• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lead carbon batteri

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet av denna typ av batteri. Jag har 300 watts solcell på taket på husbilen och dessa batterier måste väl vara bättre än agm som jag nu har som börjar göra sitt.
Dessutom är det bra pris.

jpc100r.png


SOLARFAM Lead-carbon BATTERY 12V 100AH
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl ungefär vad 2 100watt's agm-, gel- eller blybatterier väger & det har väl dom flesta i sina husbilar. Det som jag tycker är besvärligt är vikten & storleken. Väldigt tungt att lyfta & mer svårplacerat.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Jag köpte ett vanligt 100Ah batteri till bobatteriet. Anser att det är bättre att använda ett billigare batteri om man råkar djupurladda t.ex. om man förstör ett lithium för 10000:- gråter man längre... Men ett vanligt batteri duger länge och väl. Visst är det häftigt att veta att man har det häftigaste batteriet, men .....
 
F

F.d. 1470

Guest
Jag köpte ett vanligt 100Ah batteri till bobatteriet. Anser att det är bättre att använda ett billigare batteri om man råkar djupurladda t.ex. om man förstör ett lithium för 10000:- gråter man längre... Men ett vanligt batteri duger länge och väl. Visst är det häftigt att veta att man har det häftigaste batteriet, men .....

Sker inte med rätt system. Skrattar hela dagen med över 13V.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag köpte ett vanligt 100Ah batteri till bobatteriet. Anser att det är bättre att använda ett billigare batteri om man råkar djupurladda t.ex. om man förstör ett lithium för 10000:- gråter man längre... Men ett vanligt batteri duger länge och väl. Visst är det häftigt att veta att man har det häftigaste batteriet, men .....
Ett litiumbatteri klarar djupurladdning. Precis som mobilbatteriet som också är litium.
Som någon redan nämnt blir det billigare i längden.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...och dessutom lättare och snabbare att fylla både genom solcellspaneler och under färd. Kan man sätta värde på ”livskvalitet”? ...för det är precis vad lithim batterier bidrar till genom sina egenskaper. Dyrt? Det är bara en själv som bestämmer vad man vill lägga sitt ”anletes svett” på.

Vi har redan testat blybatterier och tyvärr kommit fram till att vi inte klarar av att hålla dom vid liv någon längre tid. Vårt sätt atta nvända el i en husbil lämpar sig inte för blybatterier däremot fungerar väldigt bra med lithium.

30D6F1AD-8B60-4FB8-8D77-C16C0F6AF7B5.jpeg
En vintrig, dock solig dag kan leverera ca 130Ah från våra 2x100 Ah solceller som sugs ganska lätt in i 2x100Ah lithiumbatterier. Jag kan inte påstå att vi har upplevt samma sak med blybaterier. Men det är klart, om man har tillgång till 230V (t.ex. på campingen/ställplatsen) då spelar det ingen roll vad det är för batterier man har. Då skulle vi inte tveka alls att ha ett billigt blybatteri.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Att få ut 130AH/dygn av 2x100W paneler vintertid verkar minst sagt optimistiskt.
Ja du Olof, lite av önsketänkande kanske, men solen puttar faktiskt in ca 10Ah (se ovan vid 13-tiden) så att 10 soliga timmar med avtorkade paneler från pollen, kan trycka in mer än väl hela dagsbehovet. Jag vinklar den ena panelen rakt mot solen och den andra är egentligen på 110W. Det fina är att lithium tar in allt som bjuds.
 
Toppen