygplats imorgon em. Troligen ställer vi oss på den nya ställplatsen i Malaga Playa. Sedan ska vi ut och göra Malaga. En tjej från svenska konsulatet ska guida runt oss i gamla stans läckerheter. Det ni! Ska bli kul.:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hämtade frugan på Malaga airport idag, Lite svårt att stå och vänta med husbil på flygplatsen, men med varningsblinker på andra sidan taxikön kunde jag stanna 5 sekunder så frugan kunde hoppa in. Efter en trevlig kväll i Malaga, med mycket tapas och (sin) Cerveza tog vi taxi till Plåtisen på Malaga Playas ställplats.

20190409_182154.jpg
20190409_181744.jpg 20190409_181802.jpg

I morgon nya äventyr.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Gick upp redan 0900 i morse. Ganska kyligt men det var klar himmel så jag tog en dryg 4 km morgonpromenad längs Rincon de la Victoria, Jag var den enda med bar överkropp. Alla andra hade vinterkläder på sig, men det kändes varmt i solen. Härligt!

20190410_093847.jpg 20190410_095954.jpg
1100 tutade vi vidare efter att ha betalat 10 € för en natt till Area Malaga Beach. Kan rekommendera stället. Bra läge och ordning och reda. Kostade 250 € inkl ström per månad. Styrde kosan österut längs A7 i drygt en timme i lastbilshastighet. Checkade in på Campingen i Castillo de Baños som vi varit lite då och då på de sista sju åren. Bommen kände inte igen vårat regnr längre då vi bytt till spanska skyltar. Frågade efter ACSI kortet men jag sa att jag fixar det sen. Det nöjde hon sig med. :D

Lite förvånade var Carol och Brian när vi oannonserade dök upp. De bor bara 10 meter från havet på sin plott helt underbart. Gissar att vi blir här minst två nätter. I morgon ska jag ut med Brian till Motril. Ska bl.a köpa lite kött till fiestan i morgon. Kanske blir upp i bergen också då han övertagit en Jeep av en landsfrände som rest hem till England för gott? Man vet aldrig med honom.

20190410_165128.jpg
20190410_141006.jpg 20190410_141019.jpg

Vädret visar sig från sin bästa sida, men jag fick höra att mars hade inte varit bra. Sämsta på åratal. Men nu har vi tagit vädret med oss från San Agustin.;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Underbar strandpromenad idag också. Gick mellan Castillo de Baños till La Mamola. Var bara 15 grader varmt men solen öste på så jag gick och solade. Jag gillar de små ensliga byarna här på Costa Tropical. Nästan inga turister och allt handlar om grönsaker och frukter som odlas överallt. Mycket billigt överallt.

20190411_093152.jpg 20190411_093911.jpg
Var in till Motril och shoppade lite på Mercadona. Där såg man det snöklädda Sierra Nevada tydligt. Men temperaturen har rätat ut sig under dagen och ligger över 20 grader. I solen känns det som 25-26 grader.

20190411_114811.jpg

Såg att de öppnat en ny ställplats i Castell de Ferro för 10 € natten. Fick tyvärr inget kort då vi bara swischade förbi.

20190411_144250.jpg

Nu har vi parkerat bilen här. 5 meter från havet.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jaha! Nu har vi avverkat de första 50 milen efter man landat i Cádiz med bilen från Las Palmas. Bara ca: 500 mil kvar tills vi ska vända och åka hem till GC igen i Augusti. :eek: Står just nu i Huércal-Overa där kommunen fixat en GRATIS:D ställplats åt husbilsvänner som har vägarna förbi.

Vi kom ju en månad försent, men en litet Boulemästerskap ska vi ha, bestående av frugan och mig

Men vi tog med oss en bit av Gran Canaria. Den Canariska flaggan står i topp, fäst på cykelstället bak. Tydligen tog vi med oss vädret också. 22 grader och strålande sol.

20190412_134330.jpg
Skärmklipp 2019-04-12 13.50.48.png

I morgon rullar vi vidare. Kanske ett besök på Bahia, efter en visit i Elche och köpt ett ACSI kort hos Caravanas Cruz? I så fall blir det Wok:en i morgon kväll. :)
 
Toppen