• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk från jula

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Läste i en tråd här på forumet om Julas Elverk, men hittar inte tråden.
Tänkte montera solceller, men då jag max behöver extra ström 2-3 gånger per så överväger jag ett litet elverk istället. Nån som vet vilken tråd det var i!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har ett Kipor 100 watt som nu är ca 15 år gammalt. Fungerar ypperligt de få ggr jag använt det vilket är väldigt sällan även om vi fricampar på höst, vinter och vår också. Inte värst tyst tycker jag men måste man ladda så måste man men det gör jag på dagen. Om det står flera så kan jag ställa det ganska långt bort och kedja fast det vid något med vajer och hänglås. Har jag det ändå igång så delar jag gärna med mig om någon granne behöver ladda. De är som extra nödåtgärd lika som extra totanken är för oss som någon skrev tidigare.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
det är väl nån slags garanti om det går att göra så om gasen är slut o" ölen" och om man har en dunk bensin ståendes …. mer så tänkte jag..:):twitcy:

Ja, rent tekniskt så fungerar det. Men det kommer att låta duktigt eftersom elverket får gå på sin maxkapacitet, hela tiden. Det sliter hårt på den lilla apparaten... Det blir enklare o billigare att ha lite extra Gasol i reserv, tycker Björn.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
ja så är det kanske,men rent tekniskt så har ju alde värmaren 3 lägen 1 2 3 kw kör man på 1 kw så behöver väl inte det gå för fullt,om vi nu bara pratar om värme....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag köpte 3 st. pro-ljudisoleringsmattor (från Tyskland) som man använder på väggar i ljudstudio där man bl.a. spelar trummor & andra instrument. Vi har kommit fram till att vi klarar oss fint med Lithium batterier och 210W solcellspaneler så att elaggregat kommer till hands endast då vi behöver ström på parkeringen där vi förvarar vår HB när vi är hemma. Jag lägger ljudisoleringsmattor runt elaggregatet (jfr med snödriva), fäster med klädnypor och på detta sättet filtrerar bort en hel del ljud när vi är i behov av 230V.

Det skulle fungera fint även för Jula (Kipor) elaggregat, tror jag... Och förresten, några som vi känner med Jula/Kipor aggregat var nöjda med sina köp.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tankarna har börjat spinna, kanske skulle skaffa solceller istället för elverk.
Men om jag monterar själv, försvinner inte garantin då? Om jag anlitar en firma som inte är auktoriserade för min husbil, försvinner inte garantin även då? Så om allt ska gå rätt till så måste jag vända mig till en Sunlight Auktorisera firma för att få detta gjort. Har jag fel?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Lasseboy, om du monterar själv då har du tagit på dig 2 års garanti för arbete (montering) istället för att någon annan ansvarar för själva monteringen. Solceller däremot har sin egen funktionsgaranti, vilket är något helt annat.

Jag limmade fast 2 solcellspanelhållare som jag sänkte och skruvade fast den ena solcellspanelen i. Den andra solcellen monterade jag själv i en ram som går att vrida i alla vinklar, men det behöver inte du göra. Hitta plats på taket och limma/montera hållare, sen är det bara att sätta i, skruva fast och sammankoppla solcellspaneler med regulatorn (du behöver takgenomföring). Om du är osäker, då är det bara att anlita och betala någon annan som kan utföra jobbet...

PS. Jag kvaddade en solcellspanel genom att knacka på glasytan som sedan gick i tusentals bitar. Fick ny på försäkringen då det visade sig att jag hade tecknat olycksfallsförsäkring. DS.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När det gäller garanti förstår jag inte problemet, det gäller att borra ett hål genom taket för elkabel,teoretiskt sett skulle det kunna bli en fuktskada ,men den uppkommer troligen inte under garantitiden,detta är ett icke problem.
Om du skulle få en fuktskada någon annanstan så gäller garantin.
 
Toppen