• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släp till husbil bilen har vikt 5,5 to

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
BE före eller efter 2013 har den enda skillnaden att kort taget efter 2013 är begränsat till max 3500kg släp, innan fick man tex dra en 10tons trailer typ "BE ekipage" som på bilden. Men i vilket fall får man inte överstiga bilens tåg eller dragvikt

upload_2019-2-21_8-58-55.jpeg

//Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vel for MB Sprinter er det maks slepvognsvekt 2 tonn og det er for 5 tonn chassi, selv nedregistrert til 4500 kg som er vanlig her i Australia slik at fabrikkens togvekt ikke kan oppnås.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
På min husbil finns en skylt på utsidan med bilens begränsningar betr vikter.
Ingen av dessa får överskridas.
Dessutom kan själva dragkroken ha en begränsning

Det kan även finnas fler begränsningar pga av det körkort man har.
T.ex. behövs BE för att få dra ett släp på mer än 750 kg totalvikt om de sammanlagda totalvikterna blir mer än 4250 kg. (ej tillämpbart på bilen enl. denna skylt eftersom den redan har en totalvikt på 4500 kg, men däremot för en bil med totalvikt på upp till 3500 kg)
Viktskylt_Hymer.JPG
 
Senast ändrad:

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Hej igen o tack för alla svar.
Angående min fråga så har många rätt.
Har nu fått svar från transport styrelsen angående min fråga.
Tågvikt är max somen del svarat.
Så nu är jag helt övertygad trots alla lagtexter som man kan tyda hur som helst.
Så nu är vi snart hemma från Spanien och då ska bilen vägas, så får vi svart på vitt hur mycket jag har upp till 6 ton som min tågvikt är.
Jag behöver ca 1600 kg med kärra och en Amazon på den. Hoppas jag slipper byta bil.
Tack igen.
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Jag har nu fått dit krok på husbilen.
Tågvikt är max som många har skrivit.
Jag vägde min bil med normal last i Sverige på korta resor. Nästan 4,4 ton.
Sä jag har lite över 1,6 ton över.
Köpte lättbyggd kärra 340 kg, då får jag med en av mina Amazoner på träffar.
Så nu är jag nöjd
Tack för all info.
IMG_20190525_152114.jpg
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Tågvikt , vad kommer det ifrån ? Är det någon teoretiker på transportstylelsen som kommit på det ? Det finns många teoretiker där , och i teorin kan man inte köra bil .
Jag kan inte förstå om man har en bil som är godkänd för att dra ett släp på 1700 kg och en bil på 5 ton och ett släp som får väga med last 1300 kg och har E behörighet så blir Max tågvirke 6 ton ? Obegripligt . Fick ta ett nytt körkort för länge sedan då vi hade husvagn då reglerna ändrades så att det var inte var vad bilen fick dra utan det var tjänstevikten som gällde , det handlade om 70 kg . Senare när vi hade en husbil som vägde 5 ton ( det var innan pb klass 2 ) så fick jag bara dra 750 kg ? Sen bytte vi till en bil som vägde 3500kg då fick jag helt plötsligt dra ett släp på 1300 kg . Tilläggas kan att jag har be och c i körkortet .
Sådana här idiotiska regler som transportstylelsen håller på med borde husbilsklubben ta itu med !
Sevallbo
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Jag förstår inte , bilen är godkänd för att dra ett släp på 1700 kg ( enligt tillverkaren ) och man hänger på ett släp på 1300 kg på en en bil på 5,500 kg ,, så vem bestämmer tågvikvikten ??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På småbiler er det skjelden at maks hengervekt + totalvekt er det samme som maks togvekt. Og for husbiler så er det allerede på chassi at vektene låses, påbygget er i praksis last. Kun biler bygget på lastbilchassi kan en regne med at de kan trekke maks hengervekt lovlig. Iveco Daily er så vidt jeg har funnet det letteste chassi som har togvekt lik totalvekt pluss maks hengervekt og med hengervekt 3500 kg.

Grensen på 3500 kg for hengervekt kommer fra bruken av 50 mm kulekobling. Andre og kraftigere koblinger på lastebiler gir tyngre hengere.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kan vara värt att tänka på:
KABEs husvagnar är konstruerade och byggda för optimala köregenskaper med vanlig personbil. Husvagnar är inte konstruerade för att dras av lastbilar, paketfordon eller andra fordon med mycket styv bakvagn. KABE Husvagnar AB tar inget garantiansvar för skador som kan härledas till att vagnen dragits med dylikt fordon.
Den hårda fjädringen på lastbilar kan förstöra i detta fall husvagnen.
Samma sak är värt att tänka på för övriga släpvagnar.

Citatet är från Kabe husvagnar instruktionsbok.
 
Toppen