• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sanitetsmedel till toaletten och gråvattentanken

Ingrid WL

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
23257
Medlemskap
2024
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av OxyG Camper, som är ett biologiskt sanitetsmedel,

Hälsningar Ingrid från Dalarna
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Är tacksam om du vidareutvecklar dina åsikter om detta!

//Tommy
Javisst kan jag det , när man går på muggen är det helt naturligt att det doftar en aning vilket enkelt kan undvikas med ex.vis sog . Är uppfödd på bondgård med utedass innan det moderniserades inne och mig stör det inte ett smack. Har sett vuxna karlar nästan spy när dom tömmer skitburken ?? Sen är jag generellt emot kemikalier i tid och otid :) :)
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Javisst kan jag det , när man går på muggen är det helt naturligt att det doftar en aning vilket enkelt kan undvikas med ex.vis sog . Är uppfödd på bondgård med utedass innan det moderniserades inne och mig stör det inte ett smack. Har sett vuxna karlar nästan spy när dom tömmer skitburken ?? Sen är jag generellt emot kemikalier i tid och otid :) :)

Nu vill jag påstå att du är ordentligt ute och cyklar, och skriver om något som du inte har en ringaste aning om.
Du kan aldrig jämföra fekalier i en öppen behållare (utedass) mot en stängd som du har i en husbil, i själva verket handlar det inte om dofterna utan om de gaser som bildas i en sluten tank som kan ställa till det.
Där behövs dessa produkter som numera oftast är ganska harmlösa men bryter ner de restprodukter som är mindre angenäma på ett helt miljöriktigt sätt.
Har jobbat mycket med denna typ av produkter bakterier/microorganismer) i en massa år och vet vilken nytta de gör både i avloppssystem, fettavskiljare och slutna tankar.

//Tommy
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Och vad menar du att den gasen skulle ställa till med då förutom lukten menar du. Jag har jobbat i 24 år inom vatten och avloppsteknik vilket innefattar även reningsverk från små mikroanläggningar till stora biodammar så helt borta är jag naturligrvis inte :) Att jag drog upp utedass har med doften att göra och just det är väl vad som skall förhindras ?? . Jag gillar helt enkelt inte kemikalier som används i tid och otid och icke heller behövs.i många fall Jag brukar tömma burken varje dag om möjligheten finns vilket det i de flesta fall görs annars så ofta tillfälle ges och mängden gas som bildats under den tiden är försumbar :)
 

Ann Britt och Malle

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2399
Medlemskap
2024
Javisst kan jag det , när man går på muggen är det helt naturligt att det doftar en aning vilket enkelt kan undvikas med ex.vis sog . Är uppfödd på bondgård med utedass innan det moderniserades inne och mig stör det inte ett smack. Har sett vuxna karlar nästan spy när dom tömmer skitburken ?? Sen är jag generellt emot kemikalier i tid och otid :) :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ok, har ingen utbildning i vatten & avlopp men 3 års erfarenhet från både SOG och lagring i tank. Vi flyttar gärna över från kassett med kvarn till uppsamlingstank för att slippa tvingas tömma kassetten på olämpliga platser! Man köper sig helt enkelt lite tid inför nästa tömning!

För det första så är SOG-ens uppgift att hålla gaserna kvar i kassetten under tiden man uträttar sina behov och inget annat. SOG-ens funktion upphör så fort man stänger luckan.

Visst luktar det när man tömmer tanken, därför töms den på avsedda platser (typ markbrunnar). Så är det oavsett om det är en liten tank på 80 liter eller en på några hundra liter typ en Concorde, Morello, lokalbuss, lånfärdsbuss, osv... Det är viktigt att ha bra avluftning och på rätt höjd, annars luktar det oavserr om det är en husbil, husvagn, sommarstuga eller båt. Däremot jag avstår gärna utedass på sommaren, inte pga lukter utan mest pga flugor, mygg & knott. Det är upp till var och en att dra sin egen gräns!

Allt som har med kemikalier att göra ska också tömmas på avsedda platser, t.ex. kemtoaletter, porta-potty som kräver ”blå” vätska, osv... ...och värre än så är det inte!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har använt OxyG Camper i gråvattentanken lite sporadiskt de senaste åren och har inte heller märkt någon effekt. Detta torde snarast bero på att vi inte har haft några problem med lukt från denna tank sedan första året vi hade haft husbil. Vi är numera väldigt nog med att torka av tallrikar, matkärl etc. innan vi diskar. Vidare häller vi aldrig ut pastavatten eller dylikt i tanken.

OxyG är inte fri från kemiska produkter. Den innehåller natriumkarbonat som även kallas kaustiksoda och medför risk för frätskador på hud, i ögon och slemhinnor. Den andra kemiska produkten är natriumperkarbonat och är på liknande sätt frätande. Vad den ytterligare gör är att den tillför syre och det är just det som tillverkaren skriver om att produkten gör. Den tillför syre i den annars tillstängda gråvattentanken och möjliggör en oxidering vilket ska ta bort svavelväte och andra illaluktande gaser. Dessutom ska den innehålla natriumklorid, alltså vanligt bordsalt, parafinoljor samt ospecificerade bakterier. De är väl dessa bakterier, som inte redovisas någonstans och som säkert utgör en affärshemlighet, och motiverar de ganska höga kilopriset på 726 kr. Dock står det att bakterierna går utmärkt att tömma i avloppet. Om kemikalierna går att tömma i avloppet står det emellertid inget om. Eftersom natriumperkarbonat tillför syre såpass mycket så räknas produkten som understödjande av brand vilket man måste tänka på vid förvaring.

Jag hittade en liknande produkt på ICA och som kallas avloppsrens och markandsförs av Gripen. Den innehåller natriumklorid, kalciumnitrat, lipase, triacylglycerol och bakteriesporer. Kalciumnitrat kan var frätande och kan orsaka irritation i ögon och slemhinnor. Denna kemikalie innehåller mycket syre och gör samma jobb som natriumperkarbonat i OxyG:s produkt. Någon varning om att detta ämne är oxiderande och understödjande av brand finns inte på förpackningen. Lipase är ett enzym som delar upp fetter och finns naturligt i människokroppen. Triacylglycerol verkar vara ett liknande ämne (eller samma) som triglycerid, är en förening av fettsyror och finns också naturligt i människokroppen. Vad bakteriesporerna består av anges inte. Kilopriset är 93 kr.

Jag har inte gjort någon jämförelse mellan dessa två produkter och kan inte yttra hur verksamma de är. Skillnaden mellan kilopriserna är dock anmärkningsvärd. Båda produkterna skyltar med att de är biologiska, vilket jag tycker kan ge en falsk bild av dem, då de i huvudsak innehåller kemikalier.
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Jag har aldrig använt medlet och har häller inte läst innehållsförteckningen. Men det jag opponerar mig mot är påståendet att natriumkarbonat är detsamma som kaustik soda. Det är helt olika kemiska ämnen. Natriumkarbonat är målarsoda. Inte särskilt farligt. Kaustik soda är däremot mycket frätande.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Javisst är det så - natriumkarbonat är vanlig soda-eller målarsoda som det också kallas. Formel: Na2CO3.
Kaustik soda däremot är ett mycket starkt basiskt och frätande ämne. Formel: NaOH
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Är inte alla senare årsmodeller utrustade med en typ av SOG som leder bort odören från pottan och hindrar övertryck? Då behövs inga kemikalier som är förbjudna på vissa biologiska tömningsplatser.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Uppgiften om att natriumkarbonat kan kallas kaustiksoda fann jag i RIB - beslutstöd för räddningstjänsten utgiven av MSB och "köpte" den uppgiften lite slarvigt. Vad jag har kommit fram till är att natriumkarbonat kan finnas i kaustiksoda, men att huvudingrediensen däri är som påpekats natriumhydroxid. Jag ber om ursäkt för min slarvighet och tackar de som bidragit med korrekta uppgifter.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Uppgiften om att natriumkarbonat kan kallas kaustiksoda fann jag i RIB - beslutstöd för räddningstjänsten utgiven av MSB och "köpte" den uppgiften lite slarvigt. Vad jag har kommit fram till är att natriumkarbonat kan finnas i kaustiksoda, men att huvudingrediensen däri är som påpekats natriumhydroxid. Jag ber om ursäkt för min slarvighet och tackar de som bidragit med korrekta uppgifter.
Det verkar som om du är eller har varit engagerad i Räddningstjänsten (?) Samma här. Var insatsledare 10 år under 70-talet, men på den tiden hade vi inga datorer. Istället hade vi ett antal stora pärmar med alla uppgifter om "Farligt Gods". Tycker inte att du behöver be om ursäkt för att du kanske inte råkar ha specialkunskaper i "Kemins värld". Du har i alla fall försökt att ta reda på hur det ligger till.:)
 
F

F.d. 52624

Guest
Vi har det Sedan två år och är nöjda. Använda det även till gråvattentanken. Men nu har vi beställt en kompost toa. Det känns bra att inte spola ned en massa kemi i våra reningsverk.
 
Toppen