• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leffe Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Sala
HBK-Nr
22874
Medlemskap
2021
Jodå är i trier nu men kommer inte följa moseldalen verkar som allt öppnar tidigast 1 april så jag är för tidigt ute.
I morgon åker jag till greven 33mil och efter det färjan i travemunde 34 mil. På söndag ska jag vara i Malmö och kör hem 50 mil så på em är jag hemma, min bror hotade med att jag skulle få skotta snö.
Men jag vet ett bättre sätt man bara väntar så smälter det av sej själv och bra för naturen också inga utsläpp någonstans. Blir det riktigt illa tar jag upp min elektriska snö slunga och ställer den utanför, sen smälter det strax bort. Har inte sett snö i år bara på långt avstånd på bergstoppar.
Hej Bengt!
Ska bli riktigt skitväder enligt Yr på söndag i Finspång :twitcy:
Ett tips är att stanna ett tag i Skåne och se dig omkring! Finns en fin ställplats bara några km väster om Ystad efter kusten, vid reningsverket. (Ingen service dock). N6142734 E0423227 :yes:
 
F

F.d. 22252

Guest
Tycker du jag har bråttom?
Satt och pratade med ett tyskt par som har husbilen i närheten, vi satt och åt på restaurangen här väldigt god mat denna gången rekomenderas, orkade knappt gå till husbilen men jag har ju inte ätit särskilt mycket på dagen.
GPS :
N 49°44’18.3588” E 6°39’29.268”
49.738433,6.658130

Adresse :
12 Im Tiergarten
54295 Trier
de.png
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Men nu har jag ju löst det med finnlines 823 kr och så spar jag mil på bägge sidor, fördelen när det blåser hårt västligt är att färjan går skyddat för stora vågor från land större delen av resan, sen svänger den upp mot vinden i sundet så det blir inte så farligt med överresan. Har blåst småspik förr. Jag föstår att Bergsten tar det försiktigt över broarna och själv ska jag kämpa mot hård sidvind med byar uppåt 18m/s i en massa mil, får hoppas att vädret blir bättre här är det lugnt sen viner det plötsligt och bilen skakar till. Blir väl knepigt väder bland bergen här.Vad jag ser av prognosen så ska det blåsa hårt här i tyskland ända till söndag mer vet jag inte.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kom nyss till ställplatsen Yachthafen efter att ha tankat i Greven tog ca 5 timmar eftersom det var lite stopp runt dortmund, men frånsett det gick det bra hade inga större problem med vinden verkar som bilen styr upp mot vinden och kompenserar avdriften.
Nu har jag en shnitsel att se fram emot ikväll , ska nog duscha inför sista etappan eller så väntar jag till på båten.
Nu är det alltså 34 mil kvar till hamnen i morgon men jag ska ju passera Hamburg och det kan vara tufft men jag tror inte lastbilarna kör på lördagar så då rullar det säkert på om inte några galningar får för sej att krocka, bästa är att hålla långa avstånd till bilen framför och backa av så man har minst 50 meter.
Startade före 9 idag för att slippa trafiken i Trier men det var hopplöst Jag har bestämt att jag inte åker in i den staden något mer, speciellt som man får köra genom hela stan och ut på landet när man stannar.
Fyllde upp med vanlig diesel igår hade jag ju extradiesel och det är guld värt att kunna köra om lastbilarna när det är uppför en del är tungt lastade och en del får bara köra 80.
Men det blir ett ettrigare ljud i motorn som jag inte gillar, har inte hört det så mycket eftersom växelspaken slamrat men nu har ju den låtit mycket mindre och i långa perioder inte alls speciellt om jag växlar långsamt och med omsorg.
Solen skiner här på ställplatsen även om det blåser, men det brukar alltid vara ett bra stopp och passade på att tömma tanken var mer än jag trodde. Diskar inte behöver bara en kaffemugg i morgon och det blir ju sista natten i husbilen på över 3 månader om allt går bra.
Blir skönt att komma hem men man kommer väl att sitta där och fundera en massa. Ska försöka göra lite reflexioner när jag landat och tänkt till sen kommer den här tråden gå in i graven. Otroligt vilket intresse det varit trots att andra upplevt så mycket mer och lagt upp bilder, jag ska lägga upp några till har dom spridda i kameran mobilen och en gammal nokia 30Megapixel telefon.
Jag tror inte det är så farligt att köra över broarna man kan ju köra långsamt och bilen är ju ny med bra väghållning , annars kommer jag passera Bergsten som jag gjorde på nervägen. Vi ska ju e4 upp bägge två så ser ni en 30 år gammal husbil i backspegeln så håll åt er så ni inte far av vägen i vindraget.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Kom nyss till ställplatsen Yachthafen efter att ha tankat i Greven tog ca 5 timmar eftersom det var lite stopp runt dortmund, men frånsett det gick det bra hade inga större problem med vinden verkar som bilen styr upp mot vinden och kompenserar avdriften.
Nu har jag en shnitsel att se fram emot ikväll , ska nog duscha inför sista etappan eller så väntar jag till på båten.
Nu är det alltså 34 mil kvar till hamnen i morgon men jag ska ju passera Hamburg och det kan vara tufft men jag tror inte lastbilarna kör på lördagar så då rullar det säkert på om inte några galningar får för sej att krocka, bästa är att hålla långa avstånd till bilen framför och backa av så man har minst 50 meter.
Startade före 9 idag för att slippa trafiken i Trier men det var hopplöst Jag har bestämt att jag inte åker in i den staden något mer, speciellt som man får köra genom hela stan och ut på landet när man stannar.
Fyllde upp med vanlig diesel igår hade jag ju extradiesel och det är guld värt att kunna köra om lastbilarna när det är uppför en del är tungt lastade och en del får bara köra 80.
Men det blir ett ettrigare ljud i motorn som jag inte gillar, har inte hört det så mycket eftersom växelspaken slamrat men nu har ju den låtit mycket mindre och i långa perioder inte alls speciellt om jag växlar långsamt och med omsorg.
Solen skiner här på ställplatsen även om det blåser, men det brukar alltid vara ett bra stopp och passade på att tömma tanken var mer än jag trodde. Diskar inte behöver bara en kaffemugg i morgon och det blir ju sista natten i husbilen på över 3 månader om allt går bra.
Blir skönt att komma hem men man kommer väl att sitta där och fundera en massa. Ska försöka göra lite reflexioner när jag landat och tänkt till sen kommer den här tråden gå in i graven. Otroligt vilket intresse det varit trots att andra upplevt så mycket mer och lagt upp bilder, jag ska lägga upp några till har dom spridda i kameran mobilen och en gammal nokia 30Megapixel telefon.
Jag tror inte det är så farligt att köra över broarna man kan ju köra långsamt och bilen är ju ny med bra väghållning , annars kommer jag passera Bergsten som jag gjorde på nervägen. Vi ska ju e4 upp bägge två så ser ni en 30 år gammal husbil i backspegeln så håll åt er så ni inte far av vägen i vindraget.
Hej Bengt, vi for över alla broarna idag och hamnade hos din namne i Örkelljunga
När vi tog Öresundsbron blåste det 24 m/s, men det var plattläns som vi säger på sjön...
Vi drar hem imorgon, så du ”hinner” inte ifatt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Nej fick ju problem den höll ju på att ramla ned, det är något konstigt med mobilen ibland och nästan alltid när maps är inblandad, den blir varm och batteriet går ur på några minuter.
Köpte en jag också men der är väl rena skiten förstår jag
Har inte testat än,den är nog finare i väskan

image.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Det där är väl Dji Air snäppet bättre än Spark som jag har, bra grejor flyger själv.
Står utan för receptionen och bordershopen i travemunde ska åka ner med bilen till incheckningen de öppnar viss 1830 men båten går ju inte förrän 2200 Fast husbilar får ju stå under ta på bildäck så de åker ombord tidigt, det värsta är att de vill alltid jag ska backa nästan 50 meter och det är jag inte bra på men jag brukar få stå i närheten av ingången.
Ska bara in och äta middag innan, får se om jag hinner se något av Mello.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Det där är väl Dji Air snäppet bättre än Spark som jag har, bra grejor flyger själv.
Står utan för receptionen och bordershopen i travemunde ska åka ner med bilen till incheckningen de öppnar viss 1830 men båten går ju inte förrän 2200 Fast husbilar får ju stå under ta på bildäck så de åker ombord tidigt, det värsta är att de vill alltid jag ska backa nästan 50 meter och det är jag inte bra på men jag brukar få stå i närheten av ingången.
Ska bara in och äta middag innan, får se om jag hinner se något av Mello.
Denna är det
How this little device saves you from THOUSANDS of dollars spent at crooked repair shops...
 
F

F.d. 22252

Guest
Låter nästan för bra för att vara sant och så är det nog också.
Kom hem idag efter en lugn nattresa med båten tror jag var trött så jag sov. Kom hem 1430 efter 48mil. Bilen vill visst hem den bara gick fortare och fortare till slut så ville den gå över 100km/t men då höll jag igen.
Skönt att vara hemma slog på tv och tittade på två mc lopp det var säsongstart idag. Köpte en riktig kebabpizza så otroligt mycket bättre än de jag åt i santa pola.
fick lite problem med att parkera om bilen clion vägrade fast batteriet var i bra skick, när jag kopplat in batterladdare och motorvärmare så skulle testa en sista gång idag så startade den direkt, typiskt. Har burit in hälften ca men nästan allt ligger på golvet så jag plockar lite i taget. Skickar med ett par bilder från terminalen i travemunde, och i morse när jag åt frukost så såg jag bron som leder till det bästa landet i världen sverige bara kör mot ljuset så kommer ni dit. Ganska stor pizza!

IMG_20190309_170227.jpg IMG_20190310_064508.jpg IMG_20190310_162138.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen