• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringen går!

F

F.d. 52649

Guest
Hej! Jag har begränsad erfarenhet av husvagnar. Detta är min första! En Sävsjö vagn från typ 1990. Köpte den billigt för att bo i nu över vintern. Då jag är beroende av värmen så är detta mycket viktigt!

Det är ett alde vatten buren värme system. Det finns en 10A glassäkring som går så fort jag slår till huvudströmmen.

Vattenpumpen till värmen har bubblat och låtit 2 månader nu cirka. Men sen för några dagar sedan har det låtit rejält mycket. Var borta hos en vän i förrgår (fredags) och när jag kom tillbaka lördag eftermiddag var vagnen kall och jag provade byta säkring för jag såg att den hade gått. Men den smäller direkt jag slår till huvudströmmen.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Ingen expert alls, men säkringen på min aldepanna löste ut, när det hade blivit för lite vätska i systemet. Kanske läge att fylla på och lufta.
Helt riktigt.Om den bubblar och låter verkar glykolnivån vara alldeles för låg, och då går säkringen.Bara fylla på.Har man kört den för länge "torr"då kan i värsta fall cirkulationspumpen fastnat.På en -90 årsmodell är elektroniken väldigt enkel så det kan inte vara något dyrt och avancerad fel
 
Toppen