• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
ska du betala 31% och den är förmodligen räknad på frakten också och att man svårligen kan få någon garanti så är det kanske bäst att vänta med köpet förmodligen går det att hitta snart från tyskland.

Man får ju ingen gyroeffekt från de små hjulen så visst den är lite vinglig men mycket stadigare än min andra scooter som är manuell. Har man ett sämre balanssinne ska man nog inte köra en sån. Köpte ju min sparkcykel för mindre än halva priset på blocket var en ca 35 årig man som förmodligen inte klarade den.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Skall kolla på blocket. Men avvaktar köp tills promodellen finns att köpa i Europa. Som alltid är den en prisfråga och vad man får för pengarna. Upplever du cykeln som stötig eller är det ok att åka även på lite sämre underlag? När man kollar in videofilmerna så ser det ju inte ut att skaka så mycket.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ju helgjutna däck till skillnad från de flesta men upplever inte några större problem med stötighet men har bara kört lite dålig grusväg här vilken var helt sönder körd.
Finns ju även 10" däck för terrängkörning, jag kommer att köra lite grusväg cykelväg och det lär gå bra men det tar ju lite mer batteri.
Men det mesta blir ju cykelväg asfalt att åka och handla i centrum hemma, betydligt roligare än elcykeln. Nackdelen är att det inte går att trampa när batteriet är slut, när den stängt av helt så blir den ganska trög så man ska använda den som sparkcykel innan batteriet är total slut, fast svårt eftersom den är så hög och långt till backen.
Det den är perfekt för är ju att ha med i husbilen, kommer att ha mycket nytta av den på vägen hem tror jag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Efter många om och men har jag lyckats betala medlemsavgiften till Alands Caravan Club.
Det innebär att jag kommer åka till åland någon gång i sommar ska eventuellt hämta en växellåda där samtidigt från skroten. Då blir ju allt mekaniskt bra som jag bekymrat mej för, egentligen skulle jag renoverat den jag men jag klarar inte sånt och då är en beg en bra lösning varken jag eller bilen har väl så många år kvar, men man får lösa ett problem i taget.
Ungefär som när man går till doktorn man får beta av en sak i taget och en del blir aldrig som det var eller borde vart.
Fredag fm blir det utloggning från Bahia med delade känslor, jag kommer sakna personalen och min tomt i solen. Har fått vänner här och vi kommer träffas på forumet en del har åkt och andra kommer att åka.
Kanske kommer jag tillbaka kanske inte men att ha våren i sverige framför sej och undvikit vintern tycker jag var bra med facit i hand, man har bott in sej och äter på ett par olika restauranger var eller varannan dag man får lite fasta hållpunkter och dagarna bara rusar iväg. Kallt på nätterna 2gr och satt i shorts i solen med bar överkropp, så det är verkligen skillnad och det känns lite jobbigt ibland.
Tror och hoppas att det inte blir så kalla nätter uppåt landet värmaren har fått kämpa och det går åt gas men det ska räcka hem utan problem med en ny flaska som jag har.
Räknar med tre stopp i spanien innan frankrike och möjligen två nätter någonstans.
Sen blir det betalväg till avignon det blir en bit att köra ungefär som jag körde varje dag ner. planeringen är att 30-40mil /dag genom frankrike för att passera luxemburg går in i mosel vid trier och där finns det olika platser att stanna på. Efter Koblenz raka vägen till greven och sen travemunde den 17/3. Kommer att bli tid att stanna två nätter på samma plats peniscola är en sån plats och avignon i mosel vet jag inte hur det blir än.
Men jag har lite planering som jag inte behöver följa, man har ju blivit bortskämd med sol varje dag blir svårt att acceptera gråväder och regndagar igen. Men jag har ju redan fått min sommar för i år så det kommer inte kännas så svårt om det blir dåligt väder i sommar bara det blir hyfsat på Åland. Sen gäller det att få någon att byta växellådan. Det skulle man gjort här till en tredjedel av priset, men vågar inte handla något här litar på Ålänningen då vet jag mer hur det är.
 
F

F.d. 22252

Guest
Beslöt mej för att inte ta hem min specialsydda madrass med 5 cm jysk tempur och 5 cm hobbyskum jysk , finns ju ett ställe där man brukar lägga sånt som man vill lämna. Tänkte att jag lägger den där istället för containern. Hade knappt lagt ner den så kom en man och frågade om jag skulle slänga den, ser fin sa han och bar iväg med den!
Roligt att den kommer till användning blir lite mer plats nu Har ju en elscooter som jag ska försöka få in i förvaringen, men den får faktiskt plats inne också hoppfällde med halva under sängen så stör den inte mycket. Testade och ladda med min 150w omformare från 12v, fungerade bra men det tar ström blev lite varmt. bäst att ladda när man kör. Hemma har jag en laddare som kan ladda 36volt och mäta allt som kan mätas med stor display den går direkt på 12v.
Står i valet och kvalet om jag ska stå på en betalplats, enda orsaken egentligen när man kommer nyduchad från Bahia är att man vill ha el, speciellt som jag är osäker på om kylen startar på gas och den är full med is går knappt stänga frysfacket. Kanske ska jag flytta det viktigaste till kylboxen den drar ju el men inte särskilt mycket och här skiner ju solen. Sen får jag försöka ta hand om vattnet från avfrostningen.
Tänkte mej ett stopp innan peniscola och besök i valencia men i så fall på någon stormarknad i utkanten. Jag litar helt och fullt på att IGO ska lotsa mej in och ut utan problem det kommer ju vara lördag och kanske lite lugnare i trafiken. Köpte en fläkt som jag kan köra på usbladdaren och blåsa kalluft på kaminen blir så störd av fläkten ibland skriker den. Men kina kan ju aldrig göra något riktigt skulle egentligen gå tillbaka med den men nästa är förmodligen likadan den är i fullständig obalans skakar och låter. kan ju fixa det men inte här och nu. Ska ju packa lite i morgon och gå ner med avloppslangen som jag haft hela tiden, den försvinner nog på 5 röda sekunder. Får inte glömma domkraften som jag haft för att hissa upp bilen lite så jag ligger plant i sängen.
Åt på Casa del Oro igen orkade inte med allt så nu har jag en vålulle i kylen som jag ska värma i stekpannan som kvällsmat. Ständigt hungrig numera ska väl upp till 95 kg tycker väl kroppen det har jag vägt i några år nu men efter sjukhuset hade jag tappat massor.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
JAG SOM FLYR SOMMAREN!

Ställde ner en hink och en matta igår när jag var på toaletten försvann mattan hinken försvann senare. Avloppslangen slängde jag i containern den var rätt använd men fantastiskt bra.
Så blev det en start på hemresan idag Tog adjö av Martin som hjälpt mej så mycket en mycket fin man som jag hoppas träffa någon gång.
Tankade och det var lite krångligt eftersom man måste ange ett högsta belopp innan man tankade, men det gick bra 1,19eu/l billigare har jag inte sett idag men dyrare.
Hade lagt in resan på IGO men inte tittat på hur den valt väg men det var en av de kortare sträckorna och lätt körning.
Körde ut mot Alicante men det ville den inte vara med om det var ju den vägen jag kom.
Fick snurra runt och blev visad mot Elche, var ju där på sjukhuset för några veckor sedan och vägmaffian hade lyckats bygga minst 5 nya rondeller som inte fanns på kartan på kort tid fast de höll ju på med byggen när jag åkte förbi.
Vid Elche kom jag ut på större väg och så rullade det på allt gick bra tills jag var mitt på rundkörningen uanför valencia då var det olycka enl. IGO och sen blev det stopp and go men det slutade aldrig för det var fredag em och då slutar tydligen spanjorerna tidigt på jobbet för att ägna sej åt sin favoritsysselsättning kö körning.
Tempen steg så jag slog på värmen inne och fläkten vevade ner fönstret, har aldrig kontrollerat min dubbla fläktar och dubbla termostaten verkar inte fungera.
Svängde av motorvägen och blev visad hit och dit, tydligen så hade IGOS omväg för kö varit förhastad för när jag kunde stanna och titta var det kö precis överallt så jag blev visad tillbaka till motorvägen där allt nästan stod still.
Körde rakt in i valencia tills IGO slutade att leda mej tillbaka via rondeller körde rakt igenom bråten svängde för tidigt och blev visad tillbaka på vägen såg jag lidl så jag var in och handlade sånt jag behövde. Så småningom kom jag ut på vägen mot Barcelona och köerna löste upp sej och det rullade på med mycket trafik, efter ett tag blev jag visad att köra av och då försvann nästan alla bilar, det var vägen på AP-7 betalväg så då gick det fint att köra sista biten Kostade 6,87eu men det var det värt.
Pratade med Mark på campingen och visade var jag tänkte stanna det var någon mil norr om det här stället och han sa att dit skulle jag inte åka det var så tråkigt och inget att se.
Fick tips om det här stället Benicasim och hittade en liten trevlig camping som heter florida.
Väldigt grönt härinne med en massa träd och palmer, väldigt trevligt och tyst förutom några hundar, i andra änden huserar fransmän och de kanske har problem med sina hundar hade de även på Bahia vad jag hörde.
Jag är enda svensk, står på elplats de flesta har ett tvättställ i porslin ute med vatten och avlopp men inte den här platsen vilket jag inte behöver. Kostar 14,5 eu med el. Så jag stannar 2 nätter, bara ett par kvarter ner till strandpromenaden dit jag körde ner med scootern och tog en cervesa grande och en pizza som för omväxlings skull var riktigt bra.
Blir här två nätter kanske mer eftersom jag har gott om tid körde 27mil idag och peniskola ligger bara några mil härifrån så det hoppar jag över utan kör förbi Barcelona och upp mot spanska gränsen där jag rastar innan klivet in i Dupontarnas land och förmodligen ett stopp i Avignon som pga kyla inte var så roligt på nervägen men det ska tydligen vara bra väder i södra frankrike. Ska räcka med tre stopp i frankrike.
Vad jag sett hitills av den här campingen så är den värd ett stopp speciellt med tanke på läget och priset, det är mest långliggare här som har sina husvagnar uppställda året runt och de är inte här nu så lite ödsligt är det, men lugnt. Finns även ett par gratisparkeringar enl parkfornight. Ska ta en tur med scootern i morgon och se om jag kan hitta till gamla stan som Mark beskrev Han har ju åkt runt på den här kusten i 22år av en viss orsaks skull.
Träffade en svensk när jag stannade och startade om IGO, han hade en släpkärra med en fullvuxen bil på och husbilen var stor han hade 3 olika AC i den, kostade sisådär 2,5mille. Skulle fira sin mors födelsedag 100år!!
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
JAG SOM FLYR SOMMAREN!

Ställde ner en hink och en matta igår när jag var på toaletten försvann mattan hinken försvann senare. Avloppslangen slängde jag i containern den var rätt använd men fantastiskt bra.
Så blev det en start på hemresan idag Tog adjö av Martin som hjälpt mej så mycket en mycket fin man som jag hoppas träffa någon gång.
Tankade och det var lite krångligt eftersom man måste ange ett högsta belopp innan man tankade, men det gick bra 1,19eu/l billigare har jag inte sett idag men dyrare.
Hade lagt in resan på IGO men inte tittat på hur den valt väg men det var en av de kortare sträckorna och lätt körning.
Körde ut mot Alicante men det ville den inte vara med om det var ju den vägen jag kom.
Fick snurra runt och blev visad mot Elche, var ju där på sjukhuset för några veckor sedan och vägmaffian hade lyckats bygga minst 5 nya rondeller som inte fanns på kartan på kort tid fast de höll ju på med byggen när jag åkte förbi.
Vid Elche kom jag ut på större väg och så rullade det på allt gick bra tills jag var mitt på rundkörningen uanför valencia då var det olycka enl. IGO och sen blev det stopp and go men det slutade aldrig för det var fredag em och då slutar tydligen spanjorerna tidigt på jobbet för att ägna sej åt sin favoritsysselsättning kö körning.
Tempen steg så jag slog på värmen inne och fläkten vevade ner fönstret, har aldrig kontrollerat min dubbla fläktar och dubbla termostaten verkar inte fungera.
Svängde av motorvägen och blev visad hit och dit, tydligen så hade IGOS omväg för kö varit förhastad för när jag kunde stanna och titta var det kö precis överallt så jag blev visad tillbaka till motorvägen där allt nästan stod still.
Körde rakt in i valencia tills IGO slutade att leda mej tillbaka via rondeller körde rakt igenom bråten svängde för tidigt och blev visad tillbaka på vägen såg jag lidl så jag var in och handlade sånt jag behövde. Så småningom kom jag ut på vägen mot Barcelona och köerna löste upp sej och det rullade på med mycket trafik, efter ett tag blev jag visad att köra av och då försvann nästan alla bilar, det var vägen på AP-7 betalväg så då gick det fint att köra sista biten Kostade 6,87eu men det var det värt.
Pratade med Mark på campingen och visade var jag tänkte stanna det var någon mil norr om det här stället och han sa att dit skulle jag inte åka det var så tråkigt och inget att se.
Fick tips om det här stället Benicasim och hittade en liten trevlig camping som heter florida.
Väldigt grönt härinne med en massa träd och palmer, väldigt trevligt och tyst förutom några hundar, i andra änden huserar fransmän och de kanske har problem med sina hundar hade de även på Bahia vad jag hörde.
Jag är enda svensk, står på elplats de flesta har ett tvättställ i porslin ute med vatten och avlopp men inte den här platsen vilket jag inte behöver. Kostar 14,5 eu med el. Så jag stannar 2 nätter, bara ett par kvarter ner till strandpromenaden dit jag körde ner med scootern och tog en cervesa grande och en pizza som för omväxlings skull var riktigt bra.
Blir här två nätter kanske mer eftersom jag har gott om tid körde 27mil idag och peniskola ligger bara några mil härifrån så det hoppar jag över utan kör förbi Barcelona och upp mot spanska gränsen där jag rastar innan klivet in i Dupontarnas land och förmodligen ett stopp i Avignon som pga kyla inte var så roligt på nervägen men det ska tydligen vara bra väder i södra frankrike. Ska räcka med tre stopp i frankrike.
Vad jag sett hitills av den här campingen så är den värd ett stopp speciellt med tanke på läget och priset, det är mest långliggare här som har sina husvagnar uppställda året runt och de är inte här nu så lite ödsligt är det, men lugnt. Finns även ett par gratisparkeringar enl parkfornight. Ska ta en tur med scootern i morgon och se om jag kan hitta till gamla stan som Mark beskrev Han har ju åkt runt på den här kusten i 22år av en viss orsaks skull.
Träffade en svensk när jag stannade och startade om IGO, han hade en släpkärra med en fullvuxen bil på och husbilen var stor han hade 3 olika AC i den, kostade sisådär 2,5mille. Skulle fira sin mors födelsedag 100år!!
När du satt i bilköer utanför Valencia så satt vi i bilköer utanför Barcelona...
Lycka till på din resa norröver, vi siktar på Avignon i morgon söndag.
 
F

F.d. 22252

Guest
fae57f69-9df1-4a7e-a87c-81c2972b1599-png.159767
 
F

F.d. 22252

Guest
Den här kommer från Siv liv i bil, den ligger på en långsmal ö i floden borde gå fint att rasta hundarna och går man över bron mot den gamla staden finns säkert en del att se. Jag tänker stanna där på hemvägen inte gratis men de har allt utom restaurang så då får man bege sig till stan och när jag var där en kylig em var allt stängt de har ju andra tider där än hemma.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hasse och Åsa tror inte florida passar eftersom det är grus inne på campingen om ni inte får min plats för det är bara 20m grus fram till den, de som cyklar får gå och scootern får jag halvt bära. Så gott om grus är det gott om.

Har löst mitt problem med riktigt svullna fötter, de är normala nu efter hamburgare för två dagar sen och pizza igår, bl.a. kina maten var väldigt salt och det gjorde att jag fick mycket vatten i kroppen normalt nu men många toabesök för att bli av med det, ska ta lite multivitamin eftersom man lakar ur kroppen på viktiga ämnen. För de som ordinerats saltfattig kost av hjärtdoktorn är detta väldigt farligt och lömskt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Köpte en flaska vin där på nervägen i butiken vid receptionen de hade egna flaskor rött vin väldigt gott inte det billigaste men det var värt slantarna, tänkte köpa när jag åkte men då var det stängt.
Verkar som många resturanger blivit överumplade av tidig värme och är inte klara att öppna reparationer det skjutit på ett år måste ju göras osv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är ju tidigt ute med att resa hem så jag blir kvar till måndag, hade tänkt undvika lastbilarna runt Barcelona i morgon men då har man ju de som har lämnat stan och de som ska lämna den, i Stockholm brukar det kunna vara rörigt så jag väntar tills måndag tror det var då någon gång jag åkte neröver.
Sen var det så fint här idag så jag ville stanna i värmen.
Får bli en enkel parkering innan jag lämnar spanien eller också får fritz ett besök.
Känner inte för en massa timmar vid ratten men det får gå.
SAM_0739.JPG SAM_0740.JPG SAM_0741.JPG SAM_0741.JPG SAM_0744.JPG SAM_0745.JPG SAM_0746.JPG SAM_0747.JPG
 

Bilagor

  • SAM_0743.JPG
    SAM_0743.JPG
    4,4 MB · Visningar: 184
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen