• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service 4800 mil fiat

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej våren närmar sig och jag bad idag om ett prisförslag på servicen för fiat vid 4800 mil bilen är 36 månader till sommaren och vid 24 månaders service ville fiat endast byta olja alltså förra våren denna service hos fiat kostade 2700 kr helt ok för mig. Denna servicen som görs nu kallades intervallservice samt oljebyte pris för detta 8 705 kr. Min fråga är detta måste väl vara ett rån? Vad har ni betalat för denna service hos fiat?
 
4

4 JO

Guest
Stämmer nog ganska bra.
Gjorde denna service förra året och fick betala 8914kr.
Kommer inte ihåg exakt vad det var man gjorde nu men vill minnas att det vara alla typer av vätskor och lite olika filter.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Jag har frågat, inte hos Fiat, men auktoriserad Fiatverkstad å dom vill ha mellan 5380 kr till 6048 kr beroende på omfattning. Fick något liknande ditt pris på en icke Fiatverkstad.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Kamrem ingår ej är nästa år. Var olja vätskor och olika filter. Fan vad dyrt får nog kolla några ställen till
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Visserligen två år sedan, men för motsvarande service ville Bengt i Ö-ljunga ha 7500 kr, jag fick den gjord på Scandic & Nordic Reisemobile i Harrislee (ligger numera i Handewitt) utanför Flensburg för 5300 kr.

Så din indikation på cirkus 8500 kr är nog vad man får betala i Sverige. Men, tänker du åka söderut i vår - fundera på en verkstad i Tyskland! Idag kanske 6000 kr? I Sverige har vi helt andra timpriser :(
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Köpt bilen i Tyskland kanske kolla in vad det kostar och ta på väg ner till Italien i sommar bör ju vara billigare. Men har skickat ett par prisförfrågningar till i kväll får se vad de ger.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Då kan man konstatera att det pris vi fått är helt Ok....dom olika priserna jag fått beror på om dom skall byta kupefilter eller inte.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
För mej var det alla oljor växelllåda, bromsvätska, kopplingsvätska, alla filter diesel, kupe, luft. Samt senaste uppdatering bla automat, motor. Det är några år sen blir igen till våren samma sak. Glömde kylarvätska också.

Ursäkta läste på nytt det var vid 90000 km såg inte på rubriken.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det beror på hur bråttom jag har ,2 timmar kanske, kollade priser på delar knappt 2000kr, oljeserviceindikator skall nollställas kräver speciellt instrument.
Sedan kan man disskutera hur ofta man skall byta bromsvätska kylvätska osv, FIAT vill gärna byta ofta ock mycket tex. kamrem, en god inkomstkälla för verkstäderna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skall man serva enligt FIAT gäller fullservice vartannat år eller 4800 mil, så för husbilar är det service vartannat år.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sa det till min fiatverkstad men de stod på sig endast oljeservice vid 24 månader och 2700 mil på mätaren intervallservice vid 4800 mil på min bil oavsett tid fram tills dess endast oljebyte. Vet att de har fel kan läsa men vad hjälper det.

Oavsett blir det intervallservice 4800 mil och oljeservice nu i vår.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kupefiltret byter jag vartannat år, 15min jobb 200kr, dieselfilter mer sällan,på min person bil rekommenderar 6000mil,kamrem skall bytas efter 18000mil, och det finns inga begränsningar på kallt klimat osv. man undrar varför det skiljer så mycket mellan olika bilar i grunden samma prylar.
 
Toppen