• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55374

Guest
Undra om bil försäljnings företagen överlever dessa försäljnings siffror från bil sweden, enligt deras statistik såldes under februari totalt 896 st ell bilar i hela Sverige och i Örebro län 7 st elbilar. Tur att man fortfarande säljer bilar med förbränningsmotorer ännu några år eller?

Sammanlagt för 3 stora Norrlandslän 27 st.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Jag tror till och med att det 47 års sedan FN varnade, 1972 till 2019 borde bli 47 år bara lite fakta fel.
Trevlig Husbil ni verkar ha jag äger en av samma modell.
Så är det, men 1972 så dom att jorden skulle gå under 1982 och det är 37 år sedan,
Och den finns fortfarande kvar. Ja vi är väldigt nöjda med husbilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja.!!... det är väl så att det finns/funnits många profetior om när jorden skall gå under.... och det är väl också meningen..... för när väl "problemet" kommer så blundar vi för det.:twitcy:....

Så blir det när vi inte använder oss av vår klokhet utan av vår intelligens då blir det såhär...
Så lev idag för imorgon kan det vara försent.. :swoon::twitcy: och glöm inte att njuta av dagen.....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men gubbar, nu vrider ni på det och kör med baklängeslogik. Varför inte se på det positivt istället.
Nu vet jag inte exakt vad man syftade på i det suddiga tidningsklippet från 72 men kanske är det så enkelt att vi faktiskt tagit tag i en hel del saker sedan 1972 och att det redan resulterat i att vi aldrig gick under 1982 som det förutspåddes då :D.

Vi har kanske gjort ett jäkligt bra jobb helt enkelt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Eller är det så att om det varnades för katastrofal miljöpåverkan 1972 och att dåtidens politiker, opinionsbildare och entreprenörer tog tag i problematiken och dämpade dess inverkan så är det bara att numera slå sig till ro och låta miljön sköta sig själv? Sticka huvudet i sanden helt enkelt som vilken struts som helst.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Det kan ju kanske vara så att det aldrig varit någon fara heller utan att det är naturliga klimatförändringar som sker, till exempel Grönland var just grön och varm när vikingarna byggde sina bosättningar där på 900 talet och dom släppte inte ut någon co2.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Kors ett sånt rabalder det blev!
Nu är det i alla fall klarlagt att det är nyförsäljning av fossila personbilar som har en bortre gräns, inte att gamla förbjuds som många tydligen har trott.
Det goda detta för med sig är att gränsen rent praktiskt tidigareläggs för vem vill sitta med Svarte Petter med ett nytt fossildrivet fordon utan andrahandsvärde?

Vad är det för vits med att komma med osanna påståenden? Det enda som är klarlagt är att frågan skall utredas under mandat perioden Detta är det svar Isabella Lövin lämnat i Sveriges Riksdag. Men med den faktaresistans som alltid präglar dina inlägg så är det inte förvånande.
BBa
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Skäms ni inte som går i mot er egen övertygelse, köp ett tält och cykla istället.

Jag ska försöka förklara: Pelle står och häller ner 10 liter diesel i havet dagligen, han inser att det är helt idiotiskt och säljer dunken till Lisa som sen fortsätter hälla ner diesel i havet. För pengarna köper Pelle istället en 8 liters dunk och som tack får han dessutom ett litet bidrag av ifrån staten för att han minskade sin miljöförstöring.

Så nu står Pelle stolt och BARA häller ner 8 liter diesel i havet dagligen, bredvid står Lisa och som tidigare häller hon ner sina 10 liter, tillsammans häller dom nu ner 18 liter diesel i havet. Inte ens ett barn skulle kunna komma på något så idiotiskt, barnen hade köpt tillbaka dunkarna istället för att ge bidrag till nya!

När staten erbjuder folket ex 40 000 för varje skrotad bil samtidigt som dom förtätar kollektivtrafiken och gör den gratis, först då börjar jag tro på att dom verkligen menar allvar. Det är bättre för miljön att vi underhåller det vi har istället för att vi köper nytt hela tiden, det blir bara mer saker för moder jord att ta hand om.

Men sitter man i Regeringen kan man ju inte åka sitt fartyg med oskattad diesel och måla giftig/förbjuden bottenfärg på skeppet även fast det var hennes privata bostad. Fast ersättaren har ju även hon i familjen en V8 suv för att dom måste kunna köra sten och sen tro att vettiga människor går på deras finter man kanske ska leva som man lär för att få trovärdighet.


Sen skulle det vara klädsamt om klubben la till i sina stadgar att det inte är tillåtet att sprida lögner på forumet. Finns iallafall en medlem som gör det konstant.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Eller är det så att om det varnades för katastrofal miljöpåverkan 1972 och att dåtidens politiker, opinionsbildare och entreprenörer tog tag i problematiken och dämpade dess inverkan så är det bara att numera slå sig till ro och låta miljön sköta sig själv? Sticka huvudet i sanden helt enkelt som vilken struts som helst.
Eftersom jag är så gammal att jag var aktiv även då så kan jag med gott samvete säga, att politiker och opionsbildare som då var aktiva hade en mycket mera klarsynthet om framtiden. Dom var inte så oroliga för sina väljare utan såg till samhällets bästa. Jag minns inte att man talade så mycket om koldioxid utsläpp utan då var växtgifter som man hade problemet med fast man hade oljepannor i varje fastighet.
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Knarrevik
Är det inte dags att stänga ner den här tråden?
Den har ju väldigt lite att göra med husbilslivet och är väl mer
en tummelplats för gnälliga gamla gubbar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Även den kinesisk-svenska biltillverkaren är med på tåget när fossilbilen avvecklas med början redan i år.
A5A8C907-83DC-47C2-8CED-D94598388440.jpeg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Knarrevik
Är det inte dags att stänga ner den här tråden?
Den har ju väldigt lite att göra med husbilslivet och är väl mer
en tummelplats för gnälliga gamla gubbar.
Jag tycker att tråden är ganska intressant trots alla missuppfattningar om energiomställningen som är i full gång.
Även husbilen kommer att förändras drastiskt om några år och på så sätt är tråden husbilrelaterad.
Samtidigt kan jag förstå att många retar sig på innehållet. När jag framförde en liknande åsikt 2008 fick jag förslaget att ignorera tråden vilket jag numera gör med nästan hälften av trådarna som handlar om allt annat än husbilrelaterade ämnen.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag tycker att tråden är ganska intressant trots alla missuppfattningar om energiomställningen som är i full gång.
Även husbilen kommer att förändras drastiskt om några år och på så sätt är tråden husbilrelaterad.
Samtidigt kan jag förstå att många retar sig på innehållet. När jag framförde en liknande åsikt 2008 fick jag förslaget att ignorera tråden vilket jag numera gör med nästan hälften av trådarna som handlar om allt annat än husbilrelaterade ämnen.
Intressant jag har nästan fått uppfattning om att inte mycket av dina inlägg handlar om husbilar. Utan mer om bidrag till miljö vänligare ⚡ energikällor solceller och vindkraft. Men jag tolkar väl dina inlägg fel och tillhör den stora gruppen som missuppfattar framtida möjligheter.
 
Senast ändrad:

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Även den kinesisk-svenska biltillverkaren är med på tåget när fossilbilen avvecklas med början redan i år.
Du måste lära dig att läsa mellan raderna. Så här säger Volvocars på ett annat ställe "Volvo kommer att lansera fem rena elbilar mellan 2019-2021, varav två under prestandavarumärket Polestar. Dessutom kommer alla nya modeller som lanseras från och med 2019 vara helt eller delvis elektrifierade. I modellutbudet kommer det att finnas elbilar för alla typer av människor och behov. Mildhybrider för dig som vill sänka bränsleförbrukningen, laddhybrider för dig som vill klara den dagliga pendlingen på el och elbilar för dig som vill bli helt fossilfri."
När man säger att målet är att ha 1 miljon elektrifierade bilar ute på marknaden till 2025 så säger man inget om fördelningen mellan mildhybrider, laddhybrider och bilar med enbart elmotor. Om merparten av denna miljon är mildhybrider så har man ju inte åstadkommit så mycket. För uttrycket "bilar med enbart förbränningsmotor kommer att fasas ut" så gäller förstås att en mildhybrid inte har bara förbränningsmotor och därmed kan fortsätta att produceras.
Såvitt jag förstår är det brist på batterier som gör att det är lång leveranstid på många elbilsmodeller. Även om det byggs flera batterifabriker kommer det att ta tid innan tillverkningen möter efterfrågan. "Alla" biltillverkare säger ju samma sak som Volvo. I vart fall under de närmaste åren kommer många dessutom att dra sig för att skaffa en elbil då de inte har möjlighet att ladda i anslutning till bostaden.
När det gäller husbilar har jag svårt att se att man skall prioritera dessa om det är brist på batterier. En husbil går i genomsnitt 600 mil per år och merparten av dessa mil går utanför städerna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ja behöver inte läsa mellan raderna utan konstaterar bara vad Volvo Cars säger i sitt eget uttalande på sin egen hemsida.
Läser man mellan raderna förstår man att fossildriften på kort sikt försvinner helt i ungefär samma takt som för de flesta andra biltillverkare.
Jag håller med om att efterfrågan är betydligt större än tillgången.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen