• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tror inte du kan ta cykeln på flyget,batterierna är inte godkända, kolla med flygbolaget innan du åker.
 
F

F.d. 22252

Guest
svenska kronor så strax över 3000kr runt 290 eu tror jag hittar inte kvittot låg väl i samma ficka, HASSE fick broschyren så han vet säkert, det var en liten datafirma som inte hade någon hemma men dagen därpå ringde han och sa att den kommit. Säljs ju härnere under ryder namnet och något mer tilläg till namnet man påstår att det ska vara 120kg vilket inte står på kartongen sen finns tydligen lite olika batterier också. chassiet är detsamma så den klarar säkert 120 verkar starkt gjord. Den gamla kostade ju 7000kr och vägde 10 kg den här är numret större passar mej mycket bättre går tystare känns stadigare. Det står uppblåsbara hjul och då ska det finnas en adapter med men det fanns det inte och de verkar vara solida och det är lika bra det för annars blir det inte roligt att byta om man nu kan hitta något som passar. Eftersom hjulen är betydligt bredare så klarar de ojämnheter bättre. Verkar som Amazon säljer dem i USA heter de samma som en mobiltelefon.
kolla på you tube
För info, tror att de olika varianterna mest beror på reklammakarnas ovilja att återge tekniska data riktigt eller bara vilja sälja, misstänker dock att det kan finnas en variant med högre kapacitet på batteriet men inte ens det behöver vara sant eftersom i min ficklampa sitter det samma typ av cell som sitter i tesla och den är märkt 4800ma efter min undersökningar maxar de cellerna runt3000ma resten är dekaltrim, kan vara samma med scotern sitter ju samma batterier där son tesla har 36volt och jag tror parallellkopplade parvis teslas olika modeller har mellan 5000 och 7000celler av panasonics fabrikat eller en kopia som de gör i egna fabriker, såna celler finns att köpa i färdiglödda paket på ebay.
Hittils efter att ha kört med knappt halvladdat batteri till hamnen och ätit god mat och tillbaka är jag väldigt nöjd den här scotern kommer ganska närma en elcykel i kvalitetskänslan och prestandan, den stora fördelen är ju att man bara fäller ihop den och slänger in den i förvaringsfacket eller helt sonika ställer den inne i bilen när man kör iväg.
Har låst fast den vid ett litet bord ute eftersom jag laddar men här finns det ju en grind och en vakt så den andra scotern har bara stått bredvid bilen utan att bli störd. den kommer jag säkert behålla eftersom det är så enkelt att ta med på flyget. den har varit kanonbra att ha en kilometer avverkar man lätt på några minuter, men att kliva på den nya elscotern är lite som skillnaden mellan en fiat och bmw.
Det finns dock ett seriefel på de här scotrarna som man får se upp med, samma som dödade mina två andra, när man har fulladdat så fungerar bromsningen dels på skivbromsen men även på framhjulet som då får jobba som generator.
Problemet är att när batteriet är fulladdat slår skyddskretsarna ifrån laddningen och då rusar altså strömmen in i elektroniken för nu handlar det inte om 36volt längre kan mycket väl vara 50v och bränner sönder elektroniken.
Har man som jag en nedförsbacke hemma ska man alltså inte ladda fullt om man måste börja med att bromsa. När jag hade ett extrabatteri hände aldrig detta eftersom det tog upp strömmen hade ju ingen regulator till det det hade jag satt i ladduttaget. Råkar ha ett 36v paket lipolymer batteri ska bara sätta dit en kontakt så kommer jag ha 5ah extra och då handlar det om långdistans och då kör jag ifrån cyklarna, gjorde jag redan med den gamla och man hörde hur de pustade och tungan hängde som en slips när man gled om. Men även de lagliga elcyklarna tar man säkert, fast det finns ju en del 500w som verkar köpta härnere de bara susar i fullfart uppför backen och inte alla trampar. Spanien är nog inte så hårda på rgeler och sånt. Själv kör jag vädigt långsamt på trottoarerna vet inte hur man tolkar lagen här, hemma är det nog så att det är 250w för alla elcyklar och det följer nog nästan alla handlare de har ju branchorganisationer, men vad jag vet omfattas inte en elscooter av den lagen. Så jag kan köra med 350w om nu reklamen stämde i brochyren. sen går den ju 25km inte 20 som den gamla och känns betydligt säkrare.
Och en sak är säker den är himla rolig att köra så nu blir nog min elcykel till salu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ju tagit min gamla elscoter på flyget men det är hårdare regler nu, batterier går på båt och lastbil. Det är en av anledningarna som jag köpte sparkcykeln som inte har något batteri den är i alla fall tre gånger så snabb som en fotgängare.
skickar en bild på 18650 cellen som finns i tesla och de flesta andra elbilar, men det som står på är lögn och förbannad lögn, finns i enstyck förpackning på biltema 100kr st. Myyycket billigare och bättre kvalite på ebay. men köp inte om det är kina som avsändare då tar det flera månader innan den kommer. Litiumjon cellerna är mycket brandsäkrare än lipoly som ju egentligen mera är en plastpåse som brukar svälla när de blir gamla och de kan explodera och brinna okontrollerat.
SAM_0711.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Hittade kvittot 289 EU betalade jag för scotern,låg samma reklam i baren. det verkar ev vara en enklare och billigare modell av den som säljs under annat namn, finns ingen blåtand vad jag kan se. Men sånt behöver man ju inte veta. Så enkelt som möjligt så slipper man en del felkällor.
I morgon åker jag ner på marknaden som vanligt och sen tror jag det blir mat på ORO igen det var riktigt bra idag snabb service och gott och trevlig personal. Rekomenderas till de som läser det här.
Jag tror det var det som den ganska sjuka mannen på sjukhuset försökte berätta fast på spanska.
Elscootern står inne fulladdad var lite orolig om det skulle bli regn inatt. Skulle försöka se hur långt jag åker och se hur länge den går men det brukar ta minst 5 upp och urladdningar innan batteriet blivit bra. Ska ta med kartan och åka runt lite nu när allt känns lätt, det är ingen scooter för de små det är en meter från fotbrädan till styret, styret går inte att justera och handtagen sitter fast. enkelt och rejält ett glappt styre brukar inte kännas bra.
Om jag stannar till i avignon på hemvägen som jag gjorde på hitvägen så kan jag köra över bron och runt i centrum. Man har ju blivit bortskämd med bra väder men det är ju inte säkert att det blir. ladda kan jag säkert göra på min omformare laddaren drar bara 80 w så jag kan ladda när jag kör och solpanelen bör täcka det behovet. Köpte en liten såg idag för lagningen av bakdelen på bilen, skulle egentligen behöva vinkeljärn också men det får jag ta sen. Köpte ett lås till scotern ganska klent men svårt att släpa på en kedja. skulle behöva montera en bagage krok.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ytterligare en bra dag här på Bahia vaknade till sol som vanligt, gick ner och tog en dusch massor med varmt vatten. sen frukost kaffe wasa sportbröd men havarti ost. sen tog jag elscotern ner till marknaden. Gjorde ett par fynd strumpor med lös resår i min storlek i bra kvalite Spanien.jpg finns knappt hemma skåpet är fullt med billiga strumpor som får slängas efter ett tag. Sen hittade jag ett bälte som var snyggt flätat med resår i perfekt blir nog ett till innan hemresan. Har tidigare använt ett specialbälte köpt från england i en affär som säljer kläder för bergbestigare, men det bältet får jag ju flytta mellan olika byxor hela tiden, då kostade det 350kr,nu säkert 500kr, det nya som är mycket snyggare kostar 50kr, en viss skillnad. Alltid hittar man något. Sen ner till hamnen och en restaurang med god mat och en alkoholfri öl. tyvärr så tog batteriet slut så det blev taxi hem, första gången jag laddade det och det var kallt ute svårt att ladda lijon batterier då, det vet säkert elbilsägarna om de står utomhus är det minusgrader så finns bara halva energien kvar. Nu tar jag det lugnt brukar ta minst 5 cykler innan man har någorlunda bra energi i batteriet, annars får jag lossa på luckan och mäta upp dem, har den legat länge i lager vilket jag misstänker eftersom de satt ner priset rejält så kan någon cell tagit skada men det går att byta. När jag kom "hem" fick jag hjälp att skriva ut biljetten så nu är det klart, lite onödigt egentligen när de tittar i passet ser de ju allt i datan. Men papper vill de ha och papper får dom. Började såga upp en spricka bakpå bilen ska spackla igen den med 2 komponent plast med glasfiber i och en extra glasfiber remsa på insidan, det saknas en del bitar plast efter påkörningen men jag funderar på att skära bort det eftersom det inte fyller någon funktion är bara som en kjol med en hylla som samlar smuts. Hemma har jag en batteridriven vinkelslip som är som gjord för jobbet ska se om jag kan hitta en snygg kantlist så blir det bättre än nytt gäller att tänka först istället för att bara slaviskt återställa till det gamla. Ett misstag jag gjorde och som miljaanen påpekade var en för liten avloppstank. Funderar på om jag inte skall sätta dit en liten till det finns ju färdiga anslutningar så det skulle gå lätt att koppla ihop dom. Ska se om jag kan hitta lite polyuretanskum på sprayburk, mistänker att distansmaterialet i duschgolvet har blivit dåligt så det sviktar betänkligt och sån brukar kunna sluta med en spricka vilket är vanligt även på nyare bilar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52548

Guest
Ta de lugnt på resan hem Bengt. Jag har följt dina bravader hela tiden. En väldig rolig läsning.
Man kunde ju läsa utan att vara medlem.
På västkusten har vi haft lite vår.
Sist vi åkte hem var i början på april för ett par år sedan. Då tog vi med våren hem hela vägen.
Ha de gott.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack Libbe, jag kommer ju hem ett par veckor tidigare men jag tänkte mej att ta med våren hem också. Här är det för ovanlighetens skull gråväder och bara 15grader ute. Nätterna är kalla ibland samma temp på natten som hemma, så egentligen är det bara den varma solen som gör vädret här annars är det i princip vinter.
Var för jag åker tidigt beror till en del på min gamla far men där går det upp och ner varannan dag som man kan fövänta sej vid hög ålder var inte så akut som jag trodde. Men en orsak är att jag inte tål värmen så bra och blir det en riktig värmebölja och sitta och köra i en gammal husbil i över 30grader blir jobbigt, sen är jag överkänslig mot drag och kan inte bara veva ner rutan. därför blev jag hemma hela förra sommaren nästan.
Sen måste jag tala om vaför jag åker med finnlines istället för tt-line eller stena line. Hade ju passat bra kiel göteborg denna gången då jag har ärende dit.
De rabatter som HBK har förhandlat fram gäller knappast i verkligheten vill man ha det billigaste alternativet finns det ingen rabatt eftersom den bara gäller de betydligt dyrare ombokningsbara biljetterna och så här års är det så låg beläggning på färjorna att det i princip alltid finns plats alltså win win för dessa bolag.
Däremot Finnlines har ärliga rabatter på dagfärjorna men inget på nattfärjan eftersom det mest är en lastbilsfärja med massor av lastbilar som går över på natten. Som premiumedlem får jag rabatt och mail med erbjudanden som gör att jag fått en hyfsat billig biljett. Sen har jag räknat mil diesel och andra avgifter på alla vägar plus naturligtvis möjligheten att sova bort en tråkig båtresa och ställplats för bilen inomhus.
Så därför har alltid valet varit denna linje det är femte gången nu på två år och alltid lika trevlig och skojfrisk personal speciellt lastarna.
Skulle vara roligt att åka bron men eftersom jag måste köra själv kan jag varken njuta av utsikten eller fotografera och sen är jag lite rädd för vindarna på bron för min bil är en riktig vingelpelle när det blåser och det gör det ju alltid på havet.
Måste lägga upp de gamla bilderna sen 1/1 2017, rent otroligt att min bil var så relativt oskadd, visserligen finns det en del dolda fel springor i inredningen osv. men det jag skulle vilja säja att husbilar utan drag och som inte är väldigt nya hade nog varit skrot och inte körbara. och jag som inte ens har kofångare bak.
20170101_130050.jpg 20170101_130132.jpg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ytterligare en bra dag här på Bahia vaknade till sol som vanligt, gick ner och tog en dusch massor med varmt vatten. sen frukost kaffe wasa sportbröd men havarti ost. sen tog jag elscotern ner till marknaden. Gjorde ett par fynd strumpor med lös resår i min storlek i bra kvalite Visa bilaga 162794 finns knappt hemma skåpet är fullt med billiga strumpor som får slängas efter ett tag. Sen hittade jag ett bälte som var snyggt flätat med resår i perfekt blir nog ett till innan hemresan. Har tidigare använt ett specialbälte köpt från england i en affär som säljer kläder för bergbestigare, men det bältet får jag ju flytta mellan olika byxor hela tiden, då kostade det 350kr,nu säkert 500kr, det nya som är mycket snyggare kostar 50kr, en viss skillnad. Alltid hittar man något. Sen ner till hamnen och en restaurang med god mat och en alkoholfri öl. tyvärr så tog batteriet slut så det blev taxi hem, första gången jag laddade det och det var kallt ute svårt att ladda lijon batterier då, det vet säkert elbilsägarna om de står utomhus är det minusgrader så finns bara halva energien kvar. Nu tar jag det lugnt brukar ta minst 5 cykler innan man har någorlunda bra energi i batteriet, annars får jag lossa på luckan och mäta upp dem, har den legat länge i lager vilket jag misstänker eftersom de satt ner priset rejält så kan någon cell tagit skada men det går att byta. När jag kom "hem" fick jag hjälp att skriva ut biljetten så nu är det klart, lite onödigt egentligen när de tittar i passet ser de ju allt i datan. Men papper vill de ha och papper får dom. Började såga upp en spricka bakpå bilen ska spackla igen den med 2 komponent plast med glasfiber i och en extra glasfiber remsa på insidan, det saknas en del bitar plast efter påkörningen men jag funderar på att skära bort det eftersom det inte fyller någon funktion är bara som en kjol med en hylla som samlar smuts. Hemma har jag en batteridriven vinkelslip som är som gjord för jobbet ska se om jag kan hitta en snygg kantlist så blir det bättre än nytt gäller att tänka först istället för att bara slaviskt återställa till det gamla. Ett misstag jag gjorde och som miljaanen påpekade var en för liten avloppstank. Funderar på om jag inte skall sätta dit en liten till det finns ju färdiga anslutningar så det skulle gå lätt att koppla ihop dom. Ska se om jag kan hitta lite polyuretanskum på sprayburk, mistänker att distansmaterialet i duschgolvet har blivit dåligt så det sviktar betänkligt och sån brukar kunna sluta med en spricka vilket är vanligt även på nyare bilar. Det var avfärd till Benidorm för de som ville äta en 5 rätters och se en känd show efteråt. Jag satt i baren med en lättöl och tittade på hur glada pensionärer villigt köade för att komma in i tältet där de tydligen skulle vänta på bussen och dricka någon färdknäpp. Intressant att skåda köandets mystik och mekanism, själv brukar jag vara en av de sista som går ombord på flyget eftersom jag avskyr köande och sitter hellre och vilar i en stol tills de sista ska gå ombord och då slipper jag trängseln på planet också. Vägrar köa när jag ska av också men många börjar köa innan trappen är framme sen köar de för att vänta på väskorna som oftast kommer långt senare. Har för mej att pensionärerna är värst i det fallet. Nu är man ju lite för gammal annars hade en avhandling kunnat ge några poäng.
Min yngste son:
Visa bilaga 162795
Snygg kille jag menar dig. Klimatet gör dig gott. Det fotot kan du ha som bild här på forumet.
Ha det bra och njut av dom sista veckorna.
 
F

F.d. 52548

Guest
Ska du till Göteborg? Då kan du stanna över natten hos oss om du vill.El-vatten-tömning får du.
Dessutom får du en fika. Kommer du lägligt får du middag.
Här har passerat en del från Hbk. Malmö-Skellefteå-Orust store son som tyvärr har lämnat oss.

Du är hjärtligt välkommen Bengt. Vila upp dej för sista sträckan.
Jag skickar dej position om du känner.
Kör lugnt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu har jag varit och ätit jätteräkor på ORO alltid lika gott! och snabb servering.
Lyckades köra både dit och hem men myycket långsamt men fint på strandpromenaden.
Har efter mycket sökande på internet kommit fram till att det finns två varianter av min elscooter vilket jag misstänkt det som avviker mot xiao är att den har luftgummihjul vilket är positivt eftersom de måste vara riktigt jobbiga att byta bak är det skivbroms och där fram sitter motorn, sen vet jag inte om slangar och däck går att få tag på lätt hemma. Det andra inte lika roliga är batteriet där min har 4,4ah mot den andra som har 7,8 ah 30 st 2,6ah 18650 av LG s fabrikat alltså bra som ligger parallellkopplade 3 och 3 och 10 i serie för att få 36volt. Blir att ta fram skruvmejseln och lossa locket när jag kommer hem och se vad det är för skräp de pulat in det mesta finns ju på ebay och eftersom jag behöver den nu kommer jag inte krångla med byten och sånt. den borde klara 10km när batteriet är ok min gamla körde jag ofta över en mil med och den hade 6,5ah. En sak jag har märkt att vrider man på för fullt dyker batteriet direkt vilket tyder på celler med högt inre motstånd.
Laddningstiden skiljer också med två timmar mer på det stora batteriet.
Fick knappt något gjort med bilen behövde en mycket större tving och det är söndag och allt är stängt sen kände jag mej inte så motiverad småkallt och hungrig var jag, just det jag tänkt att fixa tar inte lång stund sen är det lite spackling och slipning. Ska titta över växellinkaget med och se att det sitter fast som det ska många brickor blev det. sen måste jag kolla över backkontakten lite och backlampan sist när de backade in på verkstaden lyste dimljuslampan men inte min specialstarka ledlampa.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Läste massor med sidor på nätet igår om xiaomi m365, som jag tror att din heter i original. De flesta verkade nöjda men det fanns några saker som man måste fixa. Tydligen så kan det läcka in vatten vid strömbrytaren. Det löste man genom att tejpa över strömbrytaren. Sen var det något med bulten/bultarna som låser styrstången. De kunde börja glappa och behövde ersättas med nya starkare.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 22252

Guest
s-l400.jpg Det satt låslack på skruvarna förmodligen för att de inte skulle börja glappa. genomföringarna och locket till laddkontakten passar dåligt och där lär det rinna in vatten så det blir en av de saker jag får fixa, min skoter säljs i en affär i Murcia det var nog därför den kom fort men batteriet är ju väl svagt, i Valencia finns det en affär som säljer delar till systermodellen xiaomi denna modellen finns i förmodligen samma utföranden och då heter den pro. Han säljer batterier 7,8 ah borde passa rakt av för 210 eu och då blev det inte billigt längre. Med facit i hand skulle man letat på den modellen från början, men batteriet tar sig säkert och sånt kan man fixa i efterhand och få ännu mer ah.Och jag är glad att jag fick modellen med kompakta hjul. Från europa kostar det inte mycket att få hem det och fort går det ju. Det som känns viktigt är att jag kan stanna på vägen och göra lite upptäcksfärder med den kortare räckvidden men idag kändes det betydligt bättre än igår. Borde ju gå betydligt längre min gamla hade bara 24v och 200w 6,5 ah och den körde jag ofta 12km.
Härnere skulle man kunna ha en solfångare egentlig 3 för spänningens skull men det finns ju om vandlare liknande jag har till datorn som omvandlar direkt. Finns såna man kan ha i ryggsäcken och som man vecklar ut. Men det är ju här nere i solen där man kan använda solur. Regn är en ganska okänd företeelse regnade 1 dag sen 13dec sen småskvätte det en dag till men det är allt, och inget aftonblad som skriver om miljöförstöring och klimatändring och katastrof för att det inte regnar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Skulle vilja hänga en liten korg på styret att lägga maten i när man handlar, men så har nog kinesen fast ingen ide att fråga de säjer bara att det inte finns sen får man hitta själv.
Ska fösöka hitta en biltillbehörsaffär och se om jag kan hitta en ny växelspaksknopp till husbilen lyckades ju inte hemma men här hittar jag hela tiden saker som man saknat hemma här finns det mesta och till halva priset. Man tänker vad alla dessa kedjor vi har hemma lurar upp oss och tjänar miljoner vanlig mat t.ex borde ju kosta samma. Precis allt är ju billigare taxi t ex mindre än halva priset. och då får man åka med en äkta spanjor med taxameter! Jag tror de heter Alonzo allihop....
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det finns en firma i valencia som säljer dessa krokar och allting som finns på skotern som reservdelar 18 mil härifrån så det blir ett besök på hemvägen han har även stora batteriet så då kan jag se om det bara är att skruva dit vilket jag tror.
Räknade lite på min gamla och nya scooter den gamla 24 volt 6,5ah 156 wh den nya 36volt 4,4ah 158,4wh ungefär samma alltså. Men 36 volt och 7,8 ah 280,8 wh är ju bättre. Finns en variant till på ebay 36volt 6,6 ah 237,6 ah.
Om det blir så att jag kommer över det stora batteriet så ska jag ta det gamla och göra som det finns en film om på youtube där man sätter fast en liten väska på nedre ramröret och där man pallellkopplat ett yttre batteri med det inre för extra kapacitet dvs. 7,8 +4,4 ah 36volt 439.2 wh då börjar vi snacka långturer det skulle det banne mej vara värt att dra iväg lite överallt långturer in i främmande städer upptäcksfärder på cykelbanor och gångvägar och köra om en och annan elcykel som kroknat.
Plus att det är bra mycket roligare att köra el scooter när jag sitter på min elcykel så är det bästa att det går tyst annars längtar jag till en moped istället så jag slipper räkna kilometer hela tiden. kör och laddar för att se hur körsträckan med det jag har blir bättre, den borde klara en mil om jag inte drar på för mycket för det är ett helt annat klipp i den här motorn än den gamla 200w mot 350w om man får lita på uppgifterna vilket man sällan kan, jo den gamla stämmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen