• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Euro 6 motorer laddar batteriet sämre?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hämtade hem vår nya Husbil från tyskland, försäljaren som vi köpte av förklarade att Euro 6 motorer laddar batteriet sämre än euro 5 neråt. Hon förklarade väldigt mycket men fattade inte allt.
Hon tyckte tex att man skulle köra gas på kyl och frys vid färd för annars laddades inte batterierna tillräckligt.
Nån som hra kunskap om Euro 6 motorn fiat 150 hk, stämmer det att reningen kräver mer av batteriet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det har inte med avgasrening att göra utan sk. smarta generatorer,avsikten är att spara bränsle inte låta generatorn belasta motorn i onödan,generatorn laddar huvudsakligen vid motorbroms detta innebär att kylen som tar 15A drar ur bodelsbatterierna vid körning, Mercedes har haft detta problem, jag har kört Fiat Euro6 i 2 år utan problem.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Det har inte med avgasrening att göra utan sk. smarta generatorer,avsikten är att spara bränsle inte låta generatorn belasta motorn i onödan,generatorn laddar huvudsakligen vid motorbroms detta innebär att kylen som tar 15A drar ur bodelsbatterierna vid körning, Mercedes har haft detta problem, jag har kört Fiat Euro6 i 2 år utan problem.
Har för mig att min Mc Louise mc 4 2017 oxå vara euro 6, men hade inga problem med den, får väl prova helt enkelt.

Hittade uppgifter på min gamla det var oxå Euro 6 och vi märkte ingen skillnad mot vår euro 5 som vi hade 2015.. Så jag kör som vanligt!
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Fiat baserade husbilar är inte utrustade med smart generator, så det är inga problem. Så kallade smarta generatorer kom annars redan med Eu5 motorer runt 2012. Så har inget med Eu6 att göra som redan sagts.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Igjen en av de mange opsjoner en kan bestille fra fabrikk. At de fleste som bygger husbiler bestiller uten Smartgen der det er mulig er bra. Plåtis byggere som kjøper lagerbiler fra lokal agent har ikke alltid den luksus å kunne konfigurere bilen ved bestiilling. For bygging av alkove og halvintegrert er det så mye å spare på å bestille uten bakvegg på hytta i forhold til et lastebil chassi at det skal mye til at noen ikke konfigurerer chassi optimalt.
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Jag har en Elnagh T-Loft 531 och där är solceller installerade.......Det verkar som bodelsbatteriet alltid är bra laddat....kylskåpet går på det som bjuds, gasol på fricamping, batteri under färd, AC el på camping....
 
Toppen