• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas resedagbok till Portugal

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 16 del 2.

Bränslemätaren började att sjunka ner mot hälften. Dags att ses sig om var jag skall tanka. På en bemannad station ser jag ett pris på 1,56. Kör vidare och hittar en station som annoserar om 1,40. Kör in där. Det är en obemannad station. Sätter in mitt ena Visakort och slår koden. Lyfter av pumphandtaget och sätter in den i bilen på avsedd plats. Men det händer inget. Ser en man som tankar vid pumpen bredvid. Frågar honom om de ej tar emot Visakort. Det skall de göra. Han ber mig vänta tills han har tankat färdigt - så skall han hjälpa mig. När han kommer så frågar jag hur kortet skall föras in. När det är gjort läser han på displayen att kortet inte är ok. Då frågar jag om det finns stationer som tar kontanter. Det finns det får jag till svar.

Så jag kör vidare och i en liten by hittar jag ett kombinerat tankställe och verkstad utefter vägen. Det står en liten bil vid verkstan så jag kör in lite snett. Det innebär även att bakändan sticker ut en bit på vägen.
Jag tankar fullt. Priset var här 1,48.

Kör vidare till det börjar att skymma. Stannar för natten i stan Lons-le-Saunier. Det blev nästan 25 mil idag. Enligt min gps skall det vara c 2,5 timmars körning till Lyon. Så det blir nog 4 timmar eftersom jag sällan kör på max tillåten laglig hastighet.

Vi ses kanske snart i Spanien.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 17.
I går kväll bestämde jag mig för att kolla av tre campingar i Lyon om de är öppna och även har en tvättmaskin. Tänker att i den stora staden är nog underlaget för camping gott.Fr tvätt o snö D 10 003.JPG Fr tvätt o snö D 10 013.JPG

När jag hade kört någon timme så ser jag en skylt meden öppen camping om 250 meter. Kör av den större landsvägen. Kör länge på allt mindre/ smalare vägar. Börjar att undra varför jag ej ser någon mer skyllt. Så småningom är den lilla vägen spärrad p.g.a. vägarbete. Så jag börjar att vända. Men då ser jag en liten skyllt om camping på en enkelriktad väg. Jag stannar utefter ett hus och går mot campingen.
När jag kommer till receptionen är ingen där. Hör röster så jag väntar en stund. En kvinna kommer ut. Hon kan inte engelska. Jag tar tag i jackan och försöker att förklara att jag vill tvätta kläder. Hon säger nej, ingen maskin.

Jag tackar för mig och går tillbaka till bilen. Kör vidare.

I det ibland dåliga vädret igår så blev vindrutan mycket smutsig. Naturligtvis spolade jag rent för bra sikt. Men torkarna tar ju inte bort allt. Letar sålunda efter en bensinstation som har vatten och skrapa. Hittar ingen. Verkar vara väldigt svårt att kunna göra ren vindrutan i Frankrike, såvida man inte tvättar hela bilen. Det är ju inte lätt med en HB som är högre än tre meter.

Så småningom ser jag en stor bensinstation, med tvätt-utrustning. Kör in där. Men finner inget som liknar en hink vatten med gummiskrapa. Bara en automatisk maskin och en öppen hall för eget arbete. Men ingen höjdanvisning. Jag vågar inte köra in, för jag tror inte att jag är tillräcklig låg för att klara mig ifrån diverse rör i taket.

Stannar bilen och går ur för att undersöka närmare. Finner då på ena gaveln en automatstation för att tvätta kläder. Vajert! Om jag lyckas att få igång dessa maskiner så slipper jag att leta rätt på en öppen camping med tvättmaskin.

Jag går närmare och påbörjar läsandet av instruktioner. Allt är på franska. Jag har inte talat eller läst franska på ca 35 år. Sen jag var här sist.
Instruktionerna verkar vara mycket pedagogist skrivna. Jag tror att jag har förstått. Sätter i mitt Visakort för att betala. Det funkar inte idag heller.

Men här går det även att betala med mynt. Dagen är räddad - om jag lyckas att få igång detta.

Maskin nr 3 är för 8 kg tvätt kostar 2 E, maskin nr 2 är för 16 kg kostar 4 E, maskin nr 1 är en torktumlare kostar 2 R.
Nu stiger spänningen - skall jag lyckas att både programera och betala!

Jag använde den lilla tvättmaskinen och den börjar att snurra!!!!!!!!!

Har aldrig varit så glad när jag ser att kläderna snurrar runt.

Under tiden går jag till en liten butik som säljer butangas på bensinstationen. För att fråga vad den fria höjden är vid biltvätten.
Hon förstår inte min engelska och jag kan inte förklara detta på franska. Så jag går därifrån.

Får se om jag möjligtvis kan tvätta bilen på en camping i Spanien.

Nästa steg var att flytta över de rena kläderna till torktumlaren och programera den och betala. Det gick. När maskinen stannade och jag skulle ta ut de torra kläderna så var jag ej nöjd. De var nämligen ej helt torra. Bestämmer mig för att köra en gång till. Men jag har ej 2 E i mynt.
Nu måste jag alltså hitta en person som kan växla en sedel till mynt.
På andra försöket gick det. Så jag kör en omgång tork-tumling till.
Då blir jag nöjd.

Nu ställer jag in gps:en på Perpingnon. Går ej att undvika betalvägar säger den. Avbryter och byter till Barcelona istället. Det skall ta en timme ifrån en bit norr om Lyon. Det tror inte jag på. Kanske menar gpe:en att det skall ta 25 tim.

Kör vidare. Hittar efter en stund en stor parkering. Kör in där och startar laptoppen för att i lugn och ro hitta en stad i södra Frankrike som jag kan ställa in istället. Går ur bilen för att se mig omkring. De håller tydligen på att installera en el-laddnings-station med tre olika laddkablar. Finns även en stor nybyggd toa. Kollar in. Här finns en möjlighet att fylla på dricksvatten.
Smakar först innan jag hämtar min petflaska och femlitersdunk.

Därefter fixar jag kaffe. Sätter mig på en parkbänk med kaffe och kaka.
Där är en kvinna med två små barn, som leker på lekplatsen. De är välklädda med tjocka jackor. Jag har en kortärmad skjorta och långbyxor. Jag tycker att det är jätteskönt i det varma solskenet.

Som utlänning så måste man ju ända förstå att det är ju ändå i den kallaste av årstider! Invånarna klär sig naturligtvis för vinterväder.

Nåväl var och en får klä sig som den vill.

Jag kör vidare. Nu bär det uppför på väg nr D 10. Högt uppe är det mycket snö på sidorna. Jag stannar och tar några foton.

På väg N79 (tror jag) ser jag så småningom en stor skult med märken/ bilder för rastplats, HB - tömning mm. Kör av, trodde att det skull kunna vara något i stil med en rastplats som i Tyskland. Men det var det inte. Kör länge innan jag ser en campingskylt. Kör in där. Campingen stängd, Stannar på en storgrusplan utanför. På vägen mot rastplatsen står en tysk HB. Eftersom det har börjat att mörkna så parkerar jag för natten.

Det blev ca 27 mil idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 18 torsdag 7/2

Efter frukost och att det hade blivit ljust ute så flyttade jag bilen till den speciella gråvattentömningsplatsen som var öppen trots att själva campingen var säsongsstängd.

Nu fortsätter jag färden mot söderns värme. Ställde in gps:en på Valence.

Efter någon timme så har bränslemätaren närmat sig 50 %.
Börjar att se mig om efter en bränslestation som har bemanning. Eftersom mina Visakort ej fungerade häromdagen.

Hittar ingen på över en timme. Funderar på att ställa mig vid en automat och be någon person att använda sitt kreditkort mot att jag ger hen en 50 Eurosedel.

När jag har kört länge utan rast - så frågar gps:en om det inte är dags för en paus snart. Om 1,9 km finns en bränslestation, om 2,3 finns en restaurang mm. Ok, jag siktar in mig på bränslestationen. Den heter Carrefour. Provar med Forex kortet - det funkade. Så det blir full tank.

Efter lunch ställer jag in gps:en på Nimes. Då skall jag vända 180 grader och köra tillbaka samma väg som jag hade kommit. Blir mycket konfunderad. Men men vad göra. Jag har väl kört fel vid något tillfälle.

Vid 17- tiden har jag tröttnat på alla berg och dalbanevägar och bestämmer mig för att köra motorvägen till Montepillar. Tyvärr var det även här både upp och ner - vägar ibland 6 % lutning någon gång 7 %. Men inte lika mycket "serpentinvägar".
Nu står jag för natten på en rastplats vid motorvägen. Kallas tydligen "Aire" på franska. Det är väl för att man skall gå ur bilen för att ta en nypa luft!

Körsträckan idag blev 41,5 mil.Sö Frankrike 7 2 19 020.JPG
 

Bilagor

  • Sö Frankrike 7 2 19 008.JPG
    Sö Frankrike 7 2 19 008.JPG
    3,1 MB · Visningar: 133

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Ett klarläggande angående betal- och motorvägar.

I princip tycker jag inte att privatpersoner och företag skall betala både en fast vägtrafikavgift /-skatt och en km baserad. (funderar på att starta en speciell tråd för detta).

Varför började jag igår att köra på motor- och betalväg?

Det har varit en mycket vacker och intressant landsbygdsväg som jag har kört både i Tyskland och Frankrike. Det går långsamt och jag hinner att se mycket av samhällena som jag kör igenom. Max hastighet har varit 80 utanför byarna och 50 eller 30 inne i samhällena.

Men:

Ibland har det varit en viktbegränsning till 3,5 ton och då får jag vända och söka annan väg. En gång var vägen igenom en liten stad med trånga gator uppgrävt och jag fick köra en omväg. Då mötte jag en långtradare på den smala gatan och det gick inte att passera. Han började att backa men jag vinkade fram honom och backade själv till närmaste gatukorsning. Eftersom jag endast är 8,8 meter lång och långtradaren med dragbil och semitrajler förmodligen var 18 meter lång så anser jag att det är min skyldighet att visa det större fordonet hänsyn och släppa fram det.

Det har även varit branta backar på 6 - 7 -och 8 %.
I starka uppförslut har jag förbrukat 5 lit diesel per mil, nerför utan gaspådrag 0,2 lit per mil. Många tillfällen har det gått åt 3 eller 4 lit per mil när det har varit uppför.

Frankrike har en otroligt stort antal rondeller. Där har jag kör i ca 30 km. Så sammantaget har det gått åt mycket tid. Ibland har landsvägen varit mycket smal och utan skyddsräcken. Risken har varit stor att köra av vägen vid ett möte med en längtradare. Många sk "serpentinvägar".

Så igår eftermiddag beslutade jag att köra upp på motorvägen vid Clermont-Ferrand. Det var ingen betalstation där.
Avgiften i Frankrike blev ca 13:-- SEK per mil.

Jag har inte bedömt avgiften i förhållande till allt annat. Jag har uppskattat landsbygdskörningen denna vecka - men igår fick jag nog. Så nu har jag kört motorväg - vilket har varit otroligt tråkigt men snabbt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 19 fredag.

Fortsätter att köra på motor- och betalväg A 75 / E 11 söderut.
På rekommendation av Sander så körde av vid Narbonne för att tanka och tvätta bilen, framförallt under p.g.a. allt salt ifrån Sverige och Tyskland. Samt att handla lite livsmedel.

När jag har tankat och betalt med mitt Forex visakort så kör jag fram till självtvätten. Alla info är på franska. Jag läser länge och väl. Tror att jag förstår men för säkerhets skull frågar jag en fransyska i båset bredvid. Men hon har svårt att förklara på engelska. Hittar en man som tankar och han förklarar på knagglig engelska. Jag måste först köpa polletter för att starta vattnet. Då kommer det ut med högt tryck som ej går att reglera. Så jag skyndar mig på att spola av bilen först ordentligt under, jag ligger på knä på marken för att få det ordentligt gjort. Får sätta in nya polletter för att ta sidorna. Blir ej helt perfekt men det mesta rinner av. Borde ju ha en borste med anslutet vatten.

Kör vidare på betalmotorvägen. Har läst att det kan vara kriminella som försöker att stoppa turister vid Barcelona så jag beslutar att köra på motorvägen en bra bit söder om Barcelona. Vilket jag nu har gjort och står bland många långtradare på en rastplats.

Dagens körstäcka blev 55,4 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 20 Lördag 9:e feb.

Efter frukosten kör fram bilen till tömningsplatsen som finns på rastplatsen. Det är en mycket bra service för oss HB - resenärer. Det har jag inte sett att vi har på de svenska rastplatserna ens efter E- vägarna. I Sverige finns det endast en möjlighet att tömma svartvattenburken i de speciella toahusen.

Fanns även en vattenutkastare som vid ett tryck gav någon liter vatten samt en utkastare med gänga och en spak att öppna / stänga vattnet. Jag provar om det kommer ut något vatten. Det gjorde det, så jag hämtar en av mina tre olika kopplingar för att se om en kunde passa. Det gick bra, så jag vänder bilen och backar in den en bit för att gänga på min vattenslang. Ville ju inte att slangen skulle komma i närheten av gallret på marken.

Hade tidigare ställt in gps:sen på orten Torrevieja, där en vän bor, som jag skall besöka på söndag. Idag ville jag inte köra på den tråkiga motorvägen. Landsvägen skulle ta 2 tim 50 min längre tid. Det var helt ok.

Efter någon timme ser jag Medelhavet en stund. Mitt på dagen blev det svårt att tyda skärmen, förmodligen på att solen lyste så starkt.

På em stannar jag vid sjön La Estancade Alcaiz, som ligger väster om staden med samma namn. Fixar till mitt kaffe och går ut i solen för att stå och fika. Det gäller ju att vila rumpan när jag kör så många timmar.
Det var en vacker vy utöver vattnet. Men marken hade mycket övrigt att önska.
Tog några foton.

Så småningom ser jag att tiden för ankomst ökade. Blir misstänksam. Så vid någon korsning körde jag förmodligen fel.
Tänker att gps:sen väljer väl en annan väg snart. Den visar flera gånger att den gör nya beräkningar.
När jag ser att solen inte lyser rakt in i vindrutan, som den borde, eftersom jag skall söderut, så kör jag utan hänsyn till gps:en.

Den gör nya beräkningar. Nu stämmer det bättre med solens riktning. Jag hade kört västerut, in i landet. Istället för utefter medelhavskusten.

Det börjar bli sent. Så jag bestämmer min för att göra nya inställningar på gps:en. Nu tillåter jag motorvägar och betalvägar. Efter en lång slingrig "serpentinväg" kommer jag så småningom ut på motor-och betalvägen AP7. Klockan var nu redan 20.00. Kör en knapp halvtimme innan jag hittar en rastplats.
Där stannar jag och lagar en sen middag.
Körde idag 55,7 mil. Varav förmodligen 12 till 15 helt fel.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Ang. att tanka på obemannade stationer i Frankrike. Jag har bl.a ett Nordea Visa debitkort (lönekonto). När jag använder det i Frankrike på obemannade stationer måste jag "öppna det i 60 min för internetbetalningar". Sen brukar det gå bra. Vet inte vilken bank du har, men så gör jag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 20 del 2

Redan när jag stannade vid sjön La Estancade Alcaiz, som ligger väster om staden med samma namn så borde jag ha reagerat. Men jag litade på gps:en.

När jag körde på N 420 så stannade jag på en liten station för att tanka. Jag går ut via bodelsdörren på högersida. När jag kommer runt bilen så står en man vid pumpen. Han skall tanka min bil. Det är många år sedan som jag hade upplevt den servicen.

Jag frågar om han talar engelska. Svaret blev endast lite men en kvinna i butiken gör det. För jag såg på pumpen att han hade två olika kvaliter på diesel. Jag väljer den med ett + tecken.
Cirkel K i Sverige och någon station i Norge har även två olika kvaliter. Jag vet inte vad skillnaden är. Det har inte blivit av att fråga.
Här betalade jag med sedlar. Literpriset var inte dyrare än andra stationer.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 21 söndag.

Fortsätter på motorvägen, som är betalväg fram till Valencia. Därefter kan man välja om man vill åka på A 7 eller AP 7. Jag väljer A 7. Behöver inte betala något mer fram till Torrevieja. Där stannar jag på gatan utanför huset som min vän för 2 ½ år sedan köpte en lägenhet i. Han står på gatan och väntar när jag kommer. Vid en tidigare tel kontakt så har jag sagt vilket klockslag som gps:en angav som ankomsttid. Det är ju en av fördelarna med denna maskin.

Vi lärde känna varandra när vi för några år sedan var styrelseledamöter i Rädda Barnens lokalavdelning i Tyresö

Vi går in till honom. Efter en stund så går vi till en kinarestaurang och äter en, för mig, sen lunch. 6,50 för en trerätters inkl en halv flaska vin. Det var prisvärt.

Sen tar vi hans personbil och gör en tur runt i området. Ser att det står många husbilar, från flera olika länder, på tre olika grusmarker vid havet. Helt gratis parkerade. Naturligtvis utan några faciliteter, förutom den fina havsutsikten.

Efter rundturen går vi in till hans lägenhet. Sitter och pratar länge om livet som vi på olika sätt lever. Han bor ca en månad i taget i Spanien, fyra fem gånger per år flyger han hit.

Vid 23 tiden går jag hem till mig. Jag sover helst i min bil. Eftersom jag går upp vid 5 tiden så vill jag inte störa folk som jag besöker. Det är en bra sak när man har huset med sig.
I morgon skall vi träffas kl 08 hos honom för dagens första kaffe.

Jag körde 32 mil idag.
 
Toppen