• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
En undran hur har de tänkt med den gamla husvagnen den har tydligen kommit dit med traktor finns inget drag och hjulen ser ut som skottkärrehjul framför har man gjutit en cementplatta med 100mmfyrkantprofiler nedgjutna i cementen för markisen och de är smalare än husvagnen trappan in har ett järnräcke nedgjutet i betongen.
Trädet bakom och framför är för stort och blockerar vägen ut finns också ett elskåp gjutet i betong som hindrar. Det går alltså inte att få ut vagnen utan truck och vinkelslip??
Lite bilder från campingen och en bild på hur jag bor.
Körde utmed strandpromenade blev hungrig och beställde en biff med pommes frites, inget var bra och köttet en katastrof, blev hungrig frampå kvällen och tog en hamburgare med ägg och en öl med utsikt över havet, solen hade redan gått ner men skymningen kom så sakta, långt ut gick tankers tomma som det såg ut som förmodligen på väg tillbaka från Barcelona.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack jag tar det lugnt stannar en dag till här var trevligt, tänkte att det kanske blir kallt uppåt tyskland och då vill man kanske inte ha så många övernattningar.
Precis lagom varmt och skönt här med den fantastiska stranden, egentligen skulle man gå barfota i vattnet men jag har ju en elscooter som släpar på mej så det blir inget.
När det rullar på och är lite avstånd mellan bilarna så går det bra att köra men när alla ska om och svänger in strax framför då lättar jag på gasen för att få avstånd men då kommer nästa och så håller det på, betalvägen tar ju bort en hel del trafik så då kan man köra i sin egen takt i lugn och ro, 90 brukar fungera bra. Har inte hittat någon bra plats än innan gränsen men jag vet att det finns många. och nu har det inte varit så kalla nätter så jag klarar mej utan el, fast elscootern tar en del om man ska ladda. Räknar med bortåt 10A i minst 2 tim så 20ah och bo batteriet är på 75 och ska räcka till annat så det blir en del men man kan ju ladda när man kör och här nere jobbar ju solpanelen fast inte säskilt mycket på campingen finns ju träd här som skuggar och trots att det är grönt och fint finns det ett höghus i söderläge....
 
F

F.d. 22252

Guest
Åkte vidare till slut stod i valet och kvalet men när jag fick ett trängande behov och fann att det inte fanns toapapper inte ens en hållare hade det suttit och ingen tvål så det var bara att lite hukande gå och hämta i bilen.
Har man inte råd med toapapper så är det illa, sen var det där med den stackars hunden inte normalt beteende.
Körde till blanes 34,5 mil gick bra men undrar ibland lite över IGO de bygger nytt så fort att vägen man ska åka på inte finns, det handlar mest om ombyggda trafikplatser.
Hittade avgiftsfria parkeringar på campercontakt parkfornight hade inget att erbjuda??
Var på väg till en som ligger ett par hundra meter bort såg en camping och svängde in står vid havet men det blåser en del men min är så liten att jag fick en egen plats men fick skarva elkabeln tur jag köpte lite extra.
Finns en som det verkar skaplig restaurang där satt mycket folk finns ganska mycket bilar här 18,75 eu för en natt vilket jag gärna betalar för allt.
Märks att jag är 60 mil längre norrut på vädret har varit ganska grått i inlandet men ute över havet var det klart här blåser det en hel del snett in från havet.
Blir bara en natt här inte tillräckligt roligt här fast säkert jättefint när badsäsongen sätter igång just nu jobas det lite överallt, så har det varit vart jag än kommit, är det såna problem att man inte kan ha lite framförhållning och fixa allt på höstkanten? Politiker och spanjorer verkar ha det gemensamt att man lever för dagen.
I morgon kör jag mot Avignon blir en bra bit men där har jag varit och duger fint utom att man får äta någonstans i gamla stan på andra sidan bron, nu har jag laddat med nödmat för 4 dagar så jag klarar mej. Får nästan lust att ge jänet hem och köra över danmark men det är dumt. Bilen har gått jättebra inte mycket ljud från växelspaken om möjligt mindre än igår, det är bara chaufören som blir trött efter 34 mil plus det jobbigaste köra runt i Blanes utan att stanna, blir ju ännu längre i morgon om jag inte tar sovmorgon och bet en natt till, man är ju inte ung längre. Misstänker att det inte är varmare i avignon.
Om det slutar blåsa till kvällen ska jag ta stolen och gå ner på stranden och sätta mej med en öl.
Ja jag trivs verkligen med bilen en av de bästa sakerna är att jag kan ställa mej mitt i bilen och snurra ett varv med utsträckta armar och stå rak inne trots både räckvidd och längd över det normala.
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
D80DB9D3-2C7F-4BEA-93D4-17529BABA151.png
Hej Bengt ! Har just passerat Liège och 5 mil innan så snöade det. Dock kortvarigt, så vi är förbi Köln strax o stannar norr om Osnabrück för natten , på gratis ställplats inkl ström. Hoppas din resa går bra. Vår oldtimer funkar oklanderligt, än så länge. 26 154 mil. Ha de bra. Kenneth o Lena Åhus Absolut
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jag har tänkt lite är ju hyfsat varmt här suttit och solat en stund, ätit lamm och pommes frites, var gott men fick ta det försiktigt med tanke på tänderna. Ganska dyrt att äta på campingen men bekvämt.
Så jag väntar till onsdag innan jag åker bör lämna avignon på fredag 8 om jag inte stannar där längre och har ju till den 17 på mej till travemunde så det är gott om tid nästan för gott om tid trodde i min enfald att moseldalen skulle vara fint så här års men man blir lite lurad av för mycket sol. Men skönt att kunna stanna en extra natt och slippa köra.
Var till carrefour här och fick se min sparkcykel med rätt batteri för bara 10eu mer än jag gav det känns inte bra. Jag som verkligen sökt överallt innan jag köpte den och efteråt.
När man står så här vid havet så märker man att det är ett annat ljus här bortsett vinden. Nätterna är inte så kalla heller men jag har ju el utifall. har bara kommit 60 mil men jag vet att det går fort upp genom frankrike på 3 övernattningar ska jag vara i tyskland och därifrån är det bara 2 övernattningar om man vill.
Blir vädret dåligt blir det nog att köra hem oavsett biljett men just nu dröjer jag mej kvar i värmen, det kan ju slå om. Hade sparat pengar om jag stannat men jag har ju fått se något annat också, pratade med ett par svenskar enda på campingen som varit här i många år. Pratade med ett gäng engelsmän som satt i solen framför sina bilar de stod där jag tänkt från början på gratisparkering och var på väg hem eftersom de inte visste hur det skulle bli med brexit.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Jag har tänkt lite är ju hyfsat varmt här suttit och solat en stund, ätit lamm och pommes frites, var gott men fick ta det försiktigt med tanke på tänderna. Ganska dyrt att äta på campingen men bekvämt.
Så jag väntar till onsdag innan jag åker bör lämna avignon på fredag 8 om jag inte stannar där längre och har ju till den 17 på mej till travemunde så det är gott om tid nästan för gott om tid trodde i min enfald att moseldalen skulle vara fint så här års men man blir lite lurad av för mycket sol. Men skönt att kunna stanna en extra natt och slippa köra.
Var till carrefour här och fick se min sparkcykel med rätt batteri för bara 10eu mer än jag gav det känns inte bra. Jag som verkligen sökt överallt innan jag köpte den och efteråt.
När man står så här vid havet så märker man att det är ett annat ljus här bortsett vinden. Nätterna är inte så kalla heller men jag har ju el utifall. har bara kommit 60 mil men jag vet att det går fort upp genom frankrike på 3 övernattningar ska jag vara i tyskland och därifrån är det bara 2 övernattningar om man vill.
Blir vädret dåligt blir det nog att köra hem oavsett biljett men just nu dröjer jag mej kvar i värmen, det kan ju slå om. Hade sparat pengar om jag stannat men jag har ju fått se något annat också, pratade med ett par svenskar enda på campingen som varit här i många år. Pratade med ett gäng engelsmän som satt i solen framför sina bilar de stod där jag tänkt från början på gratisparkering och var på väg hem eftersom de inte visste hur det skulle bli med brexit.
Håll dig kvar i värmen Bengt, här i Trier är det +5 grader och lite regn
 
F

F.d. 22252

Guest
Det känns som jag hamnat i ett dilemma antingen köra hem med långa körpass och köpa ny biljett eller stanna härnere ett tag tills det är lagom att köra hem och hoppas att vädret blir bättre. Jo Mosel kan jag nog glömma för tidigt på året, så ska jag stanna så får jag nog vara där jag är tills det börjar bli dags att köra möjligen avignon 2 dagar med en i reserv. 184mil till Travemunde och färjan så jag körde en vecka för tidigt från Bahia. Det största problemet är ju att man känner sej ganska ensam efter att ha haft trevligt folk omkring sej hela tiden.
Jag undrar körde ni bara med stopp i avignon en dag sen stopp på parkeringen och sen till trier? verkar tufft med hundar och allt, och just nu är vädret hemma inte så kul.
Här var det någon sorts uppträdande med hitresta ungdomar det slog på en trumma i 2 tim det var någon slags uppträdande det var knallskott och eldsflammor sen var det ett riktigt häftigt fyrverkeri, och nu verkar de festa loss vid stranden som det låter ska ju vara tyst här egentligen Jag har suttit inne i bilen hela tiden sånt är ju för ungdomar och dom slapp man ju på Bahia tack och lov.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Det känns som jag hamnat i ett dilemma antingen köra hem med långa körpass och köpa ny biljett eller stanna härnere ett tag tills det är lagom att köra hem och hoppas att vädret blir bättre. Jo Mosel kan jag nog glömma för tidigt på året, så ska jag stanna så får jag nog vara där jag är tills det börjar bli dags att köra möjligen avignon 2 dagar med en i reserv. 184mil till Travemunde och färjan så jag körde en vecka för tidigt från Bahia. Det största problemet är ju att man känner sej ganska ensam efter att ha haft trevligt folk omkring sej hela tiden.
Jag undrar körde ni bara med stopp i avignon en dag sen stopp på parkeringen och sen till trier? verkar tufft med hundar och allt, och just nu är vädret hemma inte så kul.
Här var det någon sorts uppträdande med hitresta ungdomar det slog på en trumma i 2 tim det var någon slags uppträdande det var knallskott och eldsflammor sen var det ett riktigt häftigt fyrverkeri, och nu verkar de festa loss vid stranden som det låter ska ju vara tyst här egentligen Jag har suttit inne i bilen hela tiden sånt är ju för ungdomar och dom slapp man ju på Bahia tack och lov.
Vi klippte 80 mil idag, inget att rekommendera men hundarna rastades på nästan ordinarie tid och vi bara ”rullade på”.
Ta det lungt Bengt, Mosel är som finast i maj tycker jag
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det blir inget Mosel i år. Känner av magen första varningen öl pommes frites och kött i två dagar inget bra alls, borde av den orsaken åka hem men jag får sköta mej bättre annars blir det svårt att köra. 80 mil har jag aldrig kört och du får väl knappast köra fortare än vad jag gör eller är det 100 på betalväg?
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Ja det blir inget Mosel i år. Känner av magen första varningen öl pommes frites och kött i två dagar inget bra alls, borde av den orsaken åka hem men jag får sköta mej bättre annars blir det svårt att köra. 80 mil har jag aldrig kört och du får väl knappast köra fortare än vad jag gör eller är det 100 på betalväg?
Vi låg på 100 km/h när vinden inte var besvärlig, sen sänkte vi till 90 och även lägre. Fru Garmin angav max 110
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Ja det blir inget Mosel i år. Känner av magen första varningen öl pommes frites och kött i två dagar inget bra alls, borde av den orsaken åka hem men jag får sköta mej bättre annars blir det svårt att köra. 80 mil har jag aldrig kört och du får väl knappast köra fortare än vad jag gör eller är det 100 på betalväg?
Vi stannar inte i Trier, regnar vilket medför skitiga hundar..... så vi drar upp till Greven
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är hemmet som drar förstår jag, men när du är hemma så tänker du varför körde jag hem här finns ju inget roligt bara kallt och tråkigt väder!
Känns som jag drar hemåt idag blir kanske en alternativ väg över det stora vattnet. blev väckt av oväsen de bygger ett hus av betongsten på plats med cementblandare och allt.
Hemma skulle de lyft av huset från en lastbil fixt och färdigt i plåt.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Det är hemmet som drar förstår jag, men när du är hemma så tänker du varför körde jag hem här finns ju inget roligt bara kallt och tråkigt väder!
Känns som jag drar hemåt idag blir kanske en alternativ väg över det stora vattnet. blev väckt av oväsen de bygger ett hus av betongsten på plats med cementblandare och allt.
Hemma skulle de lyft av huset från en lastbil fixt och färdigt i plåt.
Jo så här i efterhand så åkte vi nog två veckor för tidigt
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo samma här är i avignon nu på campingen efter en lugn resa på 38mil, men man känner sej lite sliten, fast det går an när jag har monster energidryck och snickers och banan så jag kan små äta lite. Har haft sol och varmt väder hela dagen jättefint ute här, blir det samma väder kan jag tänka mej en dag till för att vila mej. och besöka stan. Har blivit lovad entrecote i restaurangen kl 1900. Trevligt folk som kan språket så att det går att prata. Tog el mest av bekvämlighet eftersom jag faktiskt klarar mej utan några dagar men man vet ju inte hur det ser ut längre norrut vill inte gärna köra längre pass än idag gärna kortare. Hur det ser ut på biljett fronten när jag kommer uppåt tyskland får jag se då jag får förmodligen kasta bort den biljetten och ta en ny och låta hemresan vara öppen, ta en dag i taget vilket jag har svårt för. Men jag kan alltid köra upp till ställplatsen i Beaune där jag stod på nedresan och nu lär ju affärerna vara öppna.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej bengtic ! vad menar du är fel på oss ungdomar som för väsen ! lite oväsen får väl gamla halvgriniga gubbar tåla ell ? om du mailar stena om biljetten kanske du kan få ändrat datum till en smärre kostnad om du har tur ? annars kanske du kan sälja den tilll någon här på klubben ? de verkar ju fått vinterfrossa hele gängen och ska överträffa varandra i körtid för att komma så fort hem som möjligt ? verkar vara nåt rally på väg norrut ? från spanien till sverige på kortaste tiden ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu snackar jag ungdomar inte såna som du och jag? 18 -20 år gissar jag max.
Sånna har jag hanterat en massa år.
Det är nog så att kommer upp en bit i frankrike och tyskland så finns det inte mycket att göra än att köra hem vädret har lurat oss lite att komma iväg.
Är i avignon nu och det ska bli tråkigt väder, förra gången körde jag från andra hållet och kom från Beaune men kan inte hitta ställplatsen men skulle helst ha någon på närmare hål det var 38 mil och det suger när man har en gammal bil.
Skulle vara hemskt tacksam för hjälp med det vill ju helst ha el men det går utan har en ganska full gastub.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen